در نشست خبری اجلاس میزبانی اسلامی ایرانی مطرح شد؛
در نشست خبری اجلاس میزبانی اسلامی ایرانی که ظهر امروز در دهکده شاندیز برگزارشد، اولویتها و مسائل مورد نظر درباره گردشگری توسط صاحبنظران و اصحاب رسانه مطرح شد.
کد خبر: ۴۵۵۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴ 08 July 2017
به گزارش تابناک رضوی، رضا شیران خراسانی، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: مبدا و مقصد گردش مالی کشور در مشهد  قرار گرفته  که متاسفانه در باره این مقصد مهم مدیریت درستی نداشتیم.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه در حوزه صنعت هتل‌داری دولت کاری اشتباه است و بخشی از گرانی‌ها به همین علت است، بیان کرد: به طور مثال یک شرکت، ۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد و معادل ۳۰ درصد آن درآمدزایی ندارد و این هزینه‌ها توسط مردم پرداخت می‌شود که منفعتی هم برایشان ندارد.
دکتر شیران گفت: رئیس کل بانک مرکزی به کمیسیون اصل ۹۰ احضار شد تا درباره پول‌شویی، پول کثیف و سودهای نامتعارف پاسخ دهد و سیف معتقد بود که مبدا و مقصد گردش مالی کشور در مشهد است و متاسفانه در این مهم مدیریت درستی نبوده است.
وی افزود: اولین دوره اجلاس ملی میزبانی ایرانی_اسلامی مهر ماه سال گذشته در مشهد برگزار شد و دومین دوره این اجلاس در شهریور ماه امسال که همزمان با رویداد بزرگ مشهد ۲۰۱۷ بوده با حضور مسئولان کشوری، استانی و شهری برگزار خواهد شد.
در ادامه نشست ، محمدرضا حیدری ، سخنگوی منتخبان شورای شهر مشهد گفت: در بحث مشهد ۲۰۱۷ هم کار مناسبی در ۷ ماهی که از این سال گذشت انجام نشده  و باید در ۵ ماه باقی مانده بهترین استفاده از این فرصت ویژه داشته باشیم.
حیدری با اشاره به دوره انتقالی شورای پنجم خاطر نشان کرد: در دوره انتقالی جلساتی با حضور منتخبان مردم در شورای اسلامی شهر مشهد در حال برگزاری است که یک موضوع آن در حوزه گردشگری است.
وی  با بیان اینکه  در حوزه گردشگری نیازمند سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، ایجاد امید در فعالان این صنعت و جلوگیری از سودجویی سوءاستفاده‌کنندگان هستیم،افزود: به غیر از حرم مطهر رضوی ظرفیت‌های عظیمی در شهر مشهد داریم که یک نمونه آن توس است که از این ظرفیت بسیار بزرگ غافل هستیم.
حیدری خاطر نشان کرد : سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی اصلی حوزه گردشگری است و باید دیگر مجموعه‌ها مرتبط و غیرمرتبط هم در حد توان خود همکاری لازم را با این مجموعه داشته باشند و شورای پنجم شهر مشهد این آمادگی را دارد تا که بهترین همکاری را داشته باشد.
محمود بنانژاد ، رئیس اتاق اصناف مشهد از با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خالی هتل های مشهد خبرداد  و گفت : در خراسان رضوی بیش از ۳۵۰ هزار بیکار دارد، در حالیکه باید برای دیگر استان‌ها استغال‌زایی کند و در سال ۲۰۱۷ از ظرفیت‌هایی که بود به‌خوبی استفاده نشد.
وی افزود: مشهد در حوزه گردشگری ظرفیت‌های بسیاری همچون بارگاه منور رضوی، آرامگاه فردوسی، ییلاقات طرقبه و شاندیز و غیره دارد اما آمار ماندگاری زائر در مشهد ۱.۲ روز برای هر گردشگر است که بسیار پایین است.
رئیس اتاق اصناف مشهد  گفت : باوجود هزینه‌های بسیار زیاد در جذب گردشگر در حوزه‌های مختلف همچون دینی، فرهنگی، اسلامی، سلامت و غیره بهره لازم را نبرده‌ایم.
بنانژاد در پایان گفت : در اتاق اصناف مشهد نظارت‌های ویژه توسط ناظران و بازرسان این اتاق و اتحادیه‌های زیرمجموعه انجام می‌شود و برخورد جدی‌ای با متخلفان حوزه‌های مختلف می‌شود.
محمد قانعی رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۲۱۱ هتل فعال در مشهد داریم و ۲۹۲ هتل هم در حال ساخت است که تا ۴ سال آینده در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.
وی  با بیان اینکه مشهدالرضا(ع) به واسطه وجود بارگاه منور رضوی بیشترین آمار مسافران، توریست‌ها و گردشگران داخلی و خارجی را دارد، خاطرنشان کرد:در شهر مشهد در یک بازه زمانی که سال‌های پس از جنگ تحمیلی بود با مشکل مراکز اقامتی همراه بودیم و میزبانی از مهمانان امام رضا(ع) را در منازل شخصی داشتیم و در آن زمان در جهت ارائه خدمت در شان زائر امام رضا(ع) اقدام شد و اکنون تمامی مجموعه‌ها دارای هتل و مکان اقامتی در مشهد هستند.
رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی با اظهار این مطلب که شاهد یک رقابت نابرابر در بخش اقامتی هستیم، خاطرنشان کرد: این مجموعه‌ها بنا بود که بخش خصوصی واگذار شود، اما این مورد هنوز اجرایی نشده است.
قانعی افزود : در حال حاضر ۲۱۱ هتل فعال در مشهد داریم و ۲۹۲ هتل هم در حال ساخت است که تا ۴ سال آینده و در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد و آمار هتل‌های مشهد نسبت به زمان اول انقلاب نزدیک به ۱۰ برابر شده و در آن زمان تنها ۲۸ هتل در مشهد فعال بود و این میزان رشد در تهران نبوده و در این مدت تنها ۱۰ هتل در پایتخت ساخته شده است.
وی با بیان اینکه بیشترین خدمات اقامتی کشور در مشهد ارائه می‌شود، تاکید کرد: بخش عمده‌ای از این هتل‌ها که با نیت خدمت به زائران امام رضا(ع) ساخته شده‌اند با مشارکت خیران نیک‌اندیش بوده که سرمایه خود وقف خدمت به مهمانان امام هشتم(ع) ایجاد شده است.
رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی در باره  نوع و قیمت خدمات، بیان کرد: افزایش قیمت‌ها را متناسب با نرخ تورم لحاظ نکرده‌ایم و قیمت دریافتی در هتل‌های مشهد به اندازه ۳۰ درصد کمتراز  هتل‌‌های دیگر شهرها است و نوع ارائه خدمت در هتل ۴ ستاره مشهد حتی بهتر از هتل ۵ ستاره دیگر شهرها است.
قانعی گفت: گردشگری درآمدزایی بالایی برای شهر و استانمان دارد و با ۳۰ میلیون زائر و ۱۰۰ میلیون اقامت به‌طور متوسط در هر شب از هر نفر ۱۲۰ هزار تومان درآمدزایی به‌وجود می‌آید، اما متاسفانه در این زمینه شاهد مدیریت و برنامه‌ریزی درستی نبوده‌ایم و در نظر داریم تا بهتر استفاده را از این مهم ببریم‌.

حاشیه های جلسه
حضور عباسعلی بادیانی سخنگوی شورای شهرستان مشهد و در همراهی دکتر شیران خراسانی  و حضور دکتر جواهرفراز اساتید میراث فرهنگی و گردشگری و حضور شهناز رمارم به عنوان مهمان ویژه مورد توجه بود.
شهناز رمارم در این نشست با انتقاد از اینکه برخی فکر می کنند فقط زایر باید از فضای حرم استفاده کند و نیازی به فضاهای مفرح ندارد گفت: برخی انتقاد می کنند که چرا زائران از امکاناتی مانند استخر ها و محیط های مفرح و تفریحی مشهد استفاده می کنند در حالیکه باید به همه نیازهای زائر در مشهد توجه شود تا سفر خاطره انگیزی داشته باشد.
خبرنگارخراسان در این نشست از نبود مسئولی در حوزه گردشگری در جلسه انتقاد کرد که مدیرروابط عمومی این اجلاس گفت: ما دعوت نامه دکتر رهنما را فرستادیم و چون ایشان در تهران بودند،قرار بود خانم توانگر در جلسه باشند و پیام ایشان را ابلاغ کنند که شاید اختلالاتی به وجود آمده و قراربود حضور داشته باشند.
شهنازرمارم حلقه مفقوده گردشگری مشهد را بیکاری و متکدی گری عنوان کرد و گفت: سرمایه های مردم را به جای اینکه صرف سرمایه گذاری در پدیده و پردیسبان و تبرک صرف شود،باید به سمت مناسبی هدایت کرد و وظیفه شورا این است که  بر بودجه ها نظارت داشته باشد و سخن پایانی خودرا با بیت شعری از صائب تبریزی به پایان برد.
رزق ما آید به پای میهمان از خوان غیب  /    میزبان ماست هر کس می‌شود مهمان ما

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار