شهردار شیراز در دوازدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس
تا کنون برنامه ای مدون برای مدیریت شهری و توسعه شیراز ارائه نشده بود.بعد از مدت ها یک طرح جامع از چندی پیش ارائه شد که امید است وضعیت شهری شیراز را به مرور بهبود بخشد
کد خبر: ۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵ 15 February 2015
تابناک می نویسد:

بالاخره مدتیست همه پذیرفته اند که روند توسعه شهری شیراز اصولی و استاندارد نبوده. و خوب با افزایش رو به رشد شهر نشینی در فارس باید هرچه زودتر برنامه ای یکپارچه و کلان,این طرح ها و پروژه ها را به جهتی درست هدایت کند.

علیرضا ‌پاک‌فطرت شهردار شیراز در دوازدهمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس، با بیان اینکه تاکنون برنامه مدونی برای مدیریت شهری و توسعه شیراز ارائه نشده بود، اظهار داشت: از سال 1390 شهرداری شیراز به طور جدی با محوریت دانشگاه وارد این عرصه شده و برنامه‌های تدوین شده اجرایی شده است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری شیراز به تنهایی قادر به اجرا و عملیاتی‌کردن سند چشم‌انداز توسعه به‌ویژه سند 20 ساله شهر شیراز نخواهد بود، افزود: همراهی دستگاه‌های اجرایی فارس و شهر شیراز در تحق این طرح بزرگ و مهم مؤثر است.

شهردار شیراز با اشاره به اینکه بودجه امروز شهرداری شیراز براساس برنامه پنج ساله توسعه پیش‌بینی شده است، خاطرنشان کرد: 131 طرح در قالب 625 پروژه و با اعتبار 11 هزار میلیارد تومان برای این سند تعریف شده که شهرداری شیراز امسال از برنامه‌های پیش‌بینی شده در برنامه پنج ساله توسعه جلوتر است.

پاک‌فطرت با بیان اینکه اجرای این برنامه متناسب با ظرفیت‌های شهر شیراز نیست و می‌تواند به عنوان مقدمه‌ای برای تدوین برنامه چشم‌انداز 20 ساله توسعه شهر شیراز به‌شمار برود، تصریح کرد: در حال حاضر مراحل شاخص‌گذاری‌ و کارشناسی‌های جامع این طرح با محوریت دانشگاه شیراز در حال اجراست که تمام‌شدن و حصول نتیجه مطلوب بسته به همکاری شایسته استانداری فارس و دستگاه‌های اجرایی استان است.

وی با اشاره به اینکه سند چشم‌انداز 20 ساله طرحی پیشنهادی است، بیان کرد: روند رو‌به‌رشد شهرنشینی و کارکردهای مختلف مدیریت واحد شهری ضرورت اجرای این موضوع را بیش از پیش محرز کرده و این سند به عنوان حلقه راهبردی سبب یکپارچگی و هماهنگ‌کردن سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های شهری در سطوح مختلف می‌شود.

شهردار شیراز با بیان اینکه طرح جامع اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، گردشگری و زیارتی، فناوری اطلاعات و طرح جامع فضای سبز از جمله طرح‌های توسعه‌ای موضوعی شهرداری شیراز در این سند پیشنهادی است، عنوان کرد: در سال 92 و 93 بیش از 90 درصد از بودجه‌های عمرانی شهر شیراز از برنامه پنج ساله گرفته شده اما در سند چشم‌انداز 20 ساله بر نگاهی راهبردی تمرکز شده است.

پاک‌فطرت با اشاره به اینکه توافق جمعی تمام ذی‌نفعان و دستگاه‌های اجرایی و خدمات‌رسان در این سند مدنظر قرار می‌گیرد، اظهار داشت: هدف از اجرای این سند دستیابی به توافق جمعی در مورد تعیین دقیق جایگاه شهر شیراز در سطح ملی و جهانی است.

ساسان تاجگردون‌ معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار فارس، نیز در این جلسه با اشاره به اینکه سامانه ارزیابی و رصد آمایش سرزمین با نام مخفف «ساترا» در سطح استان عملیاتی شده، اظهار داشت: تمام سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به اجرایی کردن این سامانه اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون 41 دستگاه و سازمان در سطح استان فارس اقدام به معرفی نماینده در زمینه این سامانه نکردند، افزود: امسال از معدود سال‌هایی بوده که شورای برنامه‌ریزی با حضور حداکثری اعضا به شکل مرتب برگزار شده و مصوبات تأثیرگذار و مهمی نیز به تصویب رسیده است.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار فارس با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های بودجه 93، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های اجرایی برای استفاده هر چه بهتر از بودجه 94 بررسی بودجه 93 را در دستور کار خود قرار داده و عملکرد و گزارش خود را در این زمینه ارائه دهند.

محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز در این جلسه به تشریح برنامه بهداشت مساجد پرداخت و اظهارداشت: حفظ نظافت مساجد و نمازخانه‌ها رسالت دینی و اسلامی است که باید به آن عمل شود.

وی با بیان اینکه بهداشت مساجد زیر نظر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی قرار داشته، افزود: اکنون به دلیل اهمیت موضوع به سازمانی مجزا در دانشگاه علوم پزشکی تفکیک شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ‌خاطرنشان کرد: بررسی شاخص‌های بهداشت مساجد در استان فارس در راستای تحقق این طرح انجام شده است.

ایمانیه با تأکید بر اهمیت همکاری سایر نهادهای شهری در راستای حفظ نظافت، سلامت و بهداشت مساجد و نمازخانه‌ها تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز از شورای ‌شهر نیز خواسته است با تأمین اعتبار در بودجه سال آینده برای تحقق این برنامه این دانشگاه را یاری کند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار