این روزها پارس آباد مغان به غیر از تحمل گرمای 40 درجه ای تابستان که امان مردم را بریده است، با خطر جدی زیست محیطی و آلودگی هوای ناشی از آتش سوزی بقایای کاه و کلش مواجه است.
کد خبر: ۵۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴ 26 June 2015

به گزارش آران مغان،پ س از گذشت 15 روز از اعلام بخشنامه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پارس آباد مبنی بر «آتش زدن و سوزاندن بقایای زمین های زراعی پیگرد قانونی دارد» و اداره حفاظت محیط زیست بر اساس وظیفه قانونی خود در قبال حفظ سلامت جامعه و محیط زیست ناچار به برخورد قانونی و معرفی متخلفان به مراجع قضایی خواهد بود، اما به نظر می رسد تب این بخشنامه در شهرستان پارس آباد خوابیده است.

کافیست برای تایید گزارش خبرنگار ما، سری به مزارع کشاورزانی که گندم یا جو خود را برداشت کرده بزنید آن وقت رشته کلام دستان خواهد آمد؛ البته خبرنگار ما با حضور در تعدادی از مزارع نمونه ای از آتش زدن کاه و کلش مزارع آن هم در چند قدمی شهر پارس آباد را به تصویر کشیده است که معلوم می شود بخشنامه اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و محیط زیست پارس آباد پشیزی در جلوگیری از آتش زدن پسماند اراضی کشاورزی ندارد.

این روزها پارس آبادی ها به غیر از تحمل گرمای 40 درجه ای تابستان که امان آن ها را بریده است، با خطر جدی زیست محیطی و آلودگی هوای ناشی از آتش سوزی بقایای کاه و کلش مواجه اند. بطوری که با فصل برداشت محصولات زراعی از جمله گندم و جو در اراضی کشاورزی کاه و کلش بجای مانده در مزارع توسط کشاورزان به آتش کشیده می شود که این امر نه تنها باعث آلودگی هوای شهر و روستاها شده اطراف پارس آباد شده، بلکه ستون های بلند دود همراه با خاکستر فضای هوای حاشیه شهر و روستاها و جاده ها و سایر راههای مواصلاتی را فرا گرفته و موجب آلودگی محیط زیست، از بین رفتن حاصلخیزی خاک، نابودی عناصر مفید زنده خاک، انهدام بافت خاک، کاهش ظرفیت نگهداری آب، رطوبت خاک و خلاصه در یک کلام مرگ زمین و خاک شده است.

در حالی که «خاک» یکی از منابع طبیعی بسیار مهم و اساسی برای زندگی جانداران و تولید مواد غذائی است و کاه و کلش باقی مانده از محصولات، بهترین تغذیه برای خاک و بی نیاز کردن آن از کودهای شیمیایی است، اما یک باور قدیمی که سالیان متمادی گریبان منطقه مغان را گرفته و تا به امروز نیز پا برجا بوده باعث شده کشاورزان این منطقه در عملی سنتی و بر اساس یک باور غلط، پس از برداشت غلات، کاه و کلش باقی مانده را بسوزانند که خارج‌ شدن عناصر غذایی موجود به شکل گاز و در نهایت فقیر شدن خاک از نظر عناصر و از بین رفتن موجودات زنده مفید خاک، از جمله آثار زیانبار این باور غلط است.

کشاورزان در حالی که از سویی آتش زدن مزارع را برای کنترل آفات و علف‌های هرز، پاک شدن سریع زمین از بقایای کشت قبلی و آسان شدن عملیات شخم برای محصول بعدی خود مفید می دانند اما از طرفی دیگر باعث مشکلات زیست محیطی زیادی برای مردم و اکوسیستم منطقه می شوند.

به گفته کارشناسان، خاکستر ایجاد شده از سوختن بقایای گیاهی، موجب ایجاد مواد معدنی کنترل نشده در سطح مزرعه و انباشت این مواد در بلندمدت، باعث افزایش شوری خاک و در نهایت کاهش بهره وری زراعی در این مزارع می شود و شاهد این مدعا میانگین تقریبی برداشت گندم به میزان 4 تن در هکتار، در بسیاری از زمین های کشاورزی شهرستان پارس آباد می باشد.

اما چرا با وجود صادر شدن بخشنامه ای مبنی بر پیگرد قانونی با تخریب کنندگان زیست محیطی، تاکنون اقدام خاصی در برخورد با متخلفین صورت نگرفته است که این خود جای بسی سئوال دارد که بایستی مسئولان ذیربط پاسخگوی آن باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار