نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به منابع محدود دولتی باید پروژه های عمرانی با روشی که برای بخش خصوصی توجیه داشته باشد انجام شود تا با مشارکت این بخش طرح های عمرانی روند بهتری در پیش گیرند.
کد خبر: ۵۲۹۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱ 25 November 2017
به گزارش تابناک : مجید کیان پور نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس در خصوص بودجه ۹۷ اظهار داشت: بودجه کشور باید از وابستگی به نفت فاصله بگیرد و البته این امر یکساله اتفاق نمی افتد لیکن باید برای آن برنامه ریزی کرد و از سوی دیگر باید تولید ناخالص ملی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۶۰ هزار میلیارد حجم نقدینگی موجود در بانک ها است و بانک ها در قبال این پول به مردم سود می دهند که این یعنی انتشار پول بدون پشتوانه و می توان از طریق بورس و فرابورس تضمین مناسب برای سرمایه گذاری را ایجاد کرد حتی می توان در قالب کنسرسیوم سهم خود را در بازارهای جهانی افزایش داد و از آن طریق اقدام به جذب سرمایه گذاری خارجی کرد.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به لزوم جذب سرمایه برای افزایش تولید گفت: با جذب سرمایه های خرد مردم و هدایت آن به سمت تولید می توان اشتغال و افزایش تولید را رقم زد و تولید ناخالص ملی را افزایش داد.

کیان پور تصریح کرد: باید سرمایه بخش خصوصی را به تولید وارد کنیم و پروژه ها را به طوری تعریف کنیم که برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی داشته باشد تا در آن سرمایه گذاری کند.
وی با ابراز نارضایتی از روند خصوصی سازی گفت: عملا نتوانسته ایم خصوصی سازی را انجام دهیم و با پول نفت نمی توان پروژه های عمرانی را به سرانجام رساند در برخی مواقع بدهی های پروژه ها ۳۰ برابر خود بودجه عمرانی است.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: اگر هیچ پروژه دیگری تعریف نشود و فقط طرح های نیمه تمام را بخواهیم تکمیل کنیم ۳۰ سال طول می کشد و باید تلاش کنیم تا بتوانیم از ظرفیت های بخش خصوصی بهره ببریم.

کیان پور تاکید کرد: بودجه ۹۷ باید رویکردی را برای پروژه های عمرانی تعریف کند، رویکردی که عملیاتی باشد چون در حال حاضر با توجه به تجربیات گذشته گمانه زنی ها در خصوص میزان کسری بودجه دولت در سال آینده سخن می گویند این یعنی برآوردهای بودجه واقعی نیست.

وی گفت: باید برآوردها واقع بینانه باشد تا دوباره شاهد کسب اجازه دولت از مجلس برای انتشار اوراق مشارکت و اوراق قرضه برای رفع بدهی ها و جبران کسری بودجه نباشیم و بودجه های جاری را باید کاهش داد.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به روند غلط اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت: حدود ۷۶ میلیون نفر از یارانه نقدی استفاده می کنند در حالیکه بسیاری از آنها به آن نیاز ندارند و بخش عمده از افرادی که نیازمند هستند تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد قرار دارند.

کیان پور با بیان اینکه اقتصاد نیاز به یک جراحی دارد عنوان کرد: باید واگذاری پروژه های زیر ساختی و عمرانی به بخش خصوصی با روشی که برای آنها توجیه داشته باشد صورت گیرد تا با مشارکت بخش خصوصی پروژه ها عمرانی روند بهتری را در پیش بگیرند.





منبع : رادیو گفت و گو 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار