واگذاری یا عدم واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی!
در شورای شهر چهارم بحث خصوصی سازی ایستگاه های آتش نشانی مطرح شد و از این طریق 4 ایستگاه به این جرگه ورود پیدا کردند؛ اما انتقادات بسیاری به واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی شده است
کد خبر: ۵۳۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳ 05 December 2017

به گزارش تابناک رضوی؛ در شورای شهر چهارم بحث خصوصی سازی ایستگاه های آتش نشانی مطرح شد و از این طریق 4 ایستگاه به این جرگه ورود پیدا کردند؛ اما انتقادات بسیاری به واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی شده است؛ برخی به نداشتن امنیت شغلی آتش نشانان اشاره داشتند و برخی دیگر از منتقدات به کاهش ایمنی در پی واگذاری اشاره دارند اما با تمام حرف و حدیث های انجام شده، مصوبه ای در تاریخ ۸/۲ /۹۵ در شورای شهر مشهد، جهت مخالفت واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی تصویب شده بود و در جلسه گذشته شورای پنجم شهر مشهد با توجه به اتمام قرارداد واگذاری چهار ایستگاه آتش نشانی به بخش خصوصی، این قرارداد تا پایان اسفند ماه تمدید شد و شهرداری موظف شد در مدت زمان دو ماه سازوکار قانونی واگذاری یا عدم واگذاری آتش نشانی به بخش خصوصی را با هماهنگی مجلس و وزارت کشور تعیین کند.

از آنجایی که هنوز در مبحث مطابقت تجهیزات آتش نشانی با استانداردهای بین المللی فاصله داریم و تعداد نیروها و کیفیت کاری آنها را نیز باید افزایش یابد همچنین از آن جایی که خصوصی سازی به حضور سرمایه و کوچک شدن شهرداری کمک می کند اما باید دید قدم های اولیه این خصوصی سازی که غالبا با آزمون و خطا همراه است به چه قیمتی است؟ چنان چه این بخش مهم شهری به بخش خصوصی واگذار شود باید چه عواقبی در انتظار شهر خواهد بود؟

نجات جان مردم ارجحیت بر بحث های مالی دارد. از آنجایی که تجربه ناموفق خصوصی سازی در حوزه درمان گواه بر این مدعا است و می توان آینده این گونه واگذاری ها را به روشنی دید؛ بر این اساس در بیمارستان های خصوصی تا زمانی که پولی پرداخت نشود به بیمار رسیدگی نخواهد شد اما این سوال پیش می آید در حوزه آتش نشانی این خدمات در بخش خصوصی چگونه می تواند به مردم ارائه شود؟

شهروندان در زمینه های حساس که نیاز به وجود آتش نشانان دارند نمی توانند با پرداخت پول، خدماتی که مورد نیاز است و عمدتا حیاتی به نظر می رسد را از این بخش مهم شهری طلب کنند. اما از آنجایی که این خصوصی سازی تنها بنا است در زمینه پرسنلی صورت بگیرد این سوال مطرح است که این فعالیت چه توجیه اقتصادی خواهد داشت؛ از این سو به نظر می آید خصوصی سازی بخش های حیاتی جامعه برای پیشبرد شعار کوچک سازی سیستم مدیریت شهری منطقی به نظر نمی آید و شورائیان بیش از هر چیزی باید امنیت مردم و جان آنان را در نظر بگیرند.

همچنین پرداخت حق و حقوق آتش نشانان در این راستا اهمیت ویژه ای دارد که عموما در بخش های خصوصی این امر مغفول مانده است. از آنجایی که ایده آل سیستم خصوصی سازی با آن چیزی که تا کنون در کشور اتفاق افتاده فرق دارد؛ نیاز است تا برای این موضوع به طور جدی و به صورت ملی تصمیمی اتخاذ شود. بخش خصوصی اگر بر اساس استانداردهای بین المللی به این بخش وارد شود باید از دولت سوبسید بگیرد و یا بازگشت سرمایه این بخش خصوصی تضمین شده باشد در صورتی که این اتفاق حاصل نشود ایمنی فدای بازگشت سرمایه خواهد شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار