پس از بحث و رایزنی صورتجلسه ای دو ماده ای تنظیم شد و بر اساس آن صورتجلسه مصوب شد که هرگونه ساخت و ساز در این قبرستان ممنوع میباشد اما هیئت امنای امامزاده آقامیر به گمان اینکه آن سالها گذشته است و دیگر کسی اطلاعی ندارد به تمامی دستورات و تصمیمات پشت پا می زنند.
کد خبر: ۵۴۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۶ 30 December 2017

به گزارش خبرنگار تابناک کهگیلویه و بویراحمد از دهدشت، بنا به گزارشات واصله از سوی مردم مبنی بر تخریب و گود برداری بافت قبرستان تاریخی بلاد شاپور در مجاورت امامزاده آقا میر در اقدامی در تاریخ ۹۶/۹/۲۵ اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کهگیلویه به عنوان کار فرما به وسیله یکدستگاه لودر اقدام به خاکبرداری و تخریب محوطه قبرستان تاریخی به متراژ ۲۴۰ متر و عمق ۲ متر نموده است.
بر اساس این گزارش، این قبرستان در کنار بافت تاریخی بلاد شاپور در سال ۱۳۶۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در واقع جزء عرصه اصلی شهر تاریخی بلاد شاپور محسوب می گردد.
همچنان طبق درخواست رسمی جمعی از خانواده های شاهد، جانباز و ایثارگر به اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان کهگیلویه مبنی براینکه در این قبرستان پدر و مادر شهیدان زیادی از جمله شهید ابراهیم آرانپور، شهید ضربعلی جاودان، شهید سلیمان دستوریان و دیگر شهیدان و جانبازانی که نام آنها به پیوست همین درخواست آمده است، در این قبرستان به خاک سپرده شدند بنا به استناد مواد ۵۵۸ الی ۵۶۹ از کتاب مجازات اسلامی هرگونه تخریب، خاکبرداری و دیگر موارد جرم محسوب می شود.
با توجه به اینکه در روزهای اخیر گزارشی در همین زمینه در سایت تابناک کهگیلویه و بویراحمد منتشر شد به همین دلیل خبرنگار تابناک جهت پیگیری موضوع به سراغ یکی از بزرگان طایفه طاس احمدی رفته و در این خصوص با وی به گفتگو پرداخت.
حاج قلندر آرام یکی از بزرگان و ریش سفیدان طاس احمدی و یکی از بازاریان و ساکنین اصیل و ریشه دار این شهر به نمایندگی از این طایفه طاس احمدی در برابر اقدام اداره اوقاف اعتراض کرده است و در این زمینه مستندات کاملی مبنی بر وقف بودن و ثبت بودن زمین به نام قبرستان بلاد شاپور در دست دارد.

حاج قلندر آرام به خبرنگار تابناک گفت : طایفه طاس احمدی یکی از طوایف بسیار قدیمی و در واقع از بنیانگذاران شهر دهدشت میباشد و بزرگان و نیاکان آنها در این خاک و در این قبرستان قدیمی به جهت آنکه اولین و قدیمی ترین قبرستان این شهر محسوب میشود آرمیده اند.
آرام گفت :در اولین اقدام از مسئولین خواستاریم که سرویس های بهداشتی احداث شده در این قبرستان را تخریب نمایند چون به لحاظ عرفی و شرعی جایز نیست در این گوشه از قبرستان و در نزدیکی قبور سرویس بهداشتی باشد حتی در فاصله بین قبرها و در کنار آنها آشغال ریخته شده است.
 
 
از مسئولینی که عدالت را اجرا می کنند درخواست داریم که اجازه ندهند قبور این قبرستان بوسیله لودر تخریب شوند. در سالهای گذشته به دفتر مقام معظم رهبری نامه نوشتیم و برابر درخواست ما از دفتر رهبری به استانداری وقت نامه نگاری شده که در خصوص هرگونه ساخت و ساز در قبرستان جلوگیری شود.
در این خصوص و بنا به دستور دفتر رهبری جلسه ای با حضور همه مسئولین وقت در استانداری کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد. پس از بحث و رایزنی صورتجلسه ای دو ماده ای تنظیم شد و بر اساس آن صورتجلسه مصوب شد که هرگونه ساخت و ساز در این قبرستان ممنوع میباشد اما هیئت امنای امامزاده آقامیر به گمان اینکه آن سالها گذشته است و دیگر کسی اطلاعی ندارد به تمامی دستورات و تصمیمات پشت پا می زنند.
حاج قلندر آرام افزود : در حال حاضر مردگان ما در این قبرستان آرامشی ندارند و قبور قدیمی را زیر خروارها گل دفن نمودند و سنگ قبرهای قدیمی را دور ریخته اند و بر روی آن کشت و کشاورزی انجام دادند. به قول یک ضرب المثل قدیمی که میگوید " خداوند به جایت جو بکارند" الان به جای مردگان ما جو کاشتند.
 
ماجرای این قبرستان پیچیده تر نشود ! / نامه دفتر رهبری به استانداری موجود است + تصاویر
 
نمی دانم این چه حسادتی است که با ما دارند. در رساله مقام معظم رهبری و دیگر مراجع آمده است: هرگونه ساخت و ساز در قبرستان حرام است و اگر صاحبان قبور ناراضی باشند حتی خودرو هم نمی تواند در قبرستان پارک کند، حتی اگر در زمان رژیم سابق در آن قبرستان ساخت و سازی انجام گرفته باشد باید ساختمانها را تخریب نموده و آن را به حال اولش برگرداند.
آرام در اامه به خبرنگار تابناک گفت: درخواست داریم که عکس های هوایی سالهای گذشته را تهیه کرده و مشاهده کنند این قبرستان بسیار بزرگ است و نیم بیشتری از آن را در سالهای دور اداره راه و آموزش و پرورش نیز گرفته است. این تنها قبرستان قدیمی این شهر از حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال پیش است. در آن زمان که امکانات امروزی نبوده و تمامی قبرها را با گل می پوشاندند و سنگ قبرهای امروزی وجود نداشته اند و در جای جای این قبرستان قبر بوده و همچنان نیز هست.
این بزرگ طایفه طاس احمدی افزود: از مسئولین تقاضامندیم که یکبار برای همیشه موضوع قبرستان را تعیین و تکلیف کنند و نیازی نباشد هرچند سال یکبار چنین مشکلاتی برای ما به وجود بیاید. سنگ قبرهای قدیمی و قبرهای قدیمی موجود در این قبرستان خود گویای همه چیز است و ثابت میکند که اینجا قبرستان بوده و هست اینکه یک دیوار کوتاه بلوکی ثابت میکند اینجا جزو موقوفات است حرفی بیش نیست،این زمین از ۲۰۰ سال پیش تاکنون به عنوان قبرستان وقف شده و اسناد آن نیز موجود است.

در پایان این گزارش و مطابق نامه رسمی اداره میراث فرهنگی شهرستان کهگیلویه و سند رسمی اداره ثبت و اسناد استان و همچنین درخواست امضاء شده خانواده های شاهد و جانباز به اداره بنیاد شهید شهرستان و حتی قبور موجود در این قبرستان که خود گواهی بر این مدعاست، امیدواریم آن چنان که این قبرستان ثبت ملی بوده و هست همچنان به قوت خود باقی بماند و تا جایی که امکان دارد از این قبرستان بعنوان یکی از آثار باستانی بسیار با ارزش بلاد شاپور محافظت شود.
اسناد موجود در این رابطه
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
گمنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۰
لعنت برکسانی که این کاروکردندوبه ابن مقبرها بی حرمتی کردند.مطمعاباشیدماهمه باهم نخواهیم گذاشت این قبرستان که متعلق به نیاکان ماست تخریب شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار