اهداء پوست ۸۰ بیمار مرگ مغزی زندگی دوباره‌ای به بیماران سوختگی داده است.
کد خبر: ۵۱۶۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱ 29 October 2017
تابناک فارس به نقل از صداو سیما: رییس بیمارستان سوانح و سوختگی و ترمیم امیرالمومنین شیراز گفت: از سال ۹۵ تاکنون با اهداء پوست ۸۰ بیمار مرگ مغزی، ۵۰ بیمار سوختگی بین ۴۰ تا ۸۰ درصد به طور کامل مداوا شده اند.
عبدالخالق کشاورزی افزود: پوست مورد نیاز برای بیماران سوختگی از قسمت‌های ران، پشت ساق و تنه، بازو و ساعد بیماران مرگ مغزی با ضخامت دو تا چهار دهم میلی متر به وسیله دستگاه درماتوم شارژی برداشته و به بیماران سوختگی پیوند زده میشود.
وی افزود: برای نگهداری پوست بیماران مرگ مغزی از سه روش نگهداری پوست در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد در محلول خاص در یخچال بانک پوست به مدت یک تا سه هفته، نگهداری پوست در محلول گلیسرول در دمای صفر تا چهار درجه سانتی گراد به مدت سه تا چهار سال، نگهداری پوست در دمای ۷۰ تا ۱۰۰ درجه زیرصفر در فریزر‌های مکانیکی به مدت سه تا شش ماه استفاده می‌شود.
کشاورزی گفت: بیماران با سوختگی‌های با وسعت زیاد بالای ۴۰ درصد برای درمان نیازمند پوست فرد دیگر به عنوان بهترین جایگزین موقت هستند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، افزود: بسیاری از خانواده‌هایی که یکی از اعضای آن دچار مرگ مغزی می‌شود تا اندازه‌ای نسبت به موضوع بی‌اطلاع هستند و گمان می‌کنند پوست متوفی به صورت کامل جدا می‌شود در حالی که برداشت پوست اهدایی فقط از قسمت‌های خاص و با ضخامت مشخص صورت می‌گیرد.
قائم مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در مرکز آموزشی درمانی سوختگی امیرالمومنین (ع) شیراز ماهانه ۷۰ عمل پیوند پوست انجام می‌شود که از این تعداد حدود ۴۰ درصد آنان به اهدا پوست برای پانسمان اولیه نیاز دارند و در حال حاضر موجودی پوست اهدایی در بانک ذخیره پوست تنها ۱۰ درصد است و کفاف حدود یک هفته اعمال جراحی را می‌دهد.
وی از شهروندانی که کارت اهدا عضو می‌گیرند، خواست بخش اهدا پوست را علامت بزنند تا از ثواب این امر خیر برخوردار شوند و با اهدای پوست بتوانند جان حداقل یک نفر دیگر را نجات دهند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار