کنسرت «آواز پارسی» که در آن شهرام ناظری و پسرش «حافظ» به شاهنامه خوانی می پردازند در باغ عفیف آباد شیراز اجرا می شود.
کد خبر: ۴۷۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱ 13 August 2017
تابناک فارس به نقل از افسانه: این پروژه قرار بود از استان زادگاه فردوسی یعنی خراسان رضوی و شهر قوچان آغاز شود. اما همین دو هفته پیش در شهرهایی مثل قوچان به دلایلی که دادستان این شهر «نامناسب بودن مکان برگزاری»  اعلام کرده بود، لغو شد.

این در حالی است که مجوزهای لازم از قبل دریافت شده بود اما در شبِ اجرا، درهای سالن کنسرت شهرام ناظری و حافظ ناظری در شهرستان قوچان پلمب و از ورود آنها به داخل سالن جلوگیری شد.

اتفاقات منحصر به فرد و تفاوت های بسیاری در نوع اجرا، دکور، صحنه و موسیقی برای عرضه به مخاطبان در نظر گرفته شده است.

تفاوت این کنسرت با سایر پروژه های موسیقایی را حافظ ناظری در اجراهای متنوع آن در هر کنسرت می داند. این خواننده جوان و فرزند شهرام ناظری 
می گوید: قرار بر این است که اجرای هر شب «آواز پارسی » از لحاظ موسیقی، تدارکات و صحنه پردازی با شبِ دیگر متفاوت باشد تا این امکان برای علاقه‌مندان فراهم شود که بتوانند با شرکت در هر شب از کنسرت‌ها، اجرای متفاوتی را نسبت به شب‌های گذشته تجربه کنند.

ناظری از لزوم حضور یک راوی یا نقال در اجراها طبق سنت باستانی شاهنامه‌خوانی سخن به میان آورده و تأکید کرده است: در هرشب از کنسرت‌های «آواز پارسی»، یکی از مشاهیر و چهره‌های برجسته‌ فرهنگی و هنری کشور که از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی برای حضورشان صورت گرفته است به عنوان راوی‌های برنامه، ما را در این اجراها همراهی خواهند کرد که نامشان را جهت حفظ احترام این بزرگان و به‌عنوان شگفتی برنامه باقی خواهم گذاشت که در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهم کرد.

وی درباره‌ دیگر برنامه‌های ویژه اجرای این کنسرت به استفاده از ویدئومپینگ اشاره و خاطرنشان می کند: در این حوزه قبلا نیز تلاش‌های بسیاری به‌عمل آمده است ولی ما برای این پروژه سعی داریم از تجربیات تیمی حرفه‌ای و با سابقه برای ارائه شکلی صحیح و اصولی از ویدئومپینگ که تا به حال کمتر در ایران اتفاق افتاده و مهندسی بین هنرِ طراحیِ صحنه با ویدئو و تصویر است، بهره ببریم.

خالق اثر «ناگفته» ضرورت حفظ لحن آواز فارسی را هدف اصلی‌ در پروژه جدیدش اعلام کرد و گفت: من به عنوان فرزند کوچک ایران، همیشه حفظ نام و اصالت‌های حقیقی ایران را بر خود واجب دانسته‌ام و افتخار می‌کنم که بعد از به اتمام رساندن اولین قسمت از پروژه «ناگفته» امروز فصل جدیدی را آغاز خواهیم کرد که بیشتر یک نیاز است تا یک اتفاق و این نیاز حفظ و گسترش آواز حقیقی ایرانی با لحن پارسی و به دور از الحان عربی است که امروز بیشتر آواز ایرانی را تحت تاثیر خود قرار داده
 است.

وی در ادامه افزود: اجرای شاهنامه فردوسی در موسیقی ایرانی، برای نخستین بار توسط من و استاد شهرام ناظری، از سال 2007، در معتبرترین سالن های
 جهان آغاز شد و بازتاب خبری آن در بزرگترین رسانه های جهان منعکس شد. دلیل مورد استفاده قرار نگرفتن اشعار فردوسی این بوده است که کمتر کسی می‌تواند اشعار شاهنامه را همراه موسیقی بخواند زیرا اجرای اشعار حماسی فردوسی بسیار متفاوت تر از اجرای اشعار سایر شاعران بزرگ است.

استاد شهرام ناظری و حافظ ناظری، پس از «ناگفته» به عنوان پرمخاطب ترین کنسرت تاریخ موسیقی ایران، این بار  نخستین کنسرت شاهنامه خوانی  ایران را در پروژه «آواز پارسی» در راستای حفظ و حراست از زبان پارسی، برگزار خواهند کرد.

 در این کنسرت پدرام فریوسفی نوازنده ویلن، امین غفاری نوازنده ویولا، بابک غسالی نوازنده بربت، شیوا سروش هم‌خوانِ سوپرانو، مه گل صفدری هم‌خوانِ متسوسوپرانو، الهه حیدری هم‌خوانِ متسوسوپرانو، فرهاد صفری نوازنده پرکاشن، شهریار نظری نوازنده پرکاشن و محمدرضا جبار نوازنده کنترباس، شهرام و حافظ ناظری را در این اجرا همراهی می‌کنند.

کنسرت «آواز پارسی» حالا در اولین اجرای شهرستانی، پنجشنبه و جمعه  2 و 3 شهریورماه 1396 ساعت 21 در فضای باز باغ عفیف آباد شیراز  برگزار خواهد شد و فروش بلیت آن از سایت  www.irantic.com  صورت می گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار