سرکنسول ترکیه در تبریز با تاکید براینکه کودتای ترکیه قطعاً یک "کودتای نظامی معمولی" نبود، گفت: فتح‌الله گولن و مریدان او پشت این اقدام خونین بودند که ۲۵۰ نفر از هموطنان ما کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر مجروح شدند.
کد خبر: ۴۵۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱ 12 July 2017
 چاغلار فاحری چاکر آلپ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به سالروز کودتای نافرجام 15 جولای 2016 در ترکیه اظهار داشت: هنوز تلاش می‌کنیم از آسیب‌های به‌وجود آمده از این تهدید علیه کشورمان در امان بمانیم.

وی با بیان اینکه 15 جولای قطعا یک کودتای نظامی معمولی نبود، افزود: این کودتا خونین‌بار‌ترین عملیات تروریستی در تاریخ جمهوری ترکیه بود چراکه کودتاگران علیه غیرنظامیان که جهت دفاع از سازمان‌های دموکراتیک دولتی به خیابان‌ها آمده بودند، از سلاح‌های مرگبار استفاده کردند.

سرکنسول ترکیه در تبریز با اشاره به اینکه در آن شب مراکز حساس ترکیه مورد سوء قصد قرار گرفتند، گفت: در کودتا 250 نفر از هموطنان ما کشته و بیش از 2000 نفر مجروح شدند.

چاکر آلپ با اشاره به اینکه 15 جولای یک امتحان قدرت و ثبات برای دموکراسی و دولت ترکیه بود، ابراز داشت: اینکه از این قضیه سربلند بیرون آمدیم افتخار می‌کنیم چرا که مردم، نظامیان و رسانه‌ها در برابر کودتاگران ایستادند.

وی با تاکید بر اینکه فتح‌الله گولن و مریدان او پشت این اقدام خونین بودند افزود: گولن برای تشکیل حکومتی با افکار انحرافی خود ده‌ها سال بود که برای نفوذ مریدان خود به نهادهای حساس دولتی از جمله مراکز امنیتی، قضایی و نظامی تلاش می‌کرد.

سرکنسول ترکیه در تبریز با اشاره به بی‌تفاوتی بسیاری از کشورهای متحد ترکیه در مقابله با این کودتا و ریشه‌های آن گفت: مردم ترکیه قرار گرفتن ایران در میان کشورهایی که نخستین عکس‌العمل را در رابطه با اقدام کودتا نشان داد و حمایت ایران را از کشورمان، هیچ‌وقت فراموش نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: دوستان و برادران در چنین مواقع سختی واقعیت خود را نشان می‌دهند چراکه رئیس‌جمهور ایران در گفت‌وگو با اردوغان صریحاً بیان کرد که دولت و ملت ایران این اقدام غیر‌قانونی و غیر‌مشروع را محکوم کرده و به حمایت خود از حکومت ترک و دولت منتخب آن و قرار گرفتن در کنار آن ادامه خواهند داد.

چاکر آلپ با بیان اینکه ترکیه هم در دوران تحریم‌ها در کنار ایران بود، ابراز داشت: ترکیه تفکر تحریم را محکوم کرده و آن را به دنیا اعلام کرد و در طول این سال‌ها همیشه در کنار ایران بوده و آرامش و امنیت ایران را امنیت و آرامش ترکیه می‌داند.

سرکنسول ترکیه در تبریز در ادامه با بیان اینکه هدف ما این است که با امامان جمعه در کنار مقامات رسمی ارتباط برقرار کنیم و در این مدت ارتباطات خوبی هم با آیت‌الله شبستری داشتیم، خاطر‌نشان کرد: حجت‌الاسلام آل‌هاشم شخصیت بسیار ارزشمندی دارد و بعد از آغاز به‌کار ایشان پیام تبریک دادم که در موقعیت مناسب در ملاقات حضوری مسئولیت جدیدشان را تبریک خواهم گفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اثرات کودتای نافرجام در حوزه گردشگری ترکیه با اشاره به اینکه حتما در یک سال اخیر تاثیراتی وجود داشته، افزود: تعداد گردشگران با کاهش نسبی نزدیک به آمار قبلی است. گردشگری برای ترکیه مهم است و باید گردشگران ایران به ترکیه و ترکیه‌ای‌ها به ایران سفر کنند. حضور متقابل گردشگران سبب تقویت پیوندهای بین دو کشور است بنابراین به‌عنوان سرکنسول ترکیه در تبریز آماده هرگونه کمک در توسعه گردشگری هستیم تا گردشگران ترک هم بیشتر از گذشته به ایران سفر کنند.

چاکر آلپ با اشاره به اینکه برای افزایش روابط گردشگری تنها اراده ترکیه کافی نیست، خاطر‌نشان کرد: باید دولت ایران هم قدم‌هایی در جهت توسعه ارتباطات گردشگری بردارد. خود را یک تبریزی می‌دانم و این شهر را بسیار دوست دارم. در تبریز 2018 نیز تلاش خواهم کرد تعداد گردشگران ترکیه‌ای را در تبریز افزایش داده و لازمه آن معرفی بیشتر قابلیت‌ها و ارزش‌های تبریز در عرصه‌های بین‌المللی است.

سرکنسول ترکیه در تبریز با بیان اینکه پاییز آینده در نظر داریم برنامه‌ای برای گسترش روابط گردشگری ایران و ترکیه با محوریت تبریز 2018 کنفرانسی برگزار کنیم که هنوز این اقدام در مرحله ایده است و باید مسئولان دو طرف برای این موضوع اعلام آمادگی کنند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته هم کنفرانس سرمایه‌گذاری و تجارت دو کشور را در اتاق بازرگانی تبریز برگزار کردیم که موفقیت مناسبی از آن حاصل شد، اگر در زمینه گردشگری هم چنین کنفرانسی برگزار شود، نتایج خوبی به دست خواهد آمد. 

وی در پاسخ به سئوالی در مورد احداث سد «ایلی‌سو» در ترکیه تصریح کرد: مدتی قبل در تهران کنفرانسی درباره مبارزه با ریزگردها برگزار شد و از ترکیه هم هیئت بلندپایه‌ای شرکت کرد، انتقاداتی که به ترکیه وجود داشت، پاسخ داده شد. در رسانه‌های ایران هم مسائلی مطرح است که باید عرض کنم، ریزگردهایی که ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، ترکیه علت اصلی آن نیست و این یک آدرس غلط‌دادن است که خروجی یک بحث علمی نیست. ترکیه روی دجله و فرات مانند سایر کشورها از حقوق قانونی خود برای استفاده از ظرفیت این آب‌ها استفاده می‌کند و حق آبه سایر کشورها از آن رعایت شده و پروژه‌هایی را در آن احداث خواهد کرد.

سرکنسول ترکیه در تبریز همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر بدرفتاری با برخی گردشگران ایرانی گفت: در مرزها متاسفانه اقدامات ناخواسته‌ای به صورت فردی رخ می‌دهد، اگر چنین بدرفتاری رخ دهد حتما برخورد کرده و اگر مسئولی در این زمینه کوتاهی کند مجازات می‌کنیم. این اقدامات منفرداً رخ می‌دهد و در هر کشوری ممکن است رخ دهد، هیچ‌کس در هیچ نقطه‌ای حق بد رفتاری ندارد./تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :