بررسی روزنامه های اصفهان در روز شنبه
روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائل مختلف استان و کشور پرداختند.مهم ترین نکته ای در شماره های امروز مطرح شد؛ سرمقاله روزنامه نصف جهان، روزنامه ای نزدیک به شهردار سابق اصفهان بود که به قلم ایرج ناظمی، سردبیر این نشریه نیز نوشته شده بود.
کد خبر: ۴۷۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷ 13 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائل مختلف استان و کشور پرداختند.
مهم ترین نکته ای در شماره های امروز مطرح شد؛ سرمقاله روزنامه نصف جهان، روزنامه ای نزدیک به شهردار سابق اصفهان بود که به قلم ایرج ناظمی، سردبیر این نشریه نیز نوشته شده بود.


http://www.nesfejahan.net/cms4/upload/photo/p1/1.jpg

روزنامه نصف جهان در سرمقاله خود به قلم ایرج ناظمی، سردبیر این روزنامه در مطلبی تحت عنوان " پیام ویژه استاندار به شورای شهر!" به عملکرد ضعیف شورا در استیضاح شهردار پرداخت و نوشت: با اعلام وصول طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، این گمانه زنی در محافل مختلف مطرح شده است که در صورت خداحافظی «علی اصغر فانی» با این وزارتخانه، «دکتر سقاییان نژاد» که هفته گذشته از اصفهان به شهرداری قم مهاجرت نمود، به عنوان کاندیدای اصلی تصدی مقام مذکور از سوی دولت به مجلس معرفی خواهد شد. موضوعی که بعید است مورد موافقت شخص وی یا رییس مجلس قرار گیرد. چرا که اهمیت انتخابات آتی مجلس برای این دو نفر و تجدید ریاست لاریجانی چنان است که بعید می نماید این دو یار قدیمی از اهمیت جایگاه سیاسی قم در تحولات آتی کشور چشم پوشی کنند.

اما این گمانه زنی های پیش از استیضاح وزیر فعلی به گونه ای است که هنوز برای جانشین «سقاییان نژاد» در شهرداری اصفهان، گزینه نهایی مشخص نشده و هر روز و هر ساعت نام افراد مختلفی به عنوان فرد مورد اعتماد نهایی شورای شهر اصفهان به محافل شخصی و شبکه های اجتماعی راه می یابد.

ظاهرا شورای اسلامی شهر نیز در گروههای 21 نفری، 14، 7 و 2 نفره! افراد مختلف را بررسی می کنند و دیر یا زود گرینه نهایی از تریبون شورای شهر رای اعتماد خواهد گرفت. ظاهرا شورای شهر همچون گذشته شیوه تک حذفی خود را برای رسیدن به شهردار دلخواه خود آغاز کرده ولی بر عکس سال 92 که از مسیر طولانی عبور از 64 نفر به یک نفر رسیدند، این بار مسیر خود را کوتاه تر نموده است تا از عدد 44 ، در 3 مرحله به فینال انتخاباتی خود برسد.

در این میان اسامی مختلفی مطرح می شوند که فارغ از اسامی برخی از معاونین فعلی شهرداری اصفهان، به  «جوادی» و «عظیمیان» شهرداران اسبق اصفهان، «سیف الهی» معاون اسبق امور عمرانی استانداری، «ذاکر اصفهانی» استاندار سابق اصفهان، «صمصام شریعت» قائم مقام تازه منصوب شهرداری اصفهان، «ناظمی اردکانی» رییس سابق سازمان ثبت احوال کشور، «نفری» مدیر عامل فعلی سازمان همیاری شهرداری های استان اصفهان، «هاشم امینی» مدیر عامل فعلی شرکت آب و فاضلاب استان و «هویدا» شهردار مستعفی شهرضا می توان اشاره نمود.

با رصد شایعات جاری و توجه به این جمله استاندار اصفهان در آخرین مصاحبه مطبوعاتی اش مبنی بر این که:« نظرات شورا حول محور چند نفر بیشتر نمی‌چرخد و بقیه افراد مطرح از جمع 44 نفری در حاشیه هستند.» می توان بسیاری از اسامی مورد علاقه افراد حاشیه نشین را کنار زد، وزرای سابق دولت همچون سعیدی کیا و وحید دستجردی را نادیده گرفت و به فهرست خلاصه شده دیگری رسید که نام هایی همچون «شعرباف» ،  «حسینی» ، «محمودزاده» ، «محمدی» ، «نیکزاد» ، «آذین» ، «خراسانی» و «فولادگران»  را در بر گرفته است.

در این میان اگر چه برخی معتقدند که بهترین گزینه برای تصدی مسئولیت شهرداری اصفهان یکی از معاونین فعلی این نهاد است و برای «قاسم زاده»، «جمالی نژاد» و «صمصام شریعت» شانس برابر و مسلم در این گمانه زنی ها قائل هستند، ولی این احتمال نیز همچنان وجود دارد که «رضا امینی» علیرغم تکذیب های مکرر، در آخرین دقایق از ریاست و عضویت در شورای شهر اصفهان چشم پوشی نموده و برای پوشیدن ردای شهرداری داوطلب شود که احتمال رای آوری وی نیز با حداقل 16 رای محتمل به نظر می رسد. حال اگر «امینی» به همان شورای شهر دلخوش بماند و «جمشید نور صالحی» معاون فعلی شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان را به عنوان گزینه از پیش تعیین شده استیضاح کنند گان «سقاییان نژاد» ندانیم، نام گزینه دیگری همچون «احمد مصور» نیز به میان می آید که در حال حاضر به عنوان شهردار منطقه هفت مشغول به فعالیت بوده و با سابقه عضویت در دوره دوم شورای اسلامی شهر و ارتباط نزدیک با محافل فرهنگی و سیاسی، از شانس ویژه در بین کاندیداها برخوردار است.

اما در کنار تمام این فعل و انفعالات مختلف، یک اتفاق دیگر را نیز باید مد نظر قرار داد و انتخاب شهردار آتی را در انتظار یک پارادوکس اساسی قلمداد کرد.

موضوع از جایی کلید می خورد که در صبح روز سه شنبه گذشته به یک باره روابط عمومی استانداری اصفهان، خبرنگاران را به مصاحبه مطبوعاتی شخص اول امور اجرایی استان فراخواند. مصاحبه ای که بخش مهم آن به روند استیضاح شهردار اصفهان اختصاص یافت. نکته ای که جوابی به چرایی تصمیم صبحگاهی در برگزاری یک کنفرانس رسانه ای را در خود نهفته دارد.

در این جلسه استاندار اصفهان از نقش خود در جلوگیری از استیضاح شهردار اصفهان طی یک سال و نیم گذشته به طور مفصل سخن گفته و برای نخستین بار از اجرا نشدن تعهداتی توسط «سقاییان نژاد» پرده بر می دارد که گویی به صورت مکتوب بوده است.

وی که پیش از این، از تابو شکنی سئوال از شهردار اصفهان اظهار خورسندی کرده بود، با ذکر این جمله که:« اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان یک روزه و به محض بیدار شدن از خواب شب گذشته اقدام به استیضاح شهردار نکردند.» به متقن بودن این اقدام شورای شهر اصفهان پرداخته است.

علاوه بر این، وی با ذکر این نکته که:« فرسایشی بودن روابط با شورا، به نفع شهر، شهروندان و شهردار نبود و اگر این روند ادامه می‌یافت شهردار متهم به کم کاری می‌شد چرا که بیشترین زمان شورای شهر و شهرداری به مسایل حاشیه‌ای اختصاص داده می‌شد و کارها عقب می‌افتاد...» اگر چه استیضاح شهردار سابق را موجه جلوه داده اما در پشت پرده این مجموعه جملات، احتمالا قصد یادآوری این نکته به اعضای شورای شهر را دارد که مبادا از نقش وی در عدم اصرار بر حمایت از شهردار سابق غافل شوند. چه بسا اگر «زرگرپور» نمی خواست، به جای نهایی شدن موضوع استیضاح، شاید بحث انحلال شورای شهر به میان می آمد.

حال استاندار اصفهان که قصد دارد در پوشش عبارات، نقش موثر خود را به شورای شهر اصفهان یادآور شده و در تعیین تکلیف برای آینده شهرداری سهیم قطعی باشد، فرصت را غنیمت شمرده و در پاسخ به یک سئوال اساسی مبنی بر اینکه آیا اعضای شورای شهر از شما درخواست گزینه‌ای برای انتخاب شهردار اصفهان را داشته‌اند یا خیر؟ می گوید:«اعضای شورای شهر این لطف را داشته‌اند و در حال بررسی گزینه‌هایی نیز هستم ولی شخص مورد نظرم را در دقیقه ۹۰ اعلام می‌کنم.»

با توجه به این جملات باید احتمال داد که شخص «دکتر زرگرپور» به عنوان مدیر ارشد استان قصد دارد تا اجازه دهد شورای شهر اصفهان پس از فینال بررسی های داخلی خود، به گزینه نهایی مورد نظر دست یابد و در انتها فرد مورد وثوق خود را معرفی نماید تا در یک فینال مجدد، متصدی نهایی امور شهری اصفهان بر اساس ضربات پنالتی برگزیده شود.

استاندار اصفهان که در این زمینه بسیار حرفه ای عمل کرده و در قالب یک مصاحبه مطبوعاتی پیام خود را به شورای شهر مخابره می کند، قصد دارد تا به این شیوه یک چالش اساسی را در پیش پای این شورا قرار دهد. او در این مسیر، اجازه فعالیت و بررسی را به شورای شهر می دهد و در انتها اگر گزینه معرفی شده مورد وثوق استانداری انتخاب شد، حمایت همه جانبه دولت متبوع خود را متوجه او می سازد تا با موفقیت شهردار آینده، شورای شهر نیز به عنوان برنده این ماراتن، شایسته تقدیر معرفی شده و در کنار زدن «سقاییان نژاد» محق شناخته شود. ولی اگر گزینه «زرگرپور» از فیلتر انتخاب شورا عبور نکرد، شاید شهردار آینده مجبور باشد تنها با قرار قبلی یک ماهه به خیابان باغ گلدسته پا بگذارد.

همچنین استاندار اصفهان در این راستا تعیین تکلیف می کند که:«شهردار آینده باید آشنا به مسائل شهری، دارای سابقه اجرایی قابل قبول، شناخته شده در سطح ملی و همراه با شور و انگیزه باشد.» با این وصف باید دید که کدام یک از افراد مطرح شده فوق الذکر حائز این شرایط هستند و آیا شورای شهر اصفهان، معنای پیام «زرگرپور» را درک خواهد کرد؟

 این سئوالات تا پایان هفته آینده به پاسخ می رسند.

**عناوین دیگر روزنامه های اصفهان**

http://www.esfahanemrooz.ir/pdf/pic/2406-L-1.jpg
http://www.zayanderoud.com/PaperPhotos/1394/3/23/1/1.jpg

http://www.isfahanziba.ir/sites/default/files/styles/newspaper_original/public/newspaper/1394/03/23/image/1.jpg?itok=bOqtsUvp
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار