تعقیب خودروی زیباکلام در مشهد پس از توصیه به گوش نکردن سخنان آیت الله علم‌الهدی
از توصیه به گوش نکردن سخنان آیت الله علم‌الهدی تا تعقیب خودروی حامل زیباکلام در پایان جلسه و نامه سرگشاده وی به امام جمعه مشهد اتفاقاتیست که درپی برگزاری همایش روحانی تنها نیست در مشهد رخ داد.
کد خبر: ۴۹۹۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۹ 20 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی، دوشنبه گذشته همایش «روحانی تنها نیست» به همت کانون دانشجویان حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی، در تالار ابن سینای مشهد و با سخنرانی صادق زیباکلام برگزار شد درحالیکه به گفته این استاد دانشگاه تهران برخی از مخالفان زیباکلام  در پایان این مراسم، خودروی حامل وی را تعقیب کردند.
صادق زیباکلام به روزنامه «ایران» گفت: «در مشهد عده‌ای در حدود ۳۰ نفر قصد داشتند شلوغ کنند، اما با برنامه‌ریزی و انتظامات دقیق برگزار کنندگان و انتظامات دانشگاه، آنان در هدف خود موفق نشدند، لذا تنها به حضور در بیرون از سالن و شعار دادن در آنجا اکتفا کردند.»
 وی بدون اینکه از سخنانش بگوید با بیان اینکه «برای جلوگیری از هرگونه تنش، تنها به سخنرانی اکتفا شد و برنامه پرسش و پاسخ لغو شد» اضافه کرد: «وقتی از سالن خارج شدیم، عده‌ای که در بیرون تجمع کرده بودند، شعار دادند و جمعی خودروی حامل مرا تعقیب کردند که در مسیر هم اهانت‌هایی کردند یا از نیروی انتظامی می‌خواستند که ما را بزنند، اما در نهایت با مهارت راننده توانستیم از آنان جدا شویم و آنان نتوانستند به ما برسند.»
به گزارش مشهدتریبون، زیباکلام این رفتارها را تأسف‌آور خواند و گفت: «این قبیل اقدامات در تلاش‌های من خللی ایجاد نمی‌کند و تا وقتی که مقامات رسمی‌ مرا از سخنرانی منع نکنند، من همچنان بر این شیوه عمل خواهم کرد.»
و اما این پایان ماجرا نبود چرا که پس از آن واکنشهای بسیاری از سوی گروههای سیاسی و برخی چهره های شاخص مشهد و نیز امام جمعه این شهر صورت گرفت.

برخی با نام اصول‌گرایی با رهبری زاویه دارند/ آزادی زندانیان سیاسی را خواسته انقلاب دانستن، پست‌ترین حرف است

آیت الله علم الهدی در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد:با بیان اینکه برخی از جریان‌های داخلی امروز به‌دنبال براندازی اصل استکبارستیزی هستند، خاطرنشان کرد: آن‌هایی که در همایش‌های اخیر آزادی زندانیان سیاسی را خواسته‌ انقلاب دانسته‌اند، پست‌ترین حرف ممکن را بر زبان آورده‌اند.
امام جمعه مشهدمقدس با اظهار تاسف از عملکرد برخی جریان‌ها و احزاب در کشور گفت: متاسفانه برخی از احزاب با برگزاری همایش‌هایی به‌دنبال از بین بردن روحیه استکبار ستیزی و آمریکا‌ستیزی در ایران هستند. محتویات این جلسه برای ما مهم نیست زیرا راهی که آن‌ها می‌روند، راه براندازی استکبارستیزی است.
این موضعگیری عضو مجلس خبرگان رهبری البته باز هم واکنش سخنران همایش روحانی تنها نیست را به دنبال داشت و باعث صدور نامه سرگشاده ای از سوی زیباکلام - که سابقه نگارش چنین مکتوباتی را بارها داشته است - شد.

متن کامل نامه صادق زیباکلام را در ادامه می‌خوانیم:

بسمه‌تعالی
محضر گران‌قدر حضرت آیت‌الله سید احمد علم الهدی
امام‌جمعه مشهد مقدس ادام الله ظله العالی

با سلام و تحیات، هفته پیش حقیر به دعوت شاخه دانشجویی حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی به مناسبت سالگرد انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد سخنرانی داشتم. محور عرایضم آن بود که انتخابات ۲۴ خرداد در تداوم مسیر انتخابات دوم خرداد سال ۷۶ و بروی کار آمدن اصلاح‌طلبان و آن تحول هم به‌نوبه خود در امتداد مطالبات برجای‌مانده انقلاب اسلامی می‌بود.

علت این بازتولید را هم از آنجا دانستم که انقلاب اسلامی برای تحقق یکسری خواسته‌ها اتفاق افتاد و ازآنجاکه آن خواسته‌ها به‌طور کامل تحقق نیافتند لذا هر بار که فرصتی پیش بیاید مردم یا کسر قابل‌توجه ایی از آن‌ها همچنان در مسیر تحقق آن خواسته‌ها حرکت می‌نمایند.

بعد هم به تشریح شماری از عمده ترین آن خواسته‌ها که مردم از رژیم شاه داشتند و به خاطر رسیدن به آن‌ها انقلاب کردند پرداختم. ازجمله انتخابات آزاد، آزادی مطبوعات، آزادی بیان، آزادی اجتماعات سیاسی و صنفی، آزادی اندیشه، لغو سانسور، لغو شکنجه زندانیان سیاسی، حاکمیت قانون، بازگشت تبعیدی‌ها به وطن و بالاخره مهم‌ترین آن‌ها که آزادی زندانیان سیاسی می‌بود.

اضافه نمودم که به‌واسطه یکسری از دلایل سیاسی و اجتماعی به‌تدریج از همان ماه‌های نخست بعد از انقلاب آن خواسته‌های دمکراتیک جای خود را دادند به آمریکاستیزی، استکبارستیزی، غرب‌ستیزی، صدور انقلاب، محو اسراییل و این دست مطالبات. روندی که به‌مرور زمان گسترده‌تر و فراگیرتر شده وعملا جای آرمان‌ها و خواسته‌های اولیه انقلاب اسلامی را گرفته است.

به حضار که علی الاغلب نسل‌های بعد از انقلاب بودند و انقلاب را ندیده‌اند توصیه کردم که به روایت‌های بنده و هم‌نسلان بنده باور نکنند و به چشم و عقل خودشان باور کنند. برای آگاهی از اینکه اهداف و آرمان‌های انقلاب کدام بودند مراجعه‌کننده انبوه آرشیو اسناد و مدارک انقلاب، به مطبوعات دوران انقلاب، به صدها سخن‌رانی، مصاحبه و اعلامیه‌های مرحوم امام خمینی رهبر انقلاب زمانی که در نوفل لوشاتو بسر می بردند، ایضا به سخنرانی ها و مصاجبه های شخصیت های انقلابی و مبارز دیگر در داخل کشور، به بیانیه ها، اعلامیه ها و نامه های سرگشاده گروهها و تشکلهای سیاسی مبارز اعم از مذهبی، مارکسیست و ملی گرا، به قطعنامه های تاریخی که در پایان راهپیمایی ها قرائت می شدند و خواسته های راه پیمایان را اعلام نموده و صدهاهزار نفر با فریاد تکبیر آنها را تایید می کردند. همه اینها بنجو بی چون و چرایی روشن می سازند که انقلاب اسلامی برای چه بود. آیا برای تحقق دمکراسی در ایران بود یا برای مبارزه با آمریکا؟ از جمله خواسته ایی که بیشترین تواتر را در تکرار داشت آزادی زندانیان سیاسی بود.

فردای سخنرانی بنده در دانشگاه مشهد ، حضرتعالی در دیداری با اعضاء هیات های موتلفه و آشکارا در پاسخ به عرایض بنده می فرمایید: کسانیکه در همایش های اخیر آزادی زندانیان سیاسی را خواسته انقلاب دانسته اند، پست ترین حرف ممکن را بزبان آورده اند. از این معنا هم بهت زده شدم هم متاثر.

جناب آیت الله علم الهدی عزیز، اگر از میان همه خواسته های مردم در دوران انقلاب فقط یکی را قرار می شد برگزینیم، باور بفرمایید آن یکی «آزادی زندانیان سیاسی» می بود. اگر جنابعالی حتی یکبار در دوران انقلاب جلوی زندان قصر یا اوین می آمدید و می دیدید خیل عظیم جمعیت را که باستقبال زندانیان آزاد شده آمده بودند و چگونه آنها را بر روی شانه هایشان حمل می کردند امروز اینگونه قضاوت نمی کردید. جناب علم الهدی عزیز، تاریخ را می شود تحریف کرد، می شود حتی تا حدودی آن را حق و ناحق کرد اما یقینا نمی شود آنرا به کل انکار کرد.

ایام بکام باد
صادق زیباکلام
بیست و نهم خرداد ماه یکهزارو سیصد و نود و چهار



اما براستی مگر صادق زیباکلام در مشهد چه گفته بود و در جلسه کارگزاران چه اتفاقاتی افتاده بود که چنین واکنشهایی را در پی داشت؟!
به گزارش سایت قاصدنیوز، در ابتدای این جلسه، دبیر حزب کارگزاران خراسان رضوی گفت: این حزب به‌ عنوان تشکلی قانون‌مند در دوره جدید فعالیت خود با همراهی سایر گروه‌های اصلاح‌طلب و پیروی از مقام معظم رهبری و توصیه‌های مردان صحنه‌ی صداقت و سیاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام خاتمی فعالیت خواهد کرد.
او در پایان گفت: باید از همه افرادی که اینجا جمع شده‌اند تا پاسخی به عده‌ای دلواپس نما بدهند تشکر کنم.
پس از وی، زیباکلام سخن خود را در این جلسه پیرامون این سؤال آغاز کرد که "آیا 24 خرداد 92 ادامه انقلاب 57 است؟" شروع و در ادامه افزود: ملاک ما برای تعیین شاخص‌های انقلاب مطبوعات، اعلامیه‌ها و سخنرانی‌های امام خمینی است و من شما جوانان را به مطالعه این منابع ارجاع می‌دهم.
وی ادامه داد: موضوع این نیست که مثلاً من یک عمو یا پدری دارم که می‌گوید ای کاشت قلم پایم می‌شکست و به راهپیمایی‌های زمان انقلاب نمی‌رفتم، بلکه بحث این است که به‌هرحال یک ملتی یک سری خواسته‌ها داشته است. مهم این است که آن خواسته‌ها چه بودند.
زیباکلام گفت: باید باکمال تأسف گفت ادبیاتی که بعد از انقلاب از مسئولین درباره انقلاب گفته‌شده متأسفانه منعکس‌کننده آن خواسته‌های مسئولین در ابتدای انقلاب نیست. هر دهه فجر که می‌گذرد، چه قدر از روایتی که انقلاب می‌دهند چه قدر فاصله گرفته و دورتر شدند. احتمالاً شاید این اتفاق بیفتد که روزی که دهه فجری که در تلویزیون پخش می‌کند، اگر کسی خودش در انقلاب باشد، فکر می‌کند یک انقلاب دیگر است. این چیزها با آنچه سال 57 بود خیلی فاصله دارد شاید روایت دیگری را می‌گوید!
او تأکید کرد: شما می‌توانید به مصاحبه‌های امام رجوع کنید برای شناخت انقلاب. در آنجا خودتان ببینید امام چه مدل حکومتی را معرفی می‌کردند.  
وی با اشاره به توضیحات و مصاحبه‌های انجام‌شده توسط امام خمینی در پاریس بیان کرد: شاید شما حرف‌های من را باور نکنید، اما تو را به خدا حرف‌های آقای علم‌الهدی را هم باور نکنید!
بعد از پایان تشویق و شادی حاضران از این صحبت زیباکلام، او ادامه داد: کسی که دروغ می‌گوید، به نظر من نصف بار گناه را دارد، اما کسی که همه بار گناه را دارد من و شما هستیم که این‌قدر راحت اجازه می‌دهیم به ما دروغ بگویند. این‌قدر راحت می‌گذاریم تاریخ را تحریف کنند. من شمارا توصیه می‌کنم به حرف‌های این آقایان گوش نکنید بلکه با چشم‌های خودتان باور کنید.
زیباکلام با تاکید بر اینکه مردم ایران در سال 57 خوب می‌دانستند که چه می‌خواهند، اظهار کرد: ما عقب افتاده نبودیم، مردم ما از انقلاب مشروطه و از 100 سال پیش به دنبال آزادی بودند و بخش عمده‌ای از خواسته‎های ما در انقلاب اسلامی همان خواسته‎های مطرح شده در انقلاب مشروطه بود.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران افزود: برخی اهداف انقلاب را اینگونه می‌شمرند که ما در دهان آمریکا زدیم، غرب در حال سقوط است، اسراییل باید نابود شود و... آیا ما به خاطر این مسائل انقلاب کردیم یا اینکه به منظور حاکمیت قانون و آزادی انقلاب کردیم؟ در همان ماه های نخست انقلاب به تدریج یک گفتمان دیگری به نام استکبار ستیزی آرام آرام روی گردن انقلاب نشست.
این استاد دانشگاه در توضیح خواسته‌های تظاهرات کنندگان در انقلاب 57 گفت: خواسته‌های ما در آن زمان این بود؛ آزادی کلیه زندانی‌های سیاسی، لغو شکنجه و کاربرد شکنجه علیه زندانیان سیاسی بود، برپایی دادگاه‌های علنی برای کسانی که به اتهام امنیتی بازداشت می‌شوند، بازگشت کسانی که تبعید بودند – که البته در آن روز حصر نبود، والا قطعاً رفع حصر هم جز خواسته‌های آن زمان می‌شد.
وی خواسته دیگر مردم را انتخابات آزاد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: یعنی انتخاباتی که نهادی به نام شورای نگهبان تمام نامزدهای اصلاحات را زیر مسلسل قرار ندهد و همه را حذف کند.
زیباکلام با تمسخر احراز صلاحیت در شورای نگهبان ادامه داد: بعد بگوید این در فتنه بوده، این از کنار فتنه رد شده است.

جشن روحانی

استاد دانشگاه تهران گفت: من سه تا دختردارم. آن‌ها بارها و بارها از من سؤال می‌کنند که بابا حالا که گذشت و ما را بدبخت کردی ولی برای چی انقلاب کردی! من آدرس دادم برید سخنرانی‌های امام در پاریس را بخوانید، شاخ و دم نداشت! انقلاب برای اهداف دموکراتیک بود، ما به خاطر همان دلیلی انقلاب کردیم که مردم مصر در میدان تحریر جمع می‌شدند. بهار عربی! برای چه بود؟
وی با اشاره به انتخاب شدن خاتمی در دوم خرداد گفت: مرحوم بازرگان می‌گفت ما می‌خواستیم، باران ببارد، اما سیل آمد! در روز شنبه سوم خرداد، دست راستمان به دست چپمان می‌گفت، چه کنیم حالا! وزیر خارجه چه کسی باشد؟ رئیس دانشگاه، استاندار کی باشد؟ تازه با این سؤالات روبه‌رو شدیم! دموکراسی یعنی این‌که نهادی مانند شورای نگهبان نگوید به این‌وآن رأی بده و بقیه هم فاسد هستند نمی‌شود به رأی‌دهی.
صادق زیباکلام تصریح کرد: خواسته‌های اصلاحات، همان خواسته‌های انقلاب اسلامی است.
وی در ادامه سخنرانی‌اش گفت: علوم انسانی در ایران فوق‌العاده بدبخت و عقب‌مانده است! این‌که علوم انسانی را اسلامی کنیم، بومی کنیم، این‌ها همش لفاظی است!
جالب است که حضار بعد این‌که زیباکلام علوم انسانی را بدبخت عنوان کرد، شروع به دست زدن کردند!
وی دموکراسی را یکی از شاخصه‌های اصلی دولت روحانی عنوان کرد و در نقد به دولت گذشته گفت: دموکراسی یعنی این‌که هشت سال سیاست هسته‌ای کشور را نابود کند و کسی نتواند صحبتی کند!
او در نقد سیاست دکتر سعید جلیلی گفت: نبود دموکراسی است که باعث شد شما نتوانید یک‌بار بپرسید که آقای جلیلی شش سال در مذاکرات چه کرده‌ای؟ ما آقای روحانی را موفق می‌دانیم، چراکه ما به سعید جلیلی جرات نداشتیم چپ نگاه کنیم، اما در این دولت به وزیر خارجه می‌گویند، خائن! این یعنی این‌که رئیس تیم مذاکره‌کننده پاسخ‌گو باشد و بگوید چه کردم و چه نکردم.
وی در پایان گفت: بخش دیگری از دموکراسی یعنی این‌که ما در یمن چه داریم می‌کنیم؟ در لبنان چه می‌کنیم؟ ما در سوریه چه می‌کنیم؟ این‌که مطبوعات بتوانند سیاست‌های هسته‌ای را نقد کنند، این بخش دیگری از دموکراسی است.

ارائه نسخه تقلبی از انقلاب توسط زیباکلام در مشهد/ جای‌خالی تطبیق 152شعارانتخاباتی باعملکرد2ساله دولت/ رفع حصر کماکان شعار حامیان

* دموکراسی یعنی پرسش از سعید جلیلی

زیباکلام در این نشست خاطرنشان کرد: تحقیق نکردیم که چه بلایی به سرخواسته‌های انقلاب آمد و خواسته‌ها چه شد، می‌توان گفت گفتمانی بر انقلاب تحمیل شد که بخش‌هایی از خواسته‌ها را کنار زد و من نام این گفتمان را آمریکاستیزی گذاشته‌ام.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان داشت: این گفتمان سازمان‌یافته برای جایگزین کردن آمریکاستیزی به جای درخواست‌های انقلاب شکل گرفت و ما دیگر اثری از نبود زندانی سیاسی، آزادی مطبوعات و انتخابات آزاد نمی‌بینیم و به جای آن «مرگ بر آمریکا» مشاهده می‌شود.
زیباکلام اضافه کرد: انقلاب حرکتی آزادی‌بخش و برای صلح و دوستی بود و سخنان امام خمینی (ره) بر همین اساس بود، چراکه ما برای داشتن آزادی چیزی از دیگر کشور‌ها کم نداشتیم.
وی با بیان اینکه تغییر درخواست‌های انقلاب از ابتدا تا حال حاضر ادامه داشته، عنوان کرد: نخستین‌بار که در برابر این تغییر، مقاومت شد دوم خرداد سال 76 بود که ما خودمان هم فکر نمی‌کردیم چنین موجی شکل بگیرد.
همچنین به گزارش فارس، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، عامل اصلی خلق دوم خرداد 76 را این طور عنوان کرد: همواره در زمان انتخابات فضا باز می‌شود و ما به همین دلیل توانستیم در جامعه صحبت کنیم که مردم هم از این سخنان استقبال کردند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: پس از شکل‌گیری دوم خرداد، اصلاحات به وجود آمد و در حوزه‌های مختلف مطرح شد و در بطن این اصلاحات، همان خواسته‌های انقلاب است که سبب زنده ماندن آن شعار‌ها پس از انقلاب شده است.
زیباکلام با تأکید بر اینکه خواسته‌های انقلاب همان خواسته‌های اصلاحات شد، اظهار کرد: اصلاحات نتوانست آن طور که باید موفق شود و در تیر 84 اصولگرایان به پیروزی رسیدند که دلیل این اتفاق سازماندهی اصولگرایان و یا سرخوردگی از اصلاحات و بروز اختلاف بین اصلاح‌طلبان بود.
زیباکلام با بیان اینکه باید ببینیم در این دو سال دولت چقدر در تحقق دموکراسی موفق بوده است، گفت: دموکراسی یعنی اینکه با سیاست هسته‌ای هشت سال زندگی را بر مردم سخت نکنیم، هر روز قطعنامه‌ای جدید علیه کشور صادر نشود، پس از 6 سال از دبیر شورای عالی امنیت ملی در زمان رئیس‌جمهور سابق نتوانیم سئوالی در خصوص مذاکرات بپرسیم و هشت سال به نام اصولگرایی هرکار خواستیم بکنیم و طلبکار هم باشیم.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بیان داشت: بخش دیگر دموکراسی این است که حق این را داشته باشیم تا بپرسیم که ببینیم برای آب چه کرده‌ایم، برای آبی که عاملی برای زنده ماندن است.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان یادآور شد: من به دولت تا به اینجا نمره مثبت می‌دهم؛ عملکرد دولت در داخل دانشگاه‌ها مناسب بوده، اما در بیرون از دانشگاه‌ها نه؛ برای این دولت از حضرت ثامن‌الحجج تقاضای کمک می‌کنیم.

حاشیه‌ها:
    در ابتدای جلسه کلیپی پخش شد، که در آن فیلم‌ها و عکس‌های هاشمی رفسنجانی، بازرگان، خاتمی به همراه عکس سران فتنه استفاده‌شده بود که با تشویق حاضران همراه شد.
    در ابتدای ورودی جلسه نشریه متعلق به جبهه آرمان خواهان واقع بین در حال توزیع بود که با تذکر مسئولین تشریفات به سرعت جمع آوری شد.
    در مابین سخنرانی انواع شعارها در حمایت از سران فتنه و رفع حصر آنان گفته می شد. در بین جلسه یکی از افراد کاغذ یادداشتی را به عده ای داد، تا «شعار یاحسین میر حسین» را سر دهند و به آنان اشاره کرد، با شور و صدای بلندتری شعار دهند.
    «پیام ما روشنه حصر باید بشکنه »،«خاتمی زنده باد، موسوی پاینده باد» از جمله شعارهای مراسم سالگرد انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهوری بود.
    در این مراسم، برخی از شخصیت‌های استانی از جمله رییس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان رضوی حضور داشتند.



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار