حسن‌ روحانی، ولادیمیر پوتین و الهام علی‌اف رؤسای جمهوری ایران، روسیه و آذربایجان دومین نشست سه‌جانبه را در تهران انجام دادند تا درباره تسهیل روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی سه‌کشور با یکدیگر گفتگو کنند و به توافق‌های جدید دست پیدا کنند.
کد خبر: ۵۱۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵ 02 November 2017
به گزارش تابناک : در ادامه این یادداشت که به قلم ابوالقاسم قاسم زاده نگاشته شده است، می خوانیم: ظریف وزیر خارجه درباره نشست سه‌جانبه در تهران و درخصوص دیدارهای روحانی با پوتین و علی‌اف گفت: «ما جلسه سه‌جانبه‌ای خواهیم داشت که در آن رؤسای جمهور سه‌کشور درخصوص همکاری‌های مشترک به‌ویژه در حوزه ترانزیت و انرژی گفتگو خواهند کرد. هم‌ اکنون مسیر خط‌آهن کریدور جنوب به شمال را داریم که از خلیج‌فارس و در آینده دریای عمان تا مرز آذربایجان و در واقع مجموعه کشورهای مشترک المنافع شوروی سابق خواهد رفت. در تهران علاوه بر گفتگو درباره همکاری‌های اقتصادی، درخصوص مسائل منطقه‌ای، سوریه و عراق گفتگوهایی صورت خواهد گرفت. علاوه بر این با آقای پوتین درباره «برجام» نیز گفتگوهایی صورت می‌گیرد.»

رسانه‌های داخلی و خارجی در حالی‌که نشست سه‌جانبه در تهران را بسیار با اهمیت دانسته‌اند بر این نکته تأکید کرده‌اند که این بار در تهران گفتگوها درباره تسهیل روابط اقتصادی، به‌خصوص در دو موضوع «ترانزیت و انرژی» در صدر قرار دارد. یکی از روزنامه‌های صبح تهران نوشته است: «... در شرایط فعلی و با توجه به اظهارات خصمانه ترامپ علیه ایران و تحریم کنگره آمریکا علیه روسیه و ایران با برگزاری نشست تهران، این پیام به آمریکا‌یی‌ها داده می‌شود که کشورهای منطقه‌ در حال انجام فعالیت‌های مربوط به خود و گسترش روابط‌شان با یکدیگر هستند و خیلی توجهی به حرف‌هایی که توسط مقامات آمریکایی مطرح می‌شود، ندارند.»

معاون وزارت خارجه در مصاحبه خود گفته است: «در این اجلاس درباره توریسم و تروریسم بین سران سه‌کشور تبادل نظر می‌شود.»

نشست سه جانبه در تهران را می‌توان به لحاظ روابط و تنظیم قراردادهای همکاری اقتصادی، نزدیک‌سازی دیدگاه درباره مسائل سیاسی به خصوص ارزیابی شرایط جدید در حوزه خاورمیانه و خلیج فارس، همچنین اقدام مشترک در برابر سیاست‌های تهدید و تحریم آمریکا ارزیابی کرد.

هفته گذشته همزمان دو طرح تحریم علیه روسیه و ایران از تصویب کنگره نمایندگان آمریکا گذشت. در اغلب محافل سیاسی غرب سیاست ترامپ و کنگره آمریکا را تشدید تهدید و تحریم علیه روسیه و ایران می‌دانند که مرحله به مرحله تشدید می‌گردد. کاخ سفید و کرملین در اغلب رویدادها از حوزه خاورمیانه تا درباره کره شمالی و تنظیم روابط بین‌المللی اختلاف دیدگاه دارند.

سیاست روسیه ادامه همکاری درباره اجرای مطلوب معاهده بین‌المللی برجام است در حالی که ترامپ خواهان لغو آن و سخت‌گیری هر چه بیشتر کنگره علیه ایران در تنظیم روابط تجاری در صحنه بین‌المللی است.

آنچه که امروز در صحنه بین‌المللی دیده می‌شود، گشودن همزمان جبهه تعارض و تهدید از سوی آمریکا علیه روسیه و ایران است. در بحران سوریه و عراق و جنگ با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در خاورمیانه آمریکا خود را موفق نمی‌بیند و هنوز قادر نیست تا جبهه‌ای گسترده و متحد از کشورهای عربی در حوزه خلیج فارس تشکیل دهد. همه کشورها در خاورمیانه تجربه تلخ بی‌اعتمادی به آمریکا را دارند و حضور آمریکا در منطقه را همراه جنگ و تخریب می‌شمارند. سیاست آمریکا در کشورهای مسلمان خاورمیانه سیاست افزایش تهدید و بی‌ثباتی است. اما امروز حتی متحدان آمریکا در اروپاو در اتحادیه اروپا ضمن خطرناک نامیدن سیاست ترامپ آن را گشودن فصل دیگری از جنگ و تخریب می‌شمارند که بسیار با دیپلماسی و حل مشکلات از طریق گفتگو و تبادل نظر فاصله گرفته است. در چنین فضایی پوتین با زیرکی و به خوبی از قدرت جمهوری اسلامی ایران و مقبولیت آن در میان مردم مسلمان منطقه آگاهی دارد.

هرچه روابط ایران و روسیه نزدیک‌تر می‌گردد، آمریکا پیچیدگی سیاست در خاورمیانه برای خود را وسیع‌تر ارزیابی می‌کند. گفتگوهای پوتین در دیدارش از تهران از سوی دولتمردان اتحادیه اروپا و به خصوص از سوی کاخ سفید و کنگره آمریکا با حساسیت مضاعف رصد می‌گردد.

بسیاری از تحلیلگران سیاسی معتقدند، سیاست روسیه در خاورمیانه به جای «هجومی» از طرح گام به گام پیروی می‌کند تا مرحله به مرحله به شکوفایی و تثبیت برسد.

یکی از کارشناسان در پاسخ به پرسش درباره روسیه امروز چه نقشی در خاورمیانه دارد؟ می‌گوید: «به نظر می‌رسد روس‌ها در حال تلاش برای ساختن نقش خود در منطقه هستند؛ نقشی که البته تا این لحظه تکمیل نشده‌ است. برای مثال روسیه در پرونده سوریه، متحد نظام این کشور به شمار می‌آید، با ایران همکاری و تعامل دارد و همزمان طی سال‌های گذشته به میزان توانش تلاش کرده است از منافع ملی خود در تحولات سوریه حراست کند اما نقش مسکو، خارج از پرونده بحران سوریه تاکنون روشن نبوده و با پرسش‌های متعددی مواجه است. آیا روس‌ها واقعا می‌توانند به اندازه‌ای نفوذ خود را در منطقه توسعه دهند که قادر باشند جای خالی آمریکایی‌ها را پر کنند؟ این مسئله از سوی بسیاری با پرسش‌های جدی روبه‌روست.

در سایر مسائل منطقه‌ای نیز وضع به همین ترتیب است؛ برای مثال در عراق، نقش روسیه حتی در همین بحران اخیر کردستان مبهم بود. روسیه در پرونده یمن نیز نقش واضح و مشخصی ایفا نکرده است؛ حتی در پرونده آشتی فلسطینی میان فتح و حماس، اگر چه تلاش‌هایی از سوی مسکو برای تأثیرگذاری وجود داشته اما باز هم نمی‌توان به صراحت از نقش مشخص روس‌ها در تحولات فلسطین سخن گفت؛ بنابراین فکر می‌کنم نقش روسیه در خاورمیانه همچنان در مرحله شکوفایی تدریجی قرار دارد.» نشست سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان در تهران نشانه‌ی این‌است که سیاست غلط تهدید و تحریم ترامپ علیه ایران و روسیه، موفق نخواهد شد.






منبع : پارس فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار