یک طراح صحنه و لباس سینما و تلویزیون گفت: جذاب بودن یک برنامه تلویزیونی که در ایام ماه مبارک رمضان پخش می‌شود و مخاطبان زیادی دارد به دو نکته بسیار مهم مربوط می‌شود؛ مجری و دکور که البته طراحی صحنه مناسبتی در دید اول موثرتر از مجری بوده و بیننده را به سرعت جذب خواهد کرد.
کد خبر: ۵۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶ 23 June 2015

سمیه سنقری، طراح صحنه و لباس سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به ایام ماه مبارک رمضان، صحنه و دکور خوب و مناسب که با سنت و آیین مذهبی عجین شده باشد می‌تواند به برنامه شور و حال بیشتری بدهد و مخاطبان بیشتری را جذب کند و باعث خواهد شد تا مجری و میهمانان برنامه با رغبت و انگیزه بیشتری در رابطه با موضوع برنامه گفت‌وگو کنند.

وی افزود: در حال حاضر طراحی و ساخت و استفاده از دکور در برنامه‌های تلویزیونی مورد توجه تهیه کنندگان قرار گرفته است، اما متاسفانه می‌توان گفت طراحان و تهیه کنندگانبه ندرت به ساخت دکور دینی و مذهبی متناسب با این ایام و سنن ایرانی اسلامی پرداخته‌اند.

این طراح صحنه و لباس که کارنامه خوبی از خود در تلویزیون و سینما به جا گذاشته است، ادامه داد: طراحی صحنه یکی از گرایش‌هایی است که در رشته‌های تئاتر و سینما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و قطع به یقین بعد از بازیگر و فیلمبردار که از اهمیت تعیین کننده و کلیدی برخوردار است، به طوری که کارگردان‌های شناخته شده و موفق همواره طراح صحنه را در تمامی مراحل کار از پیش‌تولید تا فیلمبرداری در کنار گروه نگه می‌دارند تا از نظرات آنان استفاده کافی را ببرند.

صحنه برنامه‌های مذهبی مهمترین بخش یک برنامه مناسبتی است

سنقری با بیان اینکه دکور و صحنه برنامه‌های مذهبی از مهمترین بخش یک برنامه مناسبتی و تولیدی محسوب می‌شود، گفت: صحنه و حتی پوشش مجریان می‌تواند بر تعداد مخاطبان برنامه و تاثیرگذاری آن نقش چشمگیری داشته باشد‌، به طوری که طراحی صحنه و البته لباس، در مورد برنامه‌های تلویزیونی مناسبتی اهمیت زیادی به واسطه اینکه این نوع برنامه‌ها در فضای بسته استودیو تصویربرداری می‌شوند داشته و باید با نگاهی ظریف به آن پرداخت که چند سالی است این موضوع کمتر در برنامه‌های تولیدی دیده می‌شود.

اهداف برنامه و رسانه ملی در ماه مبارک رمضان

وی تاکید کرد: ضروری است تهیه‌کنندگان برنامه‌های تلویزیونی برای رسیدن به اهداف برنامه و رسانه ملی در ماه مبارک رمضان از طراحان صحنه و لباس مناسب بهره ببرند تا بتوانند در نخستین نگاه و برخورد دیداری مخاطب با یک برنامه، وی را به اندازه‌ای جذب کند که برای تماشای محتوای برنامه نیز اظهار تمایل نشان دهد.

سنقری که خود در همه طراحی‌ها به دنبال ارائه طرح‌های مذهبی و سنتی است، عنوان کرد: پزداختن به موضوع پوشش مجری از مواردی است که باید مورد توجه برنامه‌های مناسبتی قرار گیرد و این موضوع که مجری چه لباسی از چه نوع جنسی، چه رنگی و چه طرحی استفاده کند حائز اهمیت است تا مجری در ارائه اهداف برنامه نقش خوبی را اجرا کند.

مشکلات دکورهای تلویزیونی برنامه‌های ماه مبارک رمضان

وی ابراز کرد: یکی از مشکلات جدی بسیاری از دکورهای تلویزیونی برنامه‌هایی که در ایام ماه مبارک رمضان و به مناسبت این ایام تولید می‌شوند، انتخاب اشتباه رنگ است. کم نیستند برنامه‌هایی که طراح صحنه برای جلوه دادن به دکور خود از رنگ‌های تند و جذاب استفاده کرده است، اما در عمل این رنگ‌ها هیچ ارتباطی با مضمون برنامه نداشته‌اند و به اصطلاح ساز خود را می‌زنند!

محدودیت‌های زمانی و بودجه‌ای

سنقری با انتقاد از برخی کم‌کاری‌ها و بی‌توجهی تعداد اندکی از طراحان بیان کرد: مهمترین عامل تاثیرگذار منفی در ساخت و طراحی دکور محدودیت‌های زمانی و بودجه‌ای است.

وی در پایان تاکید کرد: استفاده از نقاشان، گرافیست‌ها، طراحان صحنه نمایش و دیگر فعالان این عرصه که توانایی‌های هنری خود را در دیگر آثارشان به نمایش گذاشته‌اند، می‌توانند بهترین مشاور برای طراحان و سازندگان دکورهای برنامه‌های تلویزیون باشند که باید مورد توجه قرار گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار