تابناک: در اين محل ۸ قبر به چشم ميخورد كه اغلب داراي سنگ مرمرنفيس هستند.بر مدفن خواجه سنگ مرمرين بسيار زيبائي نصب است كه در اطراف آن كتيبه‌اي شامل آيه‌الكرسي و كلمات ديگر نوشته شده است.
کد خبر: ۴۶۶۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴ 12 June 2015
به گزارش تابناک اصفهان، سال گذشته بود که شهرداری اصفهان از مرمت مقبره خواجه نظام الملک طوسی خبر داد و اعلام کرد و که درب این مقبره از خردادماه سال 93 به روی گردشگران باز می شود.

شهرداری اصفهان با عقد تفاهمنامه ای با میراث فرهنگی استان اصفهان، خواستار احیای این مقبره و باغ اطراف آن که مربوط به خواجه نظام الملک است، شده بود.

در نهایت شهرداری توانست بخش هایی از این بنا که شامل مقبره خواجه نظام الملک است را نوسازی کند اما هنوز باغ خواجه نظام الملک احیا نشده است.

این مقبره و بنا جزو بناهای تاریخی ثبت شده ملی است اما کمتر گردشگر داخلی و خارجی از وجود آن در اصفهان خبر داد و در گمنامی در یکی از کوچه های قدیمی اصفهان در محله احمد آباد امروزی به سر می برد.



مقبره این وزیر دوران سلجوقی که از وی با عنوان " وزیر کبیر" یاد می کردند و در نهایت نیز ترور شد، حتی برای مردمی که از خیابان خواجه نظام الملک سلجوقی عبور می کنند نیز ناآشناست.

مقبره این وزیر و دانشمند ایرانی که صاحب کتاب "سیاست نامه" است، در محله دارالبطیخ یا همان احمدآباد امروزی و در کوچه خواجه نظام الملک قرار دارد که در گذشته روز و حال خوشی نداشت و به دلیل بی توجهی مسئولان به یک مکان فرسوده تبدیل شده بود.

در اين محل ۸ قبر به چشم مي خورد كه اغلب داراي سنگ مرمر نفيس هستند. بر مدفن خواجه سنگ مرمرين بسيار زيبائي نصب است كه در اطراف آن كتيبه اي شامل آيه الكرسي و كلمات ديگر نوشته شده است.




مزار ملكشاه سلجوقي نيز در همين محل قرار دارد. تركان خاتون همسر ملكشاه سلجوقي و فرزندان او مانند بركيارق و سلطان محمد و سلطان محمود نيز در اين محل مدفون هستند. بر سنگ هاي موجود در اين محل علاوه بر تاريخ هاي مربوط به زمان سلجوقي،‌ برخي تواريخ از جمله ۸۵۹ هجري قمري و ۹۳۷ و ۹۵۳ هجري قمري نوشته شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار