حتماً برخی از شما این مطلب را خوانده‌اید که «خوردن هویج باعث می‌شود شخص مبتلا به دیابت نشود و چنانچه شخص مبتلا شد، خوردن آب هویج در درمان دیابت نقشی مؤثر دارد!؟» صحت و سقم آن را از زبان دکتر پیام فرح‌بخش، پزشک و متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی بخوانید.
کد خبر: ۵۱۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵ 19 October 2017
به گزارش تابناک : این روزها سرعت انتقال اخبار و اطلاعات به لطف شبکه‌های مجازی بیشتر از پیش شده و در این میان اخباری در خصوص دانستی‌هایی درباره سلامت، بیشتر کاربران شبکه‌های مجازی را جذب خود کرده. شاید به این دلیل که در این عصر تکنولوژی که شیوه زندگی افراد دستخوش تغییرات زیادی شده کمی بیشتر به سلامتشان توجه کنند. ولی نباید از این مسئله غافل بود که همان‌قدر که سرعت انتقال اخبار در این شبکه‌ها بیشتر شده، به همان میزان هم تنها به فاصله یک کلیک افراد با اخبار کذب و شایعات فاصله دارند. امروزه شبکه‌های مجازی بر سرعت انتقال شایعات و اخبار کذب در اکثر حوزه‌ها به ویژه بخش سلامت افزوده‌اند.
به عنوان مثال حتماً برخی از شما این مطلب را خوانده‌اید که «خوردن هویج باعث می‌شود شخص مبتلا به دیابت نشود و چنانچه شخص مبتلا شد، خوردن آب هویج در درمان دیابت نقشی مؤثر دارد!؟»

و این درحالی است که دکتر پیام فرح‌بخش، پزشک و متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «سلامانه» درباره صحت و سقم این توصیه، تأکید داشتند که در مبتلایان به دیابت، برنامه غذایی بر مبنای معیاری به نام «نمایه گلایسمی» (گلایسمی یعنی قندخون) ارائه می‌شود. و این بیماران برای کنترل قندخون بهتر است مواد غذایی با نمایه گلایسمی پایین و متوسط را مصرف کنند و قند دریافتی از طریق مصرف مواد غذایی حساب‌شده و کنترل شده باشد. با توجه به این مسئله چطور مصرف آب هویج که حاوی قند بالایی است، می‌تواند در درمان دیابت مؤثر باشد؟!»
فیبر موجود در این سبزی و همچنین نوع قندی که در آن وجود دارد به گونه‌ای است که اگر خام مصرف شود، قند آن آزاد نمی‌شود بنابراین افراد دیابتی می‌توانند بدون نگرانی از افزایش قندخون، هویج خام را در طول شبانه روز استفاده کنند. اما اگر هویج پخته شود، در اثر حرارت تغییری در پیوند شیمیایی آن اتفاق می‌افتد که منجر به آزاد شدن قند آن شده و قابلیت جذب آن در بدن را افزایش می‌دهد

وی در ادامه افزود: «هویج، جزء سبزیجاتی است که مقادیر قابل توجهی فیبر دارد و علاوه بر اینکه خاصیت سیرکنندگی بالایی دارد، کالری آن کم است. از این رو گنجاندن آن در برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت یک گزینه خوب محسوب می‌شود البته به شرط آنکه به صورت خام مصرف شود نه به شکل آب هویج و پخته شده.»

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی همچنین یادآور شد: «فیبر موجود در این سبزی و همچنین نوع قندی که در آن وجود دارد به گونه‌ای است که اگر خام مصرف شود، قند آن آزاد نمی‌شود بنابراین افراد دیابتی می‌توانند بدون نگرانی از افزایش قندخون، هویج خام را در طول شبانه روز استفاده کنند. اما اگر هویج پخته شود، در اثر حرارت تغییری در پیوند شیمیایی آن اتفاق می‌افتد که منجر به آزاد شدن قند آن شده و قابلیت جذب آن در بدن را افزایش می‌دهد. از طرفی دیگر، آب هویج نیز به دلیل اینکه حاوی قند زیادی هست و فیبر آن کمتر است، برای افراد دیابتی اصلاً مجاز نیست. به عبارت ساده‌تر، اگر دیابتی‌ها آب هویج یا پخته شده آن را مصرف کنند، به علت فیبری که دارد سرعت جذب قند در بدن بیماران بالا می‌رود. در این صورت دیگر نمی‌توان هویج را به عنوان یک ماده بدون قند حساب کرد.»
 
دکتر فرح‌بخش در پایان با اشاره به اینکه در تغذیه مبتلایان به دیابت غذاها بر مبنای نمایه گلایسمی (قندخون) دسته‌بندی می‌شود، توضیح داد: «این بیماران بهتر است مواد غذایی با نمایه گلایسمی پایین که سرعت جذب قندخون آن در بدن به آهستگی صورت می‌گیرد و مواد غذایی با نمایه گلایسمی متوسط که سرعت جذب متوسطی دارند، مصرف شوند. و این نکته را همیشه به خاطر داشته باشند که برخی از غذاها بر اساس روش پختشان نمایه‌های گلایسمی مختلف پیدا می‌کنند.»





منبع : سلامانه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار