رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی به ارائه گزارشی در خصوص علل آتش‌سوزی برج سلمان در مشهد پرداخت.
کد خبر: ۵۱۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷ 19 October 2017
به گزارش تابناک رضوی؛ سعید بختیاری صبح امروز در اولین همایش منطقه‌ای حافظت ساختمان‌ها در برابر حریق در هتل پردیسان در خصوص حادثه تلخ آتش‌سوزی برج سلمان عنوان کرد: برج سلمان با زیربنای 63 هزار متر مربع در 18 طبقه احداث شده است که آغاز حریق در آن در ساعت 20 روز 20 تیر سال 95 آغاز شد.

وی ادامه داد: به دلیل سنگینی آتش، مهار آن توسط آتش‌نشانی مشهد حدود 3 ساعت به طول انجامید. مطابق اعلام آن سازمان، اعلام حریق اتصال برق در بالکن طبقه چهارم در مجاور مواد قابل اشتعال نما در آن محل بوده است. 

رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی افزود: نمای خارجی برج کامپوزیت آلومینیوم شامل دو لایه آلومینیوم در طرفین و یک مغزه پلمیری بوده است. نمای این ساختمان تقریبا به طور کامل در آتش‌سوزی از بین رفت. براساس تصاویر و شواهد مغزه پلیمری این ساختمان نیز به شدت قابل اشتعال بوده است.

بختیاری با بیان اینکه به علت ریزش و روان شدن‌ کردن مواد مذاب و قطعات مشتعل، آتش به سمت پایین مجموعه و اطراف آن سرایت کرده است، تصریح کرد: آتش‌سوزی در گستره نمای برج باعث شکست پنجره‌ تمام واحدهای اداری برج از طبقه چهارم تا یازدهم شده بود. از این پنجره‌ها آتش‌سوزی به داخل این واحدهای اداری نفوذ کرده و باعث خسارت شدید به داخل واحدها شده بود. 

وی خاطرنشان کرد: سیستم اطفای حریق به برج سلمان شامل اسپرینکلر (شبکه بارنده خودکار) از نوع غیرسرتاسری بود و در قسمت اداری فقط در راهروها و جلوی درب هر واحد اداری نصب شده بود که به علت وقوع حریق در نمای خارجی برج، ورود آتش از طریق پنجره‌ها بوده و به همین جهت عملا سیستم اطفای حریق کارآیی لازم را نداشته است. سیستم موتورخانه واحدهای اداری برج سلمان نیز در زیر این طبقات قرار داشت و در نیم طبقه 3 و 4 قرار داشت. 

رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی گفت: آتش‌گرفتن نما و ورود آن به موتورخانه از طریق پنجره‌های آن بنا، به اظهار مسئول تاسیسات ساختمان باعث شده بود که کابل‌های برق دچار سوختگی بشود و سیستم پمپاژ آب مربوط به شبکه بارنده خودکار برج در همان زمان ابتدایی حریق بعد از مدتی فعالیت خاموش شد و عملا سیستم اطفای حریق برج از کار افتاد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار