دبیر کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری استان قزوین گفت: نگاه جامعه ما به پژوهش و تحقیق از سر بی رغبتی و بی میلی است بنابراین این رویه باید تغییر یابد.
کد خبر: ۵۲۸۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۴ 24 November 2017
به گزارش تابناک قزوین به نقل از ایرنا،نصرت الله علیرضایی روز پنجشنبه در نشست کارگروه اطلاع رسانی و تبلیغات ستاد هفته پژوهش و فناوری که در استانداری قزوین برگزار شد با اشاره به نقش تحقیق در رشد و توسعه جامعه، افزود: باید بررسی کرد که نگاه دستگاه ها و سیستم مدیریت به پژوهش و تحقیق در چه وضعیتی است و اساسا چقدر به پژوهش و تحقیق احساس نیاز کرده ایم.
وی اضافه کرد: باید ببینم چقدر برنامه ها،تصمیم گیری ها و سیاست های ما بر اساس تحقیقات است و چه میزان نگاه حمایتی و همدلانه در حوزه پژوهش در جامعه وجود دارد؟
وی با بیان اینکه بنای جهان جدید بر اساس پژوهش است ولی ما از این مقوله بسیار عقب هستیم، افزود: پژوهش و پژوهشگر در جامعه ای صاحب ارزش و جایگاه هستند که در عرصه های مختلف به آنها احساس نیاز شود و فرهنگ مطالبه گری و پرسشگری در آن جامعه وجود داشته باشد.
علیرضایی افزود: پنج درصد تولید ناخالص داخلی در کشورهای غربی به تحقیق و پژوهش اختصاص می یابد ولی در ایران این رقم کمتر از نیم درصد است که نشان دهنده نگاه و رویکرد نامطلوب ما به پژوهش است.
وی افزود: با وجود اینکه هفته پژوهش فرارسیده اما چندان دستگاه ها پای کار نیستند و بی رغبتی و بی میلی ها به پژوهش کاملا هویداست.
این مسئول ادامه داد: هفته پژوهش را در جشنواره پایانی آن خلاصه کرده ایم و با یک لوح و کارت هدیه و تقدیر از چند پژوهشگر آن را به پایان می رسانیم.
وی خاطرنشان کرد: باید بررسی کرد که چقدر توانسته ایم از ظرفیت پژوهش در کشور استفاده کنیم و در گشایش درب دانشگاه ها و مراکز علمی به روی دانشجویان و اصحاب رسانه چقدر موفق عمل کرده ایم؟
وی با بیان اینکه راه بلندی در پیش داریم و نباید از رسیدن به نقطه مطلوب ناامید شویم، اضافه کرد: باید به جایی برسیم که پژوهش برای یک جامعه به موضوعی بدیهی، طبیعی و نهادینه شده تبدیل شود.
علیرضایی گفت: باید به جایی برسیم که اگر پژوهش به عنوان یک شغل ذکر شد جامعه تعجب نکند و صنایع و بخش های مختلف با افتخار از ایده ها و طرح های پژوهشگران استفاده کنند.
وی در ادامه با اشاره به برنامه های هفته پژوهش در قزوین، افزود: جشنواره پژوهش با محوریت دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) و تجلیل از 30 پژوهشگر برتر و نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری و فن بازار با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی در سرای سعد السلطنه از برنامه های این هفته است.
وی با تاکید بر استفاده بیشتر از ظرفیت رسانه ها برای اطلاع رسانی، افزود: باید در این هفته بتوانیم پژوهشگران برتر را به مردم بیشتر معرفی کنیم و زمینه آشنایی بیشتر دانشگاه و مراکز علمی را با مردم،دانشجویان و اصحاب رسانه فراهم سازیم.
هفته پژوهش در سالجاری از چهارم تا دهم آذرماه در استان قزوین برگزار خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار