يك کارشناس ادبیات کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: لازم است که والدین گاهی، دست فرزندانشان را بگیرند و در دنیای جذاب خیال در سرزمین شعر و داستان بگردانند تا به کمک ادبیات برای رسیدن به آسمان فردا، بال پرواز پیدا کنند.
کد خبر: ۴۶۳۹۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴ 21 July 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از خبرگزاری ایسنا،زینب رسول زاده ، اظهار کرد: در هجوم رسانه‌های دیجیتال و در عصری که چشم و هم چشمی باعث شده در دست هر کودک شهر تبلت و موبایل باشد، آیا واقعا نگران گسترش تخیل و افزایش دایره واژگان، ارتباط با عناصر فرهنگی و هویتی‌مان و پرورش نسلی رو به رشد برای آینده هستیم؟

وی افزود: اینترنت نامحدود را در اختیار کودکان و نوجوانان گذاشتن بدون نظارت بر آنها، بزرگ‌ترین خیانت به نسل فرداست چرا که فضای مجازی پر است از ادبیات سطحی و مبتذل که بدون تفکیک گروه سنی و تاثیر مطالعه آن تا مدت ها بر ذهن نوجوان ما خواهد ماند.

اين کارشناس ادبیات کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ادبیات کودک و نوجوان به طور خاص در کشور ما قدمتی طولانی ندارد و عمرش به بیش از صد سال نمی‌رسد گرچه در جای جای ادبیات کلاسیک ایران متون نظم و نثر با موضوع کودک و نوجوان دیده می‌شود اما مخاطب قرار دادن و نوشتن برای این گروه مرسوم نبوده است.

رسول زاده با اشاره به اهمیت ادبیات کودکان تاکید کرد: امروزه با گسترش روانشناسی کم کم ارزش این نوع از ادبیات مشخص شده و این حوزه به سمت رشد و تخصصی شدن گام‌هایی بزرگی برداشته است، به شکلی که کمتر کتابخانه و کتابفروشی را می‌توان یافت که در قفسه‌های متعدد آن آثاری با موضوع ادبیات کودک و نوجوان نداشته باشد.

وی تصریح کرد: در شرایط امروز، سوال اين است كه به عنوان کسانی که با کودکان و نوجوانان سر و کار داریم در زمینه این حوزه چقدر آگاهی و دقت نظر داریم؟ آیا اصلا مطالعه فرزندانمان جزیی از دغدغه ما هست؟

کارشناس ادبیات کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تفکیک مطالعه کتاب‌های درسی از سایر کتاب‌ها گفت: منظور از مطالعه، خواندن کتاب‌های کسالت بار درسی نیست بلکه مقصود، بخشی از خواندن است که با اشتیاق و علاقه مخاطب کودک و نوجوان پرورش می‌یابد. آیا همین قدر که فرزندمان در مدرسه درس می‌خواند را برای آموزش او کافی می دانیم؟ آیا در ذهن پر از مشغله والدین جایی برای پرورش کودکان و نوجوانان وجود دارد؟

رسول زاده با تاکید بر لزوم آموزش مهارت‌های زندگی افزود: چه قدر از ادبیات کودک و نوجوان برای آموزش مهارت‌های زندگی بهره می‌بریم؟ هیچ گاه او را به کتابخانه برده‌ایم تا با شعرها و داستان‌های گروه سنی خودش خو بگیرد؟ هیچ وقت با هم به کتاب فروشی رفته‌ایم تا یاد بگیرد که بخشی از سبد خانوار باید برای محصولات فرهنگی هزینه شود؟

وی تاکید کرد: تا به حال فرزندمان ما را در حال مطالعه دیده است؟ که منظورم گشت و گذار در کانال‌های تلگرام نیست که بعید است این کارجزو ‌مطالعه جدی قرار بگیرد.

اين کارشناس ادبیات کودکان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: همه این دغدغه‌هاست که موضوع و اثر ادبیات کودک و نوجوان را این قدر مهم و غیر قابل انکار می‌کند. پس لازم است که والدین گاهی، دست فرزندانشان را بگیرند و در دنیای جذاب خیال در سرزمین شعر و داستان بگردانند تا به کمک ادبیات برای رسیدن به آسمان فردا، بال پرواز پیدا کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار