مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، بار دیگر بر اهمیت برجام برای صلح و امنیت در جهان و لزوم حفظ آن تاکید کرد.
کد خبر: ۵۱۰۵۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰ 18 October 2017
به گزارش تابناک : فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عصر دیروز سه شنبه در مراسم دریافت جایزه 'کایزر اتو' 2017 در شهر 'ماگدبورگ' آلمان، گفت: در جهان کوچک، پیچیده و دشوار ما، صلح و امنیت در اروپا با صلح و امنیت در جهان در ارتباط است و از این رو، اتحادیه اروپا باید یک نیروی جهانی برای صلح باشد زیرا این در درجه اول متضمن منفعت خود ماست.

وی افزود: حفظ توافق هسته ای ایران متضمن منفعت خود ما و همچنین منفعت جهان است. ما دو سال پیش موفق شدیم به یک راه حل برد - برد برای یکی از پیچیده ترین و خطرناکترین موضوعات زمان دست پیدا کنیم. ما یک سامانه نظارتی موثر ایجاد کردیم تا اطمینان حاصل کنیم برنامه هسته ای ایران تنها می تواند مقاصد صلح آمیز داشته باشد. در مدت بیش از دو سال هیچ نقضی در مورد هیچکدام از تعهدات ایران روی نداده و آژانس بین المللی انرژی اتمی با صدها بازرسی، هشت بار تایید کرده ایران بطور کامل این توافق را اجرا می کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: توافق هسته ای مورد تایید قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل قرار گرفته و از این رو متعلق به کل جهان و تمام جامعه بین المللی است و هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند به این توافق پایان بدهد به این دلیل ساده که هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند به یک قطعنامه شورای امنیت پایان دهد.

موگرینی تاکید کرد: ما با توافق هسته ای به یک دستاورد بزرگ رسیدیم ؛ از بروز یک رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه در نزدیکی اروپا جلوگیری کردیم و از این رو، حفظ توافق هسته ای با ایران متضمین منافع امنیتی ماست.

وی افزود: با توافق هسته ای هم ما پیروز شدیم و هم مردم ایران و رسیدن به چنین نتیجه ای تنها از طریق دیپلماسی و میانجیگری امکان پذیر است و این کار به علت حضور ما - اتحادیه اروپا - به عنوان میانجی و رویکرد اتحادیه اروپا و دانستن اینکه معنای جنگ و صلح چیست، ممکن شد.

موگرینی تاکید کرد: همانطور که نقش ما در رسیدن به این توافق مهم بود، نقش ما در حفظ توافق هسته ای در هفته ها و ماههای دشوار آینده نیز مهم خواهد بود چنانکه روز گذشته در شورای وزیران اروپا با اتحاد در این زمینه موضع خودمان را اعلام کردیم.

تاکید دوباره مسئول سیاست خارجی اروپا بار دیگر موضع اروپا در برابر لفاظی های دونالد ترامپ در مخالفت با توافق هسته ای را عیان ساخت. ترامپ روز جمعه ۲۱ مهر ۱۳۹۶ در گزارش سه ماهه خود درباره روند سیاست های کاخ سفید در قبال ایران و برجام، بدون هرگونه دلیل منطقی و اثبات شده ای، پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نکرد و مدعی نقض برجام توسط ایران شد.

وی همچنین مدعی شد که می تواند به توافق هسته ای پایان بدهد. ترامپ در حالی از لزوم اصلاح این سند سخن گفت که امضاکنندگان برجام آن را یک توافق بین المللی می دانند که هیچ کشوری نمی تواند آن را تهدید یا نقض کند.





منبع : باشگاه خبرنگاران 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار