بحراني:
صداي خوب نداريم، جنس صدا در صداپيشگي مهم نيست بلکه بايد بازيگري اتفاق بيفتد و سپس صداپيشگي.
کد خبر: ۵۳۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۷ 26 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، محمد بحراني صداپيشه، عروسک‌گردان، بازيگر، شاعر و مجري متولد 1360 دانش‌آموخته رشته بازيگري از دانشگاه تهران است و مدرک کارشناسي‌ارشد کارگرداني‌اش را هم از دانشگاه تربيت مدرس گرفته است. بحراني در اين سال‌ها صداپيشه شخصيت‌هاي عروسکي مختلفي بوده است، اما از مهم‌ترين آن‌ها که گل کرده مي‌توان به ببعي و آقاي همساده در مجموعه «کلاه قرمزي» و نارگيل «خندوانه» (!) يعني جناب‌خان اشاره کرد. با او همراه شديم تا درباره شخصيت‌هاي دوست داشتني و ماندگاري که صداپيشگي‌شان را برعهده داشته، بيشتر بدانيم.

شما از صداي خوبي برخوردار هستيد؛ چگونه پاي‌تان به دنياي هنر باز شد؟

نظر لطف شماست. معتقدم صدايم ويژه نيست. درباره صداپيشگي بگويم که ما صداي خوب نداريم، جنس صدا در صداپيشگي مهم نيست بلکه بايد بازيگري اتفاق بيفتد و سپس صداپيشگي. من اهل شيراز هستم و به دليل علاقه‌ام در کنکور هنر شرکت کردم. البته به‌واسطه آشنايي با يکي از دوستان دبيرستانم که موسيقي‌دان بود، علاقه‌مند به هنر شدم.

نخستين کارتان چه کاري بود؟

نخستين کارم تئاتري در دانشگاه هنرهاي زيبا بود. کار دو نفره‌اي با اميرسلطان احمدي (عروسک گردان پسر عمه‌زا) اجرا کرديم و هم چنان با يکديگر همکاري داريم. سال گذشته هم که با او نماهنگ جام جهاني را کار کرديم.

علت محبوب شدن عروسک‌هاي خوبي که تاکنون صداپيشگي‌اش را بر عهده داشتيد در چيست؟

مجموع عوامل مهم است. در ابتدا شايد صاحبان کارها مهم باشند. مثلا در «کلاه قرمزي» ايرج طهماسب و حميد جبلي اهميت دارند. آن‌ها درباره کارشان خيلي جدي هستند و انرژي مي‌گذارند. طبيعي است که دوست ندارند کاري که انجام مي‌دهند، اثر متوسطي باشد. يکي ديگر از دلايل محبوبيت عروسک‌ها اين است که خود عروسک بسيار مهم است. مثلا «جناب‌خان» را خانم هديه هاشمي و عروسک‌هاي «کلاه قرمزي» را در اين سال ها خانم محبوب ساخته‌اند. صداپيشه هم طبيعي است بايد بتواند خوب به جاي عروسکش بازيگري کند تا يک شخصيت شکل بگيرد. يکي از نقش‌هايي که معمولا ديده نمي‌شود و خيلي اوقات هم مورد بي‌مهري قرار مي‌گيرد، عروسک‌گردان‌ها هستند. آن‌ها هم به اندازه صداپيشه‌ها در خلق يک شخصيت نقش دارند اما چون فردي آن‌ها را نمي‌بيند و نمي‌شناسد گاهي فراموش مي‌شوند. من بخت خوبي داشتم و هميشه با عروسک‌گردان‌هاي خوبي کار کرده‌ام.

جناب‌خان آخر خوش تيپي است / بازتاب خوبی از مردم می‌گیرم

اگر مايل هستيد از پيوستن به تيم «کلاه قرمزي» صحبت کنيم...

من نقش کوتاهي در فيلم سينمايي «رفيق بد» بازي کردم. آن موقع بنفشه صمدي عروسک‌گردان ببعي ‌دستيار کارگردان‌ من را دعوت کرد. سپس سال 90 اميرسلطان احمدي عروسک‌گردان پسر عمه‌زا يادآوري کرده بود و دعوت به کار شدم.

از همان ابتدا پيشنهاد صداپيشگي ببعي و آقاي همساده به شما داده شد؟

خير، مانند يک گروه تئاتر شروع به تمرين کرديم. در يکي دو ماه تمرين آقاي طهماسب کار بچه‌ها را ديد و ظرفيت‌ها را سنجيد و سپس عروسک‌ها وارد تمرين شدند و در نهايت تصميم گرفت هر فردي صداپيشه چه عروسکي باشد. ابتدا به من صداپيشگي ببعي و سپس آقاي همساده داده شد.

صداپيشگي ببعي و آقاي همساده سخت بود؟

ببعي عروسک سختي است چون بايد با تعداد کلمات کمي شخصيت را ساخت و چالشي براي من و عروسک‌گردانش بود و سعي کرديم به جا از کلمات کمي استفاده کنيم و طوري حضور داشته باشد که به خاطر کلمات کمش محو نشود.

از زمان ورودتان به اين حرفه تاکنون صداپيشه چند شخصيت عروسکي بوديد؟

تاکنون صداپيشه 20 شخصيت عروسکي بودم. معروف‌ترين آن‌ها استاد همه چي‌دون،

عروسک مخـــدان، آقا شجاع، ببعي، آقاي همساده، جناب‌خان و تعداد زيادي کار براي مراکز استان‌ها انجام داده‌ام.

جناب‌خـــان چگونـــه شکل گرفت؟

جناب‌خان مديون زندگي من با دوستان جنوبي‌ام در شيراز است. اشعارش را از آن‌ها ياد گرفتم و تکيه کلام‌هايش هم تکيه کلام‌هاي واقعي جنوبي‌هاست.

اسم جناب‌خان از کجا آمده است؟

در اتاق فکر سريال «کوچه مرواريد» که در شبکه نمايش خانگي توزيع مي‌شود، اين اسم را انتخاب کرديم.

خودتان توقع داشتيد که تا اين اندازه از شخصيت‌هاي ببعي، آقاي همساده و جناب‌خان استقبال شود؟

خدا را شکر مي‌کنم. من همه تلاش خود را براي اين شخصيت‌ها کرده‌ام و اگر اتفاق خوبي براي‌شان افتاده ابتدا لطف خدا بوده و سپس همکاران کار بلدي که داشتم. من هرگز موفقيت آن‌ها را حاصل يک کار شخصي نمي‌دانم بلکه کار تيمي است. جناب‌خان را حامد ذبيحي و مهدي برقعي بازي مي‌دهند و بسيار مديون آن‌ها هستم.

کمي از پشت صحنه کاري‌تان و آن‌چه که ما نمي‌بينيم صحبت کنيد؟

پشت صحنه اين کارها سرشار از زحمت کشيدن است يعني در «کلاه قرمـــزي» بيـــش از دو مـاه تمرين مي‌کنيم اما هنگام ضبط دغدغه داريم و در حال فکر هستيم و تلاش بر آن داريم که موضوع جذابي را پيدا کنيم. خيلي اوقات شب که به منزل مي‌رويم همگي به دليل انرژي که مصرف کرديم خيلي خسته هستيم. اين اتفاق هم در «خندوانه» و هم در «کلاه قرمزي» مي‌افتد.

چه چيزي خستگي را از تن‌تان در مي‌آورد؟

من بازتاب‌هاي خوبي از اين عروسک‌ها داشتم. يکي مي‌گفت که سبب شده مادر بيمار من بخندد يا پدرم مدت‌ها بود نخنديده بود يا فرزند من با عروسک شما در منزل دست مي‌زند و مي‌خندد و اين‌ها برايم انرژي‌بخش است.

جناب‌خان با وجود اين که خيلي زشت است اما در عين حال دوست داشتني است.

جناب‌خان به نظر من آخر خوش تيپي است و خيلي دوستش دارم.

منبع: خراسان (جیم)
برچسب ها: بحرانی ، جناب خان ، خراسان ، جیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار