جمع آوری و اتصال فاضلاب دانشگاه به شبکه شهری یکی از کارهایی است که به عنوان رسالت دانشگاه محسوب می شود با عنایت به تاکید ریاست محترم دانشگاه، جمع آوری فاضلاب پردیس در چهار مرحله اجرا شد .
کد خبر: ۵۱۵۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۱ 28 October 2017
به گزارش تابناک مازندران، دکتر سیدخلاق میرنیا رییس دانشگاه مازندران به همراه تعدادی از مسئولان دانشگاه مازندراناز طرح های عمرانی دانشگاه بازدید کرد.
 
 بر اساس این گزارش، در این بازدید که معاونان، مشاوران، روسای دانشکده ها و مدیران ستادی دانشگاه و همچنین مشاوران و پیمانکاران طرح های عمرانی دانشگاه حضور داشتند، مهندس مجید حق پناه مدیر دفتر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه مازندران در هر مرحله به ایراد گزارش از روند اجرای طرح های عمرانی پرداخت.
 
  مهندس حق پناه در اولین مرحله بازدید در گزارش اجرای پروژه شبکه جمع آوری فاضلاب دانشگاه گفت: جمع آوری و اتصال فاضلاب دانشگاه به شبکه شهری یکی از کارهایی است که به عنوان رسالت دانشگاه محسوب می شود با عنایت به تاکید ریاست محترم دانشگاه، جمع آوری فاضلاب پردیس در چهار مرحله اجرا شد . یک مرحله بحث جمع آوری فاضلاب سلف دانشگاه که بزرگ ترین معضل ما از نظر فاضلاب بود، چون حجم فاضلاب سلف پردیس خیلی زیاد بود و در مرحله اول به طول 850 متر شبکه اصلی اجرا و فاضلاب سلف به شبکه شهری متصل گردید.
 
       مهندس حق پناه ادامه داد: مرحله دوم، فاضلاب دانشکده هنر و معماری و مسجد و در مرحله سوم، پروژه فاضلاب دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشکده علوم انسانی  و اجتماعی و دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود که به شبکه شهری متصل گردید.
 
      چهارمین مرحله شبکه جمع آوری و هدایت فاضلاب مربوط به دانشکده های شیمی و علوم پایه بود که از دو ماه قبل آغاز گردید، این مرحله به علت تاسیسات فراوان و همچنین موانع متعدد از مشکل ترین قسمت شبکه فاضلاب پردیس بود که خوشبختانه بخش اعظم کار انجام  و انشاءالله دانشکده شیمی تا پایان آبان و دانشکده علوم پایه تا پایان آذر ماه به شبکه ی فاضلاب شهری متصل خواهند شد. در بحث جمع آوری شبکه فاضلاب آزمایشگاه ها نیاز به شبکه اختصاصی برای جمع آوری و  تصفیه جداگانه و تخصصی برای مواد جامد و مایع می باشد که این امر با استفاده از اساتید محترم دانشکده شیمی و کارشناسان محترم مدیریت فنی در حال مطالعه می باشد.  
 
        مدیر دفتر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه با طراحی مجدد و کاهش طول لوله و همچنین کاهش تعداد ایستگاه های پمپاژ از ۱۵ ایستگاه به چهار ایستگاه، صرفه جویی بالغ بر 700 میلیون تومان داشتیم ، البته با ملحوظ کردن کاهش هزینه های مستمر نگهداری این مبلغ بالغ بر یک میلیارد تومان خواهد شد.
 
       لازم به ذکر است: به صورت موازی، کار جمع آوری و هدایت فاضلاب کلیه بلوک های خوابگاه خواهران و سازمان مرکزی اجرا و در حال بهره برداری می باشد.
 
       در ادامه، پروژه های عمرانی در دست احداث دانشگاه مازندران، دانشکده شیمی و پروژه های آن مورد بازدید قرار گرفت و در آنجا نیز مهندس حق پناه مدیر دفتر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه به ارایه گزارش پرداخت.
 
      مهندس حق پناه با اشاره به تاکید ریاست دانشگاه و درخواست سرکار خانم دکتر اصغری رییس دانشکده شیمی مبنی بر  لزوم تعمیر اساسی آزمایشگاه های دانشکده شیمی گفت: بر اساس نیازهای چندین ساله دانشکده که بیش از ۱۵ مورد بود و در طول 20 سال گذشته انباشته شده بود و برآورد اولیه آن به حدود مبلغ 500 میلیون تومان می رسید، پس از طرح و تصویب در هیات رییسه دانشگاه براساس اولویت کارهای مربوطه آغاز و در طی سه ماه گذشته کارهای متعددی انجام و خوشبختانه امروز اکثر کارها به نتیجه رسیده و کارهای باقی مانده نیز در مراحل انتهایی هستند.
 
      وی افزود: یکی از این کارها، پوشش سقف آزمایشگاه شیمی است که دچار فرسودگی و نشت آب باران به داخل آزمایشگاه ها و اتاق اساتید بود که خوشبختانه  بیش از ۸۰ درصد کارهای زیرسازی و پوشش سقف انجام شد و مابقی نیز در دست اجرا و اقدام است.
 
      یک بحث دیگر، ترمیم سکوبندی  آزمایشگاه و سیستم آب گرم و سرد با توجه به پوسیده بودن لوله ها بود که انجام شد. همچنین معضل بوی مواد شیمیایی موجود در هوای داخل آزمایشگاه ها از موارد مهم بود که خوشبختانه با خرید ۲۰ دستگاه تهویه مخصوص و کم صدا و کابل کشی مجدد و نصب تایمر در مسیر حل شد.
 
       مهندس حق پناه در ادامه افزود: با توجه به افزایش دانشجوها و نیاز به نصب پریزها برای نصب و راه اندازی تجهیزات اضافی بود که با کابل کشی مجدد این نیاز نیز مرتفع گردید، کف پوش آزمایشگاه ها نیز ترمیم و در چهار آزمایشگاه با سرامیک ضد اسید جایگزین شد. همچنین در خصوص دو آزمایشگاه جدید که مورد تقاضا بود، دو فضا پیشنهاد شد، اما با توجه به اینکه این فضاها برای آزمایشگاه طراحی نشده بود، برای مناسب سازی این مکان ها در حال اقدام هستیم و ان شاءالله تا پایان این ماه، این دو آزمایشگاه به آزمایشگاه های قبلی اضافه می گردند.
 
         سرویس های بهداشتی آزمایشگاه ها نیز کاملا بازسازی شدند و می توان گفت که این دانشکده، اولین دانشکده ای است که سیستم بهداشتی آن کاملا به صورت هوشمند است و علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی در مصرف آب و برق می شود، بحث بهداشت به علت عدم تماس دست با تجهیزات منصوب شده هم کاملاً رعایت می شود، ضمناً تعداد چهار سرویس بهداشتی به ینگ توالت فرنگی مجهز و مشکل استفاده معلولین و استفاده کنندگان متفرقه مرتفع گردید
 
       در بازدید از طرح های دانشکده علوم پایه نیز مساله بازسازی و تجهیز آزمایشگاه های این دانشکده مطرح و مهندس حق پناه در این خصوص عنوان داشت: در بحث آزمایشگاه ها سعی بر این بود تا از بهترین مواد و مصالح درجه یک ایرانی استفاده نماییم و خوشبختانه سکوبندی و نصب تجهیزات آزمایشگاهی یکی پس از دیگری در حال انجام است. امیدواریم تا یک ماه آینده ۸ آزمایشگاه را مجهز و راه اندازی و به بهره برداری برسانیم. یک سری تعمیرات جزیی هم لازم بود که از جمله می توان به کارگاه ماشین ابزار و تقسیم بندی فضای سالن مطالعه اشاره کرد که آن ها نیز در حال اجرا هستند.
 
      از دیگر پروژه هایی که توسط ریاست دانشگاه مازندران و هیات همراه مورد بازدید قرار گرفت، پروژه دانشکده علوم اقتصادی و اداری بود.
 
       مهندس حق پناه در خصوص این پروژه گفت: اجرای این پروژه به خاطر کمبود اعتبار در سال ۹۲ متوقف شده بود که با همت دکتر میرنیا ریاست محترم دانشگاه مازندران در تاریخ 16 /12 /94  قرارداد شروع مجدد آن منعقد شد و مطابق مدت زمان مندرج در قرارداد باید در 16 /12 /96 به بهره برداری می رسید که با توجه به کمبود اعتبارات احتمالاً با تاخیر شش ماهه در مرداد ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید.
 
      وی افزود: در این پروژه به صورت همزمان، بحث تکمیل عملیات اسکلت بتنی و دیوار چینی و تاسیسات مکانیکی و برقی در حال اجرا می باشد.
 
     همچنین ساختمان موتورخانه و پست برقی به مساحت 250 متر مربع که برای استفاده مشترک بین این ساختمان و ساختمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی می باشد  در حال ساخت می باشد‌.
 
       مدیر دفتر فنی و طرح های عمرانی دانشگاه مازندران در خصوص مساحت و میزان پیشرفت این پروژه هم گفت: این پروژه حدود ۸۵۰۰ متر مربع مساحت دارد که در دو فاز اجرا می شود. فاز اول که شامل ساختمان در دست اقدام است، دارای ۶۰۰۰ متر مربع مساحت می باشد .
 
      اسکلت این پروژه بتنی است و سقف های آن به صورت دال و سیستم تاسیسات حرارت مرکزی دارد و سیستم خنک کننده ترکیبی از چیلر و اسپیلت دارد. مقدار پیشرفت  فیزیکی آن در حال حاضر حدود ۴۰ درصد  می باشد.
 
      مهندس حق پناه خاطرنشان کرد: بر اساس هماهنگی به عمل آمده با مشاور طرح و نظر کارفرما، تصمیم بر این شد که فاز 1 را به اجرا بگذاریم تا زوددتر بهره برداری گردد  که در صورت بهره برداری می توانیم نیازهای آموزشی و اداری دانشکده علوم اقتصادی و اداری را مرتفع و با جابجایی این دانشکده قطعاً کمبود فضای دانشکده علوم انسانی و اجتماعی و همچنین دانشکده الهیات هم مرتفع خواهد شد .
 
       در آخرین مرحله از بازدید ریاست دانشگاه و هیات همراه در دانشکده فنی و مهندسی، دکتر میرنیا از مراحل نصب آلاچیق خورشیدی بازدید و در جریان روند تکمیل این پروژه قرار گرفت.
 
       مهندس حق پناه در این مرحله به استفاده از سه پنل خورشیدی که در ضلع شرقی و جنوبی سقف آلاچیق نصب شده است اشاره و افزود: این پنل ها روزانه 700 وات برق از طربق انرژی خورشیدی تولید و ذخیره می نمایند و دانشجویان می توانند به وسیله چهار پریز برق و چهار سوکت مخصوص شارژ موبایل نسبت به شارژ موبابل و همچنین شارژ لپ تاپ خود اقدام نمایند .
 
        همچنین چراغ های ال ای دی نصب شده در زیر سقف با مصرف ۳۰ وات از برق تولید شده، محوطه آلاچیق را مطابق تنظیمات از پیش تعریف شده از ساعت 4 تا 7 غروب روشن می نمایند .
 
        این اقدام در کنار کارهای فراوان انجام شده در دانشگاه برای بهینه سازی و صرفه جویی انرژی به صورت نمادین و البته کاربردی در راستای حرکت به سمت دانشگاه سبز که مورد تاکید وزارت علوم و سازمان برنامه و بودجه می باشد انجام شده است .
 
        ضمناً کار مطالعات و طراحی استفاده از پنل های خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز پمپ آبیاری فضای سبز محوطه دانشکده فنی و مهندسی به اتمام رسیده و عملیات اجرایی آن به زودی شروع خواهد شد. درهمین راستا، اولین میز هوشمند خورشیدی در محوطه دانشکده فنی و مهندسی نصب شد که دارای امکاناتی مانند پخش موسیقی، شارژ گوشی و لپ تاپ، تامین روشنایی الاچیق در شب می باشد.
 
        مهندس حق پناه در پایان بازدید و گزارش تاکید داشت: انجام کارهای عمرانی به صورت دسته جمعی و تیمی می باشد و همکاری این تیم در دانشگاه مازندران در حال حاضر منتج به نتایج بسیار خوبی برای دانشگاه گردیده است
 
       وی از اعضای تیم پروژه عمرانی خصوصاً ریاست محترم دانشگاه جناب دکتر میرنیا و معاونت محترم توسعه و پشتیبانی جناب دکتر صالحی عمران به خاطر حمایت و دلسوزی و پیگیری های مداوم تقدیر و تشکر کرد.
 
      همچنین از مدیران محترم حقوقی، امور مالی، بودجه، امور اداری، روابط عمومی، مشاور محترم رییس دانشگاه و همچنین از کارشناسان توانمند مدیریت فنی نیز تقدیر و تشکر کرد.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار