کد خبر: ۴۷۵۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲ 08 August 2017
 خبرنگاری در ایران، پیش‌ از شهادت مظلومانه مرحوم «محمود صارمی» نیز یک فعالیت رایج بوده‌است. با این حال، مجاهدت شهید صارمی بود که باعث شد، عنوان خبرنگار، بر سالروز شهادت وی ثبت شود.

صارمی، دهقان‌زاده‌ای بود از توابع بروجرد لرستان، که از میان توده محروم و مستضعف برخاست، تحصیل کرد، تجربه اندوخت و تلاش خبری خود را –نه در فضاهای بی‌درد و رفاه‌زده- بلکه در مزارشریفی پی گرفت که به گمان من، نماد مظلومیت تمدن اسلامی است و دردها و رنج‌های تاریخی آن، به خصوص درسال‌های دهه ۷۰، بیش از هر نقطه از شهرهای جهان اسلام، بارز و برجسته بود.

از سوی دیگر، خبرنگاری، از مفاهیم مهم جهان امروز است. تحولات و رویدادهای نقطه‌به‌نقطه در جای جای جهان، بدون در نظر گرفتن نقش خبرنگاران، درست در لحظه وقوع، خاموش می‌شوند و کسی از کم‌و‌کیف آن‌ها خبردار نمی‌شود. بدیهی است که جامعه بی‌خبر، انگیزه و اراده‌ای برای اصلاح و ترقی نداشته باشد.

مقصود از این دو مقدمه این بود که «روز خبرنگار» در کشورما، حاوی مولفه‌هایی است که از سویی با تکیه بر معرفت دینی شکل گرفته و از سوی دیگر، مفهومی مهم و تعیین‌کننده در توسعه مدرن است؛ والبته این دو مولفه، نیازمند یک پیشنیاز مهم است. هنر خبرنگاری، در مفهوم اصیل خود، ریشه در صداقت و انصاف دارد. امروز به تجربه ثابت شده است که رسانه، از ابزارهای قدرت است. قدرتی که پایگاه مردمی دارد، طبیعی است که وقتی از مسیر مردمی خود فاصله بگیرد، روز به روز منزوی شده و در حد رانت‌جویی و سهم‌خواهی‌ درجا می‌زند. خدا را هزار مرتبه شکر که فضای خبری شهرمان، از این قبیل آسیب‌ها مبراست و سنگریزه‌های این مسیر، نتوانسته‌ قطار رسانه‌‌ای شهر و استان  را ذره‌ای بلغزاند.

امروز در دوره‌ای از زندگی شهری به سر می‌بریم که هر یک از افراد جامعه، به نوعی خبرنگار محسوب می‌شوند. در چنین شرایطی، طبیعی است که رسانه حرفه‌ای، باید یک سر و گردن، بالاتر از اخبار بی‌رویه فضاهای مجازی، عمل کند. خوشبختانه همین امر، از مزیت‌های مهم توسعه پرشتاب سال‌های اخیر شهرمان بوده‌است. بی‌شک مدیران و مجریان پروژه‌های عمرانی و برنامه‌های اجتماعی، در هر گام از اقدامات اجرایی، نظارت اصحاب رسانه را بالای سر خود می‌بینند. همین امر، نقش اثرگذار در کمیت و کیفیت توسعه شهر داشته‌است.

با تحولات محتوایی که در سال‌های اخیر، در وظایف شهرداری‌ها به وقوع پیوسته، روابط‌عمومی شهرداری، از کارکرد رایج خارج شده و بستر فعالیت‌های گسترده رسانه‌ای شده است. خرسندیم که این بستر، در محیطی همدل و مصمم، به محل نشو و نمای همکاری‌های خبری تبدیل شده‌است. در آستانه فرصت مهم «تبریز ۲۰۱۸» همراهی فعالیت‌های رسانه‌ای با برنامه‌های مدیریت شهری را ارج می‌نهیم و امیدواریم با همت خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای شهرمان، بیش از پیش شاهد سربلندی نام تبریز باشیم.

لازم می‌دانم در چنین روز مهمی، یاد و خاطره تمام خبرنگارانی را که پس از عمری مجاهدت خبری و رسانه‌ای، دنیای پُرهای‌و‌هو را بدرود گفتند، گرامی بدارم. زنده‌یاد مرتضی اعلمی، مرحوم کریم شفایی و روان‌شاد عزیز حمزه‌زاده سه پیشکسوت فقید، در سال‌های اخیر تنهای‌مان گذاشتند و امروز، فقدان‌شان برای جامعه خبری، همچنان تلخ و سنگین است.

بار دیگر، روز خبرنگار را به تک‌تک برادران و خواهران ارجمند در بخش‌های مختلف رسانه‌ای استان تبریک گفته و از خداوند مهربان، بهترین‌ها را برای تک‌تک‌شان آرزومندم.

 

..............................

میراعتماد عمادی

مدیرکل روابط عمومی و بین الملل شهرداری تبریز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :