رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: هم‌اکنون ۱۱ هزار بی‌سواد مطلق در خراسان‌رضوی شناسایی شده‌اند.
کد خبر: ۵۵۲۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹ 15 January 2018

به گزارش تابناک : علی باقرزاده ظهر امروز در جلسه سالانه شورای نهضت سوادآموزی و شورای آموزش و پرورش خراسان‌رضوی اظهار داشت: در سال‌های 91 تا 95 سه برابر 15 سال گذشته باسوادی در ایران رشد کرده است. 

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان این که در پی تلاش‌ها و توجه دولت به بحث سوادآموزی شاهد باسوادی یک و نیم میلیون نفر طی سال گذشته در کشور بودیم  ادامه داد: طی سال گذشته پس از هشت سال وقفه، جلسه شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی تشکیل شد که تعداد 68 مصوبه آن به تصویب هیئت دولت تاکنون رسیده است. در استان‌ها، این شورا تعداد 350 جلسه با حدود 2 هزار و 25 مصوبه داشته و نتیجه همگرایی به وجود آمده در دستگاه‌های مختلف و توجه دولت به این امر در ارتقای 85 صدم درصدی باسوادی در کشور طی یکسال اخیر نقش فراوانی داشت. 

وی از باسواد شدن تعداد یک و نیم میلیون نفر از بی‌سوادان کشور خبر داد و بیان کرد: در سال‌های 86 تا 90 نرخ بی سوادی دو دهم درصد در کشور رشد کرد که 400 هزار نفر به جمعیت بی‌سواد اضافه شد.

باقرزاده با اشاره به این که 12 استان کشور در این سال‌ها دچار افزایش بی‌سوادی شده‌اند افزود: تعداد 176 کشور، سند آموزش برای همه را امضاء کرده‌اند، بر این اساس، طی سال‌های 2000 تا 2015 باید نرخ بی‌سوادی در کشورها کم شود که خوشبختانه نرخ ایرانی باسوادی در دنیا در این سال‌ها رشد کرده است. 

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: امروزه نظام‌های آموزشی براساس میزان و خلق فرصت‌های یادگیری رتبه‌بندی می‌شوند و پاسخ به دو سئوال چه چیزی و چگونه باید یاد بدهیم، می‌تواند ما را در انجام وظایف بهتر یاری کند. 

باقرزاده تاکید کرد: خوشبختانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راهبردهای متعدد را در توسعه باسوادی در کشور تعیین کرده که شامل توسعه آموزش دوره پیش دبستانی، تاکید بر آموزش‌های پایه، عمق‌بخشی به یادگیری و تبدیل معلم کارمند به معلم راهبر است. معلم عامل تحول و مدرسه محل تحول است بنابراین باید در این رابطه توجه ویژه صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه 250 میلیون کودک بی‌سواد در دنیا وجود دارد که 50 درصد آن‌ها 3 سال به مدرسه رفته‌اند، افزود: بنابراین صرف مدرسه رفتن به معنای سواد و ادامه تحصیل نیست. 

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به وضعیت خوب سوادآموزی در خراسان‌رضوی گفت: در گروه سنی 10 تا 19 سال نرخ باسوادی استان 98.8 است و هم‌اکنون حدود 11 هزار بی سواد مطلق در این استان داریم. در سنین 10 تا 29 سال که جمعیت مولد محسوب می‌شود نیز نرخ با سوادی 91.8 درصد است و در سنین 15 تا 24 سال نیز نرخ با سوادی 98.2 درصد و به معنای وجود 16 هزار و 600 نفربی سواد در استان است. 

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار