کد خبر: ۵۱۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵ 22 June 2015
به گزارش تابناک یزد، هاشم صباغیان در گفت و گو با روزنامه قانون به مناسبت سالگرد شهادت شهید چمران در باره رابطه امام(ره) و مهندس بازرگان گفته: رابطه خيلي خوبي بود، به طوري كه قبل از اينكه آقاي خميني به تهران بيايند ما وقتي مشكلاتي داشتيم به قم می‌رفتيم. يك نوع تشريفاتي هست كه با اين تشريفات اهميت افراد نشان داده می‌شود، در روحانيون هم اين‌گونه هست كه وقتي يك تعدادي از روحانيون نزد يك روحاني بزرگ می‌روند، آن روحاني هركس را كه دعوت كند و كنار خودش بنشاند يعني او را به بقيه آن جمع ارجح می‌داند. مثلا ما زماني كه انتخابات مجلس خبرگان را برگزار كرديم نمايندگان منتخب را نزد آيت الله خميني برديم، آقاي حاج شيخ بهاءالدين محلاتي كه در شيراز بود، كسي بود كه اجتهاد آقاي خميني را گواهي كرده بود، در آن جمع كه همه هم روحاني بودند، اولين كسي كه آقاي خميني دعوت كردند كه كنارشان بنشيند ايشان بود. اين را مثال زدم تا متوجه شويد.
زماني هم كه ما با هيات دولت نزد آقاي خميني می‌رفتيم به دو صورت بود؛ گاهي چند نفر كه كار داشتند خودشان می‌رفتند، چون حرف‌هاي آقاي خميني فصل‌الخطاب بود و يك حرفي كه می‌زد كسي روي آن حرف نمي زد. گاهي هم با تعدادي از اعضاي شوراي انقلاب به قم می‌رفتيم، حدود 5، 6 نفر از وزرا و 5، 6 نفر هم از اعضاي شوراي انقلاب بودند، معمولا مواقعي بود كه با شوراي انقلاب اختلاف داشتيم و آقاي خميني نظر می‌داد و موضوع را حل می‌كرد، در اين مواقع وقتي وارد می‌شديم عده اي خم می‌شدند و دست آقا را می‌بوسيدند ولي ما دست مي‌داديم.
وقتي مهندس بازرگان وارد می‌شدند، با وجود آن كه در آن جمع آقايان مطهري و بهشتي و ديگران هم بودند آقاي خميني مهندس بازرگان را در كنار خودش می‌نشاند، با آن مقدماتي كه گفتم يعني آقاي خميني مهندس بازرگان و نقش او را نسبت به ديگران ارجح می‌دانست.
 روابط خيلي خوبي بود. آقاي خميني يك هياتي را براي حل مسئله كردستان تعيين كرد كه مرحوم فروهر، من، دكتر چمران و مرحوم عزت سحابي بوديم كه آقاي چمران بنا به اتفاقاتي كه در جريان پاوه پيش آمده بود صلاح ديد كه نيايد و به جاي خودش تيمسار فلاحي را فرستاد.
هيات دولت، شوراي انقلاب و آقاي خميني اختيارشان را به اين هيات داده بودند و به تشريفاتي احتياج نبود. وقتي كه دولت موقت استعفاء داد ما در كردستان بوديم، بعد از استعفاي دولت، دفترآقاي خميني بيانيه داد كه آن هيات به قوت خودش باقي است و كار را ادامه دهد، در حالي كه دولت موقت وجود نداشت. اين را گفتم كه ببينيد روابط چقدر حسنه و خوب بود.
اما عده اي به دلايل مختلف حرف‌هايي در مورد رابطه آقاي خميني و مهندس بازرگان زده اند كه به دلايل مختلف هيچ كدام‌شان درست نيست. يكي از دلايلي كه شايد كمتر گفته شده باشد اين است كه وقتي استعفاي دولت موقت پذيرفته شد، مهندس بازرگان به عنوان رئيس شوراي انقلاب تعيين شد و تا مدت‌ها با اين‌كه نخست وزير نبود ولي رئيس شوراي انقلاب بود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار