رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس: طی سال‌های اخیر شاهد گسترش ارتباط این حرم مطهر با دانشگاه بودیم،
کد خبر: ۵۴۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳ 26 December 2017

تابناک فارس به نقل از ایکنا: محمدکاظم کاوه پیشقدم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس امروز، ۵ دی‌ماه در مراسم افتتاحیه همایش ملی علمی ـ پژوهشی حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) با تأکید بر اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه گفت: لازم است که با همکاری اساتید دانشگاه و آستان مقدس شاهچراغ(ع)، این حرم مطهر نماد و مصداق وحدت حوزه و دانشگاه باشد.
وی افزود: با توسعه بسیار مناسب و چشمگیری که در حرم مطهر صورت گرفته است، کاری کنیم که پای دانشجویان و اساتید دانشگاه به حرم مطهر شاهچراغ(ع) بیشتر باز شده و تعامل فرهنگی علمی بیشتری با این حرم صورت گیرد و محور علوم انسانی اسلامی در استان فارس با مدیریت آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب در حرم مطهر شاهچراغ(ع) پی‌ریزی شود.
پیشقدم با تأکید بر لزوم گسترش اندیشه‌های اهل بیت(ع) در علوم انسانی گفت: توسعه و گسترش اندیشه‌های اهل بیت(ع) در حوزه علوم انسانی از حرم مطهر شاهچراغ(ع) آغاز شود.
وی در ادامه به ارائه صبغه دینی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی این حرم مطهر از دیرباز تاکنون اشاره کرد و گفت: حرم مطهر شاهچراغ(ع) از دیرباز به عنوان محور فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی شهر شیراز و فارس بوده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس اظهار کرد: اگر به قدمت تاریخی شیراز از دوران بعد از اسلام نگریسته شود اهمیت این حرم بیشتر نمایان می‌شود به نحوی که در دوران شکوفایی ادبی و فرهنگی شهر شیراز ما شاهد محوریت شاهچراغ(ع) هستیم.
وی ادامه داد: در زمانی که مغول‌ها به ایران حمله کردند تمام شهرهای ایران تصرف شد به جز شهر شیراز و این مسئله باعث شد تا دانشمندان و بزرگان زیادی برای در امان ماندن از مغول‌ها به این شهر وارد شوند.
پیشقدم با بیان اینکه در آن دوران حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و مسجد جامع عتیق محور تمام فعالیت‌های علمی و فرهنگی شیراز شد و در این راستا مدارس بزرگ علمیه در اطراف آن‌ها ساخته شد، گفت: دردوران معاصر نیز علمای بزرگ و فقهای مبارزی که در زمان طاغوت مبارزه می‌کردند مانند شهید آیت الله دستغیب و خانواده ایشان که بعداً تولیت حرم مطهر را به عهده گرفتند، از همین دو مکان فعالیت‌های خود آغاز و گسترش دادند.
وی با تأکید بر اینکه جایگاه این حرم، جایگاه بسیار متعالی است، گفت: این حرم مطهر می تواند محور تمام فعالیت‌های فرهنگی، علمی و اخلاقی در دوران معاصر نیز قرار گیرد که این مسئله در حال تحقق است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فارس همچنین به سفر مقام معظم رهبری به شیراز اشاره کرد و گفت: بعد از سفر ایشان که به شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی اطلاق کردند، مسلماً جایگاه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) به صورت خاص و ویژه و گسترده در سطح کشور مطرح شده است.
وی با تصریح اینکه طی سال‌های اخیر شاهد گسترش ارتباط این حرم مطهر با دانشگاه بودیم، گفت: کتابخانه این حرم مطهر هم تراز با بزرگ‌ترین کتابخانه‌های شیراز است و ارتباطات علمی این حرم مطهر با دانشگاه‌ها روز به روز در حال افزایش است.
پیشقدم در پایان به برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: این همایش با همکاری ارگان‌ها و دانشگاه‌های مختلف در بخش‌های مختلف ارائه مقالات و داوری آن‌ها برگزار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار