کد خبر: ۴۹۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸ 19 June 2015
تابناک ایلام-استان ایلام سرشار از منابع عظیم نفت و گاز است و طبق آخرین آمار اعلام شده این استان دارای چهار درصد ذخائر نفت و 11 درصد ذخائر گاز کشور است. در بحث نفت هم اکنون فقط  از میادین نفتی شهرستان دهلران واقع در منطقه چشمه خوش برداشت می شود و در  بخش گاز نیز از منطقه تنگه بیجار  و پالایشگاه گاز ایلام برداشت صورت می گیرد.

ذخائر نفتی استان ایلام و به خصوص در مرزهای استان ایلام به واسطه نزدیکی به شهرهای عراق از جمله واسط، دیاله و...از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند چراکه این میادین از نوع مشترک هستند. کشور عراق نیز همانند کشور ما در حال تکاپو برای بهره برداری از میادین نقتی مشترک است و در این بین طی سالهای گذشته دو میدان نفتی و گاز آذر و چنگوله شکل گرفته که در حال ساخت و احداث هستند.

دو نکته بسیار مهم در بحث میادین نفت مشترک در استان ایلام وجود دارد اول اینکه این منابع ملی هستند و نیازمند توجه دولت برای بهره برداری هرچه سریعتر از این میادین مشترک است چراکه کشور مقابل در حال اتمام پروژه های خود در این زمینه است.

دومین نکته هم اینکه این میادین در استان ایلام و شهرستان قرار دارند و فرصت بزرگ برای اشتغالزایی و توسعه شهرستان و استان محسوب می شوند که این مهم نیز نیازمند همت و توجه مسئولان ارشد کشوری و استانی است.

وضعیت چاههای نفت آذر وچنگوله

احمد شوهانی نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به توسعه طرح های حوزه نفت در استان گفت: با فعال شدن میدان نفتی آذر شش هزار نفر اشتغالزایی خواهیم داشت.

شوهانی افزود: این طرح پیشرفت های قابل قبولی داشته و شرکت های مختلفی در این منطقه دلسوزانه زحمت می کشند ولی با توجه به تکاپوی کشور عراق برای بهره برداری از میادین نفتی مشترک، مسئولان باید هرچه سریعتر این میدان نفتی را به بهره برداری برسانند.

 وی ادامه داد: نقاط ضعف و قوت این طرح را به وزیر نفت منتقل می کنیم تا مشکلات برطرف و باعث توسعه استان و منطقه شود و هم باعث حفظ منافع ملی کشور شود.

این مسئول از فعال شدن 9 میدان و دکل حفاری در این منطقه تا پایان سال خبر داد و افزود: میادین نفتی آذر شامل 19 حلقه چاه است که با فعال شدن 9 میدان آن در مرحله نخست روزانه 30 هزار بشکه نفت از این میادین برداشت می شود.

لزوم استفاده از ظرفیتهای نفتی برای توسعه استان

شوهانی اظهار داشت: با توجه به اینکه استان ایلام دارای ظرفیتهای خوبی در بخش نفت و گاز است، باید این ظرفیت برای توسعه استان استفاده شود که در این راستا نیازمند توجه دولت برای اجرای پروژه های نفتی در استان هستیم.

وی بیان داشت: بخش مهمی از منابع نفت ملی کشور ما در مرز ایلام و عراق قرار دارد که در صورت توجه دولت هم استان سود می برد و هم منابع ملی کشور حفظ می شود که باید برای بهره برداری از این پروژه ها هرچه سریعتر اقدام کرد.

وی بیان داشت: سهم مردم چنگوله و چالاب که در نزدکی این چاه های نفتی مشترک هستند، از شرکت‌های نفتی آذر و چنگوله باید احقاق شود.

شوهانی عنوان کرد: روستاي چنگوله از توابع بخش مرکزي شهرستان مهران است که در زمان جنگ تحميلي به کلي از بين رفت و پس از جنگ در مکان جديدي احداث شد،  اين روستا که در 35 کيلومتري شهر مهران و در مسير جاده مهران ـ دهلران قرار دارد 345 خانوار در آن ساکن هستند و حدود يك‌هزار و 500 نفر جمعيت دارد.






اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار