مدیركل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان شمالی گفت: ورود بیشتر افراد به زندان، ناشی از فقر فرهنگی و عدم پایبندی به ارزش های دینی و اسلامی است.
کد خبر: ۵۲۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۷ 23 June 2015
به گزارش تابناک خراسان شمالی،محمدعلی بلوكی عصر سه شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: اداره كل زندانهای خراسان شمالی در دوبخش اقدامات تامینی و تغییر نگاه و رفتارهای ناهنجارانه فعالیت می كند.

وی افزود: بخش عمده ای از فعالیت های اداره كل زندانهای استان در راستای اصلاح و رفتار مددجویان به عنوان وظیفه اصلی این نهاد، برنامه ریزی شده است.

این مقام مسئول عنوان كرد: مرتکبین جرم اکثرا دارای فقر فرهنگی و پایبندی نبودن به ارزش های دینی و اسلامی هستند.

به گفته وی گرایش به ناهنجاری های بخش اقتصادی و اجتماعی نیز یكی از دیگر از عمده دلایل وقوع جرم از سوی افراد است كه منجربه حبس آنان می شود.

بلوكی با اشاره به معضل جدی بیكاری در جامعه تصریح كرد: برخی از افراد توانایی كنترل خود در برابر ناهنجاری ها را ندارند در نتیجه راه قانون گریزی را پیش می گیرند.

اهداف ۱۰ گانه سازمان زندانها

وی با اشاره به اهداف ۱۰ گانه سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی گفت: ارتقای امنیت پایدار در زندان، ارتقای سلامت زندان، توسعه مهارت های فردی و اجتماعی، ارتقای ارائه خدمات به خانواده زندانیان، كاهش جمعیت كیفری، توسعه و بهسازی فضای نگهداری زندانها و ... از جمله این اهداف است.

بلوكی افزود: كنترل و نظارت بر رفتار مددجویان و افزایش دوره های آموزشی برای مددجویان از اصول راهبردی برای دست یابی به اهداف مذكور است.

وی اضافه كرد: اداره كل زندانهای استان در بخش مسائل فرهنگی از ۱۴ نفر روحانی در بحث اقامه نماز استفاده می كند.

بلوكی با بیان اینكه برای اداره كل زندانهای استان به عنوان دستگاه امنیتی و فرهنگی در اعتبارات فرهنگی خراسان شمالی اعتباری در نظر نگرفته نشده است، تصریح كرد: در این راستا این نهاد با متولیان فرهنگ در استان از جمله اداره كل اوقاف و امور خیریه، اداره كل تبلیغات اسلامی و نهضت سواد آموزی استان تفاهم نامه ای در جهت ارتقای فعالیت های فرهنگی زندانهای خراسان شمالی منعقد كرده است.

آزادی ۳۶۰ نفر از زندان

وی گفت: توجه به خانواده زندانیان و اشتغال مددجویان از اولویت های كاری اداره كل زندانهای استان است.

بلوكی با اشاره به اقدامات بخش قضایی این نهاد اظهار داشت: طی سال گذشته و امسال ۴۸۵ نفر از تخفیف مجازات، ۳۵۰ نفر از آزادی مشروط، ۶۴۱ نفر از سوی مقام معظم رهبری بهره مند و مورد عفو قرار گرفته و از این تعداد ۳۶۰ نفر از زندان آزاد شدند.

بهره برداری از اردوگاه كاردرمانی زندان شیروان

وی گفت: اردوگاه كاردرمانی زندان شیروان نیز در سفر مقام معظم رهبری به تصویب رسید كه در حال حاضر ۹۵ درصد پیشرفت فیزیكی دارد و در آینده ای نزدیك به بهره برداری خواهد رسید.

به گفته بلوكی زندان جدید اسفراین نیز با پیشرفت ۹۲ درصدی تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

مرتبط بودن ۵۱ درصد زندانیان با مواد مخدر

مدیركل زندانهای خراسان شمالی افزود: هم اكنون دو هزار و ۲۵۳ نفر در زندانهای استان نگهداری می شوند كه این تعداد را دو هزار و ۱۴۷ نفر را مردان و ۱۰۶ نفر را زنان تشكیل می دهند.

وی اضافه كرد: ۵۱ درصد زندانیان استان در ارتباط با مواد مخدر و مابقی به دلیل سرقت، ضرب و جرح، مهریه، نفقه و ... در حبس هستند.

استمداد از خیرین برای آزادی زندانیان جرائم غیر عمد

بلوكی در ادامه ماه مبارك رمضان را بهترین فرصت برای كمك خیرین به منظور آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و بازگشت آنان به آغوش خانواده دانست و گفت: در حال حاضر ۱۶۴ زندانی جرائم غیر عمد در استان وجود دارد.

وی اظهار داشت: سال گذشته ۱۲۹ زندانی از طریق ستاد دیه استان آزاد شدند كه ۴۷ نفر از این افراد به دلیل جرائم غیر عمد، ۶۷ نفر به دلیل محكومیت های مالی، ۱۶ نفر به دلیل نپرداختن مهریه و شش نفر نیز به دلیل نپرداختن نفقه زندانی بودند.

بلوكی با اشاره به اینكه محكومتی مالی این تعداد زندانی ۶۶ میلیارد ریال بوده است، گفت: ۳۷ میلیارد ریال از این مبلغ گذشت شاكی و مابقی از محل کمک افراد خیر تامین شده است.

مدیركل زندانهای خراسان شمالی تصریح كرد: از ابتدای سال جاری تاكنون نیز ۲۵ زندانی جرائم غیر عمد استان با چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال محكومیت مالی از زندان آزاد شدند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار