موزه مردم‌شناسی حمام قجر فرهنگ، اقوام، مشاغل و هنر معماری قزوین را برای بازدیدکنندگان روایت می‌کند.
کد خبر: ۴۸۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ 04 September 2017
به گزارش تابناک قزوین احمد محمدی مدیر موزه مردم‌شناسی حمام قجر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، با اشاره به اینکه حمام قجر دارای فضای هزار و 20 مترمربعی است، اظهار کرد: حمام قجر سال 79 توسط میراث فرهنگی از مالک خصوصی خریداری و طی سال‌های 81 تا 84 مرمت شد.

وی ادامه داد: این بنای تاریخی در سال 84 به شهرداری قزوین واگذار و تبدیل به موزه شد و از اسفندماه سال 86 به موزه مردم‌شناسی تغییر کاربری داد.

مدیر موزه مردم‌شناسی حمام قجر قزوین خاطرنشان کرد: قدمت این بنا به 380 سال پیش بازمی‌گردد و بنای آن در زمان شاه‌عباس دوم احداث‌شده و در ابتدا به دلیل اینکه فضای بزرگی را داشته به حمام شاه معروف می‌شود.

وی علت اسم این بنا که به حمام قجر معروف شده 2 روایت دارد نخست اینکه سازنده این بنا از خانواده قاجار بوده است و روایت دیگر این است که در زمان قاجاریه مرمت اساسی بر روی این بنا صورت می‌گیرد و به این نام معروف می‌شود.

محمدی تصریح کرد: در اواخر سال 90 این بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار می‌شود و تنها مجموعه گردشگری و تاریخی استان است که همه‌روزه به‌غیراز عاشورا و تاسوعای حسینی، شهادت حضرت علی (ع) و 22 بهمن از ساعت 9 صبح تا 9 شب به روی گردشگران باز است.

وی با اشاره به اینکه در این مرکز با ارائه نقشه آثار تاریخی استان مسافران را به بازدید از سایر اماکن تاریخی ترغیب کردیم، افزود: طبق آمار 5 سال گذشته در ایام نوروز که شاهد اوج بازدیدها بودیم حمام قجر قزوین بیشترین بازدیدکننده را در بین آثار تاریخی استان به خود اختصاص داد.

مدیر موزه مردم‌شناسی حمام قجر قزوین اعلام کرد: در اردیبهشت، خرداد، تیر و مردادماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بازدید مسافران داخلی 30 تا 35 درصد و توریست خارجی بیش از 70 درصد رشد داشته است.

وی اضافه کرد: در این بنای تاریخی هر بازدیدکننده‌ای که وارد می‌شود اطلاعاتش ثبت می‌شود که بر این اساس بیشترین بازدیدکننده به ترتیب از آلمان، فرانسه و ایتالیا بوده است و از کشورهای آسیایی نیز چین و اندونزی بیشترین بازدیدکنندگان از این بنای تاریخی بودند.

محمدی عنوان کرد: در حال حاضر از اردیبهشت‌ماه بلیط بازدید از حمام قجر به‌صورت اینترنتی نیز ارائه و به فروش می‌رسد و افرادی که به این طریق بلیط تهیه کنند شامل تخفیف 20 درصدی می‌شوند.

وی افزود: قیمت بلیط این موزه برای بازدیدکنندگان داخلی 2 هزار و 500 تومان و برای توریست‌های خارجی 5 هزار تومان است و این در حالی است که قیمت بلیط سایر موزه‌ها 10 هزار تومان است و ما به مدت سه سال است که قیمت بلیط را در این مجموعه افزایش نداده‌ایم.

مدیر موزه مردم‌شناسی حمام قجر قزوین یادآور شد: در بهمن و اسفندماه 95 موزه به مدت 2 ماه به‌منظور مرمت مجسمه‌ها تعطیل شد که برای این بازسازی 70 میلیون تومان هزینه شد. همچنین در مردادماه سال جاری مجسمه‌های غرفه لرها مرمت و بازآفرینی شد.

وی ادامه داد: موزه قجر در عهد صفویه احداث‌شده است و هر شهروندی که از آن بازدید کند با فرهنگ غنی ایران آشنا می‌شود و متوجه خواهد شد که تا چه اندازه رعایت بهداشت در آن دوران مهم بوده است.

محمدی تصریح کرد: امروزه ایرانی‌ها به تقلید از اروپا سونا و جکوزی احداث می‌کند و این در حالی است که در این بنا که 380 سال پیش‌ساخته شده است جکوزی آب سرد و گرم نیز در نظر گرفته‌شده است و این نبوغ معماری ایرانی را نشان می‌دهد.

وی عنوان کرد: این حمام علاوه بر اینکه یک فضای بهداشتی بوده است ازلحاظ اجتماعی نیز بسیار مهم بوده است چراکه در قسمت «میان در» اتاق فکری بوده که جلسات اجتماعی در آن برگزار می‌شده است.

مدیر موزه مردم‌شناسی حمام قجر قزوین افزود: در قسمت سربینه حمام قجر اقوام قزوین شامل ترک‌ها، لرها، مراقی‌ها، قزوینی‌ها، تات‌ها و کردها معرفی می‌شوند.

وی گفت: قسمت بعدی این گرمابه توسط تابلوها آداب‌ورسوم قزوین مانند پنجاه بدر و 12 محرم معرفی می‌شود.

محمدی تشریح کرد: در قسمت انتهایی که گرمابه است مشاغل گذشته شهر قزوین مثل پنبه‌ریسی، عطاری، آهنگری، پینه‌دوزی، سرگذر، مسگری و سفیدگری به نمایش گذاشته‌شده است. همچنین در این بخش برای تنوع در موزه، عکاسخانه راه‌اندازی شده است که بازدیدکنندگان می‌توانند با لباس اقوام قزوینی عکس بگیرند.

وی مطرح کرد: در ویترین برخی از اشیا و ابزارآلاتی که درگذشته استفاده می‌شده است نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌شده است.

مدیر موزه مردم‌شناسی حمام قجر قزوین یادآور شد: بیش از 90 درصد بازدیدکنندگان از موزه اذعان کردند که قزوین از بناهای تاریخی باشکوهی دارد و تاکنون از وجود این آثار تاریخی اطلاعی نداشتند و این ریشه در عدم معرفی قزوین و آثار تاریخی آن دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار