رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر:
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: تا به امروز تقریباً تمامی پرونده‌های پزشکی حجاج حج تمتع امسال توسط 70 هزار پزشک ثبت و تعیین صلاحیت شد و حدود 400 زائر بیت‌الله‌الحرام در معاینات از نظر جسمی رد صلاحیت شدند.
کد خبر: ۴۶۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳ 21 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از خبرگزاری تسنیم ، علی مرعشی در جلسه هماهنگی مسئولان، پزشکان و کادر درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، اظهار داشت: اقدامات و برنامه‌های لازم از سوی کارگزاران حج در سال 96 برای اعزام 86 هزار و 500 زائر ایرانی به بیت‌الله‌الحرام انجام شده است و با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای برگزاری حجی آرام و مطلوب، برخی‌ها با فضاسازی در رسانه‌ها و به‌ویژه شبکه‌های مجازی سعی در ایجاد اضطراب و دلهره در بین زائران دارند که از این افراد درخواست داریم تا از انجام اینگونه اقدامات غیراخلاقی که موجب ایجاد نگرانی‌هایی برای حجاج و خانواده‌های آن‌ها می‌شود خودداری کنند.
وی افزود: مصارف دارویی سال‌های قبل را در نظر داشتیم و با توجه به اینکه امسال افزایش 22 هزار نفری زائران را داشتیم، این ظرفیت را نیز در نظر گرفته‌ایم؛ همچنین تیم‌های پزشکی هم آماده شدند تا در اختیار مدیران کاروان‌ها قرار بگیرند.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه امسال نزدیک به 600 کاروان داریم، خاطرنشان کرد: تعداد 360 پزشک در محل‌های اسکان سرویس داده می‌شوند و به ازای هر دو سه کاروان یک پزشک کارهای پزشکی را انجام می‌دهد.
مرعشی تصریح کرد: مجموعاً 570 کادر درمانی شامل پزشکان، پرستاران، تکنیسین‌ها، پزشکان آزمایشگاه، رادیولوژی، دندانپزشکی، مسئولان انبار دارویی و همچنین متخصصان رشته‌های جراحی، داخلی، عفونی، مغز و اعصاب، ارتوپدی، چشم پزشکی و گوش، حلق و بینی در 2 بیمارستان و 92 مرکز درمانی جمعیت هلال احمر در حج تمتع فعال هستند و اقلام و تجهیزات مورد نیاز درمانی هم به عربستان‌سعودی ارسال شده است.
وی در رابطه جزییات محموله‌ای که بارگیری و ارسال شده است، تاکید کرد: در محموله ارسال شده که از نظر وزنی 60 تن است، بیش از 350 قلم دارو و تجهیزات مصرفی، 2 دستگاه اتوکلاو، 2 دستگاه دی‌آر و دستگاه‌های دیگری مانند شوک الکترونیکی و غیره ارسال شده است.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به مشکل گرمازدگی حجاج، بیان کرد: مشکل اصلی ما در زمان برگزاری مراسم حج گرمازدگی حجاج است، چراکه امسال بیش از 2200 زائر بالای 80 سال داریم که باید از آن‌ها مراقبت‌های ویژه‌ای صورت بگیرد و این موضوع مسئولیت‌ بیشتری را برعهده کادر پزشکی حج و زیارت می‌گذارد.
مرعشی در مورد افرادی که صلاحیت آن‌ها برای اعزام به حج تایید نشده است، گفت: تا به امروز تقریباً تمامی پرونده‌های پزشکی حجاج حج تمتع سال 96 توسط 70 هزار پزشک ثبت و تعیین صلاحیت شد و حدود 400 زائر خانه خدا در معاینات از نظر جسمی رد صلاحیت شدند که البته آن‌ها حق اعتراض دارند، همچنین پرونده بیش از 40 هزار زائر در کمیسیون‌ها در حال بررسی است.
وی افزود: براساس دستورالعمل پزشکی حج، مبتلایان عارضه پیشرفته قلبی، زنان باردار و مبتلایان به سرطان پیشرفته نمی‌توانند به حج اعزام شوند و در غیر این موارد هیچ منعی برای اعزام به حج وجود ندارد.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در رابطه با زمان‌های فعالیت ویژه نیروهای این مرکز، گفت: نیروهای مرکز پزشکی جمعیت هلال احمر در سه مرحله قبل از ایام تشریق، طول ایام تشریق و بعد از ایام تشریق با گروه بندی‌های ویژه در خدمت حجاج تمتع سال 96 خواهند بود.
مرعشی با اشاره به افزایش 30 درصدی زائران حج تمتع 96، تصریح کرد: امسال تغییرات عمده‌ای در آموزش زائران به ویژه در مقوله خودامدادی صورت گرفته است و در این راستا آموزش ویژه 5 هزار کارگزار حج را داشته‌ایم و این کارگزاران امسال با افزوده شدن ماموریتی جدید در حوزه مدیریت بحران، آموزش‌های لازم را کسب کرده و در خدمت حجاج خواهند بود.
وی با دشوار خواندن حج امسال نسبت به سال‌های گذشته، تاکید کرد: با توجه به اینکه هماهنگی‌های حج امسال در مدت کوتاهی صورت گرفته است، باید تلاش کنیم تا کمبودهای احتمالی به حداقل برسد.
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به افزایش سهیمه حج کشور، خاطرنشان کرد: استان‌های تهران و خراسان رضوی بیشترین تعداد زائران را حج تمتع 96 دارند و با تلاش بیشتر باید حج امسال حجی با کیفیت در مراتب معنوی سفر و صحت کامل برای زائران و کارگزارانی که وظیفه خدمت را برعهده دارند باشد.
مرعشی با بیان اینکه نیروهای مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در حج تمتع امسال از 5 مرداد ماه تا اواخر شهریور ماه و حداکثر به مدت 50 روز در دو شهر مکه و مدینه مستقر خواهند بود، گفت: زمان برگزاری حج امسال برای زائران طولانی‌تر است، بنابراین پزشکان و کادر درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر باید خدمات‌رسانی و سرویس‌دهی بهتر و بیشتری را در طول تشرف خود به حجاج ارائه کنند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار