سرپرست اداره موسیقی ارشاد خراسان رضوی گفت: پژوهشگاه موسیقی مقامی تربت‌جام تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
کد خبر: ۴۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۰ 14 June 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی محسن سمیع در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: از جمله وظایف اداره موسیقی تکریم، پیگیری بخشی از حقوق، اعطای مجوز برای فعالیت، ارائه خدمات بیمه‌ای، بازنشستگی و رسیدگی به وضعیت معیشتی هنرمندان و ارائه خدمات و تسهیلات به این افراد است.

وی در ارتباط با ارائه خدمات به گروه‌های موسیقی مقامی در استان افزود: رسیدگی به مباحث معیشتی، بیمه درمانی، اعطا مجوز خارج از نوبت، تشکیل کمیته تکریم هنرمندان با اولویت به گروه‌های موسیقی مقامی، اعزام هنرمندان به خارج از کشور از جمله تسهیلات قابل ارائه به گروه‌های موسیقی مقامی و سنتی است.

سمیع به وضعیت موسیقی مقامی در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: اساتید موسیقی مقامی استان به خارج از مرزها پا نهاده‌اند و مخاطب خود را دارند و اینکه آیا موفق به حفظ این موسیقی بوده‌ایم یا خیر جای بحث دارد و متاسفانه مجموعه‌های حاکمیتی و مدیریتی اقدامی متناسب با جایگاه موسیقی مقامی انجام نداده‌اند.

سرپرست اداره موسیقی ارشاد خراسان رضوی اساتید موسیقی مقامی با جوش و خروشی که دارند توانسته‌اند به جایگاه‌های فراملی و بین المللی دست یابند، عنوان کرد: فعالیت اساتید موسیقی مقامی فعالیتی دلی است و همین مسئله سبب شده تا بتوانند به جایگاه‌های رفیع در کشور و عرصه بین المللی دست پیدا کنند.

سمیع تاکید کرد: وقتی یکی از اساتید این عرصه را از دست می‌دهیم به طور قطع بخشی از موسیقی مقامی را از دست می‌دهیم چرا که فعالیت اساتید عرصه موسیقی مقامی فعالیتی عرفانی است به‌طور قطع فرزندان و شاگردان این اساتید که این حرفه را ادامه می‌دهند اما نمی‌توانند توانمندی‌های اساتید بزرگ موسیقی مقامی را ارائه دهند.

وی با بیان اینکه چندین سال گذشته برای برای حفظ و ماندگاری موسیقی مقامی کلنگ پژوهشگاه موسیقی مقامی در تربت جام به زمین زده شد اما به دلیل کمبود اعتبارات تنها 30 درصد ساخت این پژوهشگاه پیشرفت نداشته است، گفت: ساخت این پژوهشگاه در حفظ موسیقی مقامی و دغدغه هنرمندان این عرصه را می‌توانست مرتفع کند.

سرپرست اداره موسیقی ارشاد خراسان رضوی افزود: این پژوهشگاه در کنار فرهنگسرای عثمان محمدپرست قرار بود احداث شود اما ساخت این پژوهشگاه با مشکل اعتباری رو به رو شد و با توجه به پیگیری‌های مسئولان شهرستان تربت جام و استان تاکنون نتیجه‌ای در ارتباط با تکمیل این پژوهشگاه حاصل نشده است.

وی با بیان اینکه ساخت این پژوهشگاه کمک شایانی در ارتباط با پژوهش، تحقیق، تاریخچه و جایگاه موسیقی مقامی دارد، گفت: ساخت این پژوهشگاه می‌توانست به حفظ موسیقی مقامی و تربیت استاد این عرصه در شهرستان تربت جام که مهد موسیقی مقامی است، کمک کند.

سمیع با اشاره به این مطلب که برخی صاحب‌نظران مرحوم استاد ذوالفقارعسگریان را با فارابی مقایسه می‌کنند، بیان کرد: فارابی توانست با موسیقی ایرانی را با افزودن پرده‌های ساز را ارتقا داد و نوع جدیدی از موسیقی را ایجاد کرد استاد فقید عسگریان نیز گوشه‌های بسیاری به دوتار اضافه کرد و نوع خاصی از موسیقی را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه باید به دنبال ضبط و ثبت آثار اساتید موسیقی مقامی در قالب تحقیق محور استان باشیم، خاطرنشان کرد: ثبت و ضبط این آثار می‌تواند در انتقال و حفظ آثار این اساتید تاثیرگذار باشد.

سرپرست اداره موسیقی ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: متاسفانه در حفظ منزلت اساتید موسیقی مقامی و تربیت افراد علاقمند به موسیقی مقامی کم کاری شده و نیاز است که در این زمینه فعالیت بیشتری صورت گیرد چرا که یکی از وظایف اداره موسیقی ارشاد ایجاد فضا برای تربیت شاگرد در حوزه موسیقی مقامی است.

وی با تاکید بر اینکه اساتید موسیقی مقامی نیازی به ما ندارند بلکه این ما هستیم که به وجود این افراد نیازمند هستیم، افزود: ما به دنبال تاسیس دفاتر موسیقی محلی برای حفظ این شان اساتید موسیقی مقامی در شهرستان‌هایی چون خواف، قوچان هستیم اما تاکنون جواب مثبتی در این رابطه دریافت نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار