مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پیش بینی کرد: امسال شاهد افزایش دو برابری کشت نخود پاییزه در اراضی زراعی استان باشیم.
کد خبر: ۵۴۶۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹ 02 January 2018

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا،شهریار قاسمی با بیان اینکه تاکنون 15 هزار هکتار از اراضی دیم استان زیر کشت نخود پاییزه رفته، گفت: پیش بینی می‌شود امسال کشت نخود پاییزه در استان به 20 هزار هکتار برسد.

قاسمی با پیش بینی دو برابر شدن کشت نخود پاییزه در اراضی زراعی استان کرمانشاه در مقایسه با سال گذشته، گفت: سال گذشته حدود 9 هزار هکتار از اراضی دیم استان زیر کشت نخود پاییزه رفته بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه آگاهی رسانی در زمینه مزایای کشت نخود پاییزه از جمله نیاز کم به بارندگی را از دلایل افزایش سطح زیر کشت نخود پاییزه عنوان کرد و افزود: نیاز آبی نخود پاییزه به گونه‌ای است که یک بارندگی برای آن کم و دو بارندگی برای آن زیاد است.

وی کشت نخود را کشتی مناسب در سالهای کم باران دانست و از کشاورزانی که هنوز اراضی زراعی خود را زیر کشت نبرده‌اند، خواست تا نخود بکارند.

وی با اشاره به کشت 150 هزار هکتاری نخود بهاره در اراضی زراعی استان کرمانشاه، گفت: سعی بر این است که عمده کشت بهاره به پاییزه تبدیل شود تا از آب باران در فصل پاییز و زمستان استفاده حداکثری شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه عملکرد نخود پاییزه را بالاتر از نخود بهاره عنوان کرد و افزود: متوسط عملکرد نخود بهاره در هر هکتار 500 کیلوگرم است در حالیکه در نخود پاییزه 1200 کیلوگرم در هکتار است که این عامل نیز یکی دیگر از عوامل توسعه کشت نخود پاییزه در استان کرمانشاه به شمار می رود.

قاسمی قیمت مناسب، معرفی ارقام مناسب نخود پاییزه با بازارپسندی بالا و... را از دیگر عوامل توسعه کشت نخود پاییزه در استان کرمانشاه عنوان کرد.

قاسمی در ادامه متوسط عملکرد نخود پاییزه در اراضی دیم استان کرمانشاه را 1200 کیوگرم در هکتار عنوان کرد و افزود: پیش بینی می شود در نهایت 24 هزار تن نخود پاییزه از مزارع استان کرمانشاه برداشت شود.

قاسمی با بیان اینکه بیشترین نخود پاییزه استان در دو شهرستان روانسر و کرمانشاه کشت می‌شود، گفت: در دیگر شهرستان‌های استان مثل سنقرو کلیایی، هرسین، کنگاور و... نیز نخود پاییزه کشت می‌شود.

قاسمی ارقام نخود پاییزه را منصور، عادل و آزاد عنوان کرد و افزود: این ارقام جزو ارقام پابلند و دانه درشت بوده که برداشت آنها با کمباین هم انجام می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به آغاز کشت پاییزه نخود در اراضی زراعی دیم استان کرمانشاه پس از وقوع بارندگی موثر در این استان از نیمه دوم آبان، اظهار کرد: کشت نخود پاییزه در استان کماکان و تا زمانی که شرایط آب و هوایی اجازه بدهد، ادامه خواهد داشت.

قاسمی گفت: برداشت نخود پاییزه در ماه‌های اردیبهشت و خرداد انجام خواهد شد.

 

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار