رئیس جهاد دانشگاهی خراسان رضوی گفت: بر اساس پژوهش این نهاد 4.1 درصد از جمعیت عمومی مشهد مبتلا به هپاتیت B و 4 درصد نیز مبتلا به هپاتیت C هستند. این میزان از میانگین کشور پایین ‌تر است.
کد خبر: ۵۱۱۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰ 19 October 2017
به گزارش تابناک : سید علی‌اکبر شمسیان روز چهارشنبه در مراسم آغازین چهارمین کنفرانس 'هپاتیت C از پیشگیری تا حذف و ریشه‌کنی' در مشهد افزود: 2.2 درصد جمعیت کشور معادل یک میلیون و 700 هزار نفر در سال 1372 مبتلا به هپاتیت B بودند اما با واکسیناسیون هپاتیت B از همان سال این میزان در روندی کاهشی هم اینک به 1.3 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: 80 درصد هپاتیت C از خون پاک نمی‌شود و در بدن بیمار باقی می‌ماند که نتیجه آن آسیب شدید کبدی و نارسایی این عضو است. 
استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد رویکرد پیشگیری مثبت در ریشه‌کنی بیماری هپاتیت C را بسیار تاثیرگذار توصیف و بیان کرد: با افزایش آگاهی مردم، راهکارهای کاهش خطر ابتلا در گروههای پرخطر، تشخیص ساده، داروهای ارزان و در دسترس همگان، اصلاح نظام جمع‌آوری اطلاعات و کمک انجمنهای حمایتی و خیران سلامت بیماری هپاتیت C تا سال 1410 در ایران ریشه‌ کن می شود.
وی گفت: هم اکنون هپاتیتهای ویروسی هفتمین علت کلی و نخستین علت عفونی مرگ ‌و میر در جهان به ‌شمار می‌روند. گرچه مرگ‌ و میر ناشی از بیماریهای واگیر کاهش یافته اما مرگ ناشی از هپاتیتهای ویروسی افزایش یافته است.
شمسیان افزود: هم اکنون سالانه نزدیک به 900 هزار مرگ ناشی از هپاتیت B و 400 هزار مرگ ناشی از هپاتیت C در جهان رخ می‌دهد و این بدان معناست که در هر 24 ثانیه یک نفر بر اثر هپاتیت در جهان می‌میرد.
دبیر اجرایی کنفرانس علمی 'هپاتیت از پیشگیری تا حذف و ریشه‌کنی' نیز در این نشست گفت: هدف کنفرانس ارتقا آگاهی و مهارت جامعه پزشکی در خصوص پیشگیری، تشخیص، درمان و برنامه‌های ملی و بین‌المللی حذف و ریشه کنی هپاتیت C است.
دکتر راحله میری افزود: معرفی دستاوردهای علمی جدید پژوهشگران حوزه هپاتیت و بیماریهای کبدی، اطلاع رسانی سطوح مختلف جامعه پزشکی در مورد چگونگی مواجهه با بیماران مبتلا به هپاتیت C و ارجاع اصولی و ساماندهی شده بیماران به منظور برخورداری حداکثری از تسهیلات ارایه شده در زمینه تشخیص و درمان بیماران از دیگر اهداف این کنفرانس است.
وی ادامه داد: این کنفرانس علمی برای پزشکان عمومی، متخصصان داخلی، عفونی، پزشکی اجتماعی و پزشکان فوق تخصص گوارش و کبد دارای امتیاز آموزش مداوم است.
او گفت: مبتلایان به این عفونت ویروسی هم اکنون با مصرف داروهای جدید تا 98 درصد درمان می‌شوند و به ‌دنبال این تحولات حرکت به سمت کنترل هپاتیتهای ویروسی و بطور خاص حذف و ریشه‌کنی هپاتیت C تا سال 1410 خورشیدی در زمره اهداف سازمان جهانی بهداشت و مورد تعهد نظامهای بهداشتی کشورها قرار گرفته است.
دکتر میری افزود: در ایران نیز از پارسال به دستاوردهای جدیدی در حوزه دارو و درمان دست یافته ایم لذا امید است بتوان با تلاش تمامی سازمانهای مرتبط و همگام با سایر کشورهای جهان به هدف ریشه کنی هپاتیت C تا سال 1410دست یابیم.






منبع : ایرنا 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار