رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شیراز نوید داد که با استفاده از باغ‌های الگویی، باغ‌های قصردشت را احیاء کرده و در مسیر حفاظت از باغ‌های شیراز اقدام می‌شود.
کد خبر: ۵۴۲۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۰ 24 December 2017
تابناک فارس به نقل از ایسنا:معصومی در یک کنفرانس خبری گفت: احداث باغ‌های الگویی از اواخر سال گذشته تاسیس شده و انشالله تا اوایل بهار آینده به بهره‌برداری می‌رسد .

او اضافه کرد: باغ‌های الگویی حداقل ظرف ۴سال آینده به ماکزیمم راندمان تولید محصول می‌رسد و در صورت نگهداری مناسب تا ۱۵ سال آینده کاملا اقتصادی می‌ماند.

معصومی با بیان اینکه 2 باغ الگویی 17 و 32 هکتاری در بلوار چمران شیراز اجرا شده است، گفت: هدف اقتصادی کردن باغداری است بنابراین باید با یک برنامه منظم ابتدا شهرداری باغ های تحت اختیار خود را جوانسازی کند .

او اضافه کرد: آبیاری باغ‌های شهری با استفاده از چند رشته قنات و ۱۶ حلقه چاه انجام می‌شود؛ برای این مهم ده‌ها کیلومتر شبکه لوله گذاری در باغ‌ها انجام شده و برای افزایش راندمان آبیاری محدوده‌ی باغ‌های بیمارستان چمران تا تقاطع شیخی را جدول‌کشی بتنی می‌کند تا با حذف کانال‌های خاکی و ایجاد کانال‌های بتونی یا لوله گذاری، راندمان آبیاری افزایش یابد.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در خصوص قطع درختان قدیمی در یکی از باغ‌های این شهر(باغ رها) گفت: سال‌های گذشته به دلیل کاهش نزولات جوی و تغییر شرایط اقلیمی و خشک شدن اغلب قنات‌های تامین کننده آب و استفاده از روش‌های سنتی و باغداری مبتنی بر آبیاری غرقابی، لطمات جبران ناپذیر به باغ‌های شیراز وارد کرده است.

او اضافه کرد: براساس این مشکلات، قسمتی از باغ‌ها که کمتر مورد توجه مالکین و باغداران قرار داشت دچار تنش‌های آبی و هجوم آفات و بیماری‌ها شد و از این رو تنها با استفاده از روش‌های نوین جوانسازی و بهسازی باغ‌ها و روش‌های نوین آبیاری و بهره‌گیری از نهال‌های پر بازده و مقاوم در برابر کم آبی و آلودگی‌ها می‌توانیم شاهد بقای باغ‌ها باشیم.

معصومی گفت: باغ رها واقع در بلوار چمران با وسعت ۳۲ هکتار جزو باغ‌های بکر و فراموش شده شیراز بود که توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری احیاء و باز زنده سازی شده است.

رییس سازمان سیما و منظر شهری شهرداری شیراز گفت: این باغ پس از سال‌ها آبیاری کامل، هرس درختان، عملیات به زارعی شامل اصلاح بافت خاک، حذف درختان آلوده، مبارزه بیولوژیکی و گیاهپزشکی با آفات و به‌صورت خاص حفظ و حراست از درختان کهن این باغ انجام شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار