دانایی بیشتر،زندگی بهتر -2
تابناک: سازمان سنجش در آخرین روز باقی مانده تا برگزاری آزمون سراسری 94، به کنکوری‌ها توصیه می‌کند که روز قبل از آزمون را به استراحت و تفریح بپردازید و در این هنگام، دیگر مطالعه را کنار بگذارید، زیرا در این ساعات آخر، مطالعه فقط استرس شما را بیشتر می‌کند و هیچ ثمری برایتان نخواهد داشت
کد خبر: ۴۵۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 09 June 2015

به گزارش تابناک اصفهان، سازمان سنجش در آخرین روز باقی مانده تا برگزاری آزمون سراسری 94، به کنکوری‌ها توصیه می‌کند که روز قبل از آزمون را به استراحت و تفریح بپردازید و در این هنگام، دیگر مطالعه را کنار بگذارید، زیرا در این ساعات آخر، مطالعه فقط استرس شما را بیشتر می‌کند و هیچ ثمری برایتان نخواهد داشت.

بنابراین در این روز به شناسایی دقیق‌ و کامل حوزه امتحانی خود بپردازید، برای انجام این کار بهتر است که به شناسایی حوزه امتحانی‌تان از روی نقشه شهر یا منطقه محل سکونتتان اکتفا نکنید، به ویژه در شهرهای بزرگ یا بسیار بزرگ مانند تهران، به خودتان زحمت داده و با حرکت به سوی حوزه آزمون خود، شخصا به شناسایی مسیر رفت و آمد و همین‌طور خطوط تاکسیرانی، اتوبوسرانی و ... بپردازید تا فردا هنگام خروج از خانه با خاطری آسوده به سمت محل برگزاری کنکور حرکت کنید.

سعی کنید که در این یک روز باقی مانده تا کنکور، اوقات خود را در کنار خانواده سپری کرده و در این کانون گرم، آرامش لازم برای حضور در جلسه آزمون سراسری را برای خود فراهم کنید.

از پناه بردن به افکار وسواس‌گونه راجع به همه چیز به ویژه موفق شدن یا نشدن در آزمون سراسری به شدت پرهیز کنید. مراقب باشید که برای موفقیت در آزمون فردا به فکری باز و ذهنی پویا و پرنشاط نیاز دارید، پس آن را پریشان نکنید.

شب کنکور حتما غذای کافی اما سبک بخورید و از خوردن غذاهایی که تابحال نخورده‌اید یا آن دسته از غذاهایی که دارای چربی زیاد و میزان نشاسته بالایی هستند، خودداری کنید، زیرا صبح آزمون معده شما سنگین خواهد بود و چه بسا در عملکردتان سرجلسه کنکور تاثیر منفی داشته باشد، همچنین از مصرف مواد کافئین‌دار که موجب بالا رفتن اضطراب می‌شود، خودداری کنید، همچنین شب کنکور زودتر از شب‌های پیش از آن و به اندازه کافی بخوابید تا سر جلسه آزمون خواب‌آلود نباشید.

روز آزمون سراسری چگونه باشیم؟

- صبح روز آزمون حداقل یکی دو ساعت زودتر از روزهای قبل از خواب برخیزید.

- برای بیدار شدن بی‌دغدغه از خواب،‌ می‌توانید به یکی از اعضای خانواده بسپارید که شما را بیدار کند تا آن که نگران شنیدن زنگ ساعت باشید.

- اگر به استحمام روزانه عادت دارید، حتما قبل از خوردن صبحانه و خروج از خانه، برای شروع یک صبح با نشاط، این کار را انجام دهید.

- صبحانه‌تان را که باید شامل مواد مغذی و قندی مثل مربا، کره و عسل باشد، به طور کامل میل کنید تا از جهت خون‌رسانی به قوای فکری شما در جلسه آزمون خللی ایجاد نشود.

- وسایلی که در روز برگزاری آزمون باید به همراه خود داشته باشید، شامل شناسنامه یا کارت ملی عکس‌دار، کارت ورود به جلسه، مداد مشکی نرم به تعداد کافی، پاک‌کن و تراش است، ضمنا از بردن وسایلی چون تلفن همراه یا ماشین حساب و ... خودداری کنید.

- یک بطری متوسط آب یا آبمیوه شیرین با خود به جلسه آزمون ببرید تا هنگام تشنگی یا افت فشار خون از آنها استفاده کنید.

- با کفش و لباس مناسب، راحت و خنک در جلسه آزمون حضور یابید.

- یک ساعت پیش از آغاز آزمون، در حوزه امتحانی خود حضور پیدا کنید و احتمال بروز ایجاد مشکلاتی در مسیر حوزه امتحانی چون ترافیک و ... را در نظر بگیرید.

- آزمون خود را با یاد خدا آغاز کنید و برای آرامش به او پناه ببرید.

- پرسش‌ها را به دقت بخوانید و سپس به انتخاب «درست‌ترین» ‌گزینه هر پرسش بپردازید.

- مواظب باشید که اگر پاسخ سوالی را نمی‌دانستید، به طور حدسی و تصادفی به انتخاب یکی از چهار گزینه نپردازید، زیرا در صورت انتخاب پاسخ غلط، نمره منفی برایتان منظور خواهد شد، همچنین که اگر به سوالی پاسخ نداده‌اید، در پاسخنامه اشتباها در جای سوال قبلی که به آن پاسخ نداده‌اید، گزینه‌ای را سیاه نکنید، بلکه کنار شماره سوال در پاسخنامه علامت بگذارید تا دچار اشتباه نشوید.

- وقت لازم برای پاسخ به هر سوالی را در نظر داشته باشید و سعی کنید با پاسخ به پرسش‌های آسان‌تر در آغاز، زمانی را برای پاسخ دادن به پرسش‌های دشوار پس‌انداز کنید و در آخر به حل سوالات دشوارتر بپردازید.

راهکارهای عملی جهت موفقیت بیشتر

۱) توکل به خدا کنید که همانا با یاد و نام اوست که دلها آرامش پیدا می کند. هنگام تلاوت قرآن در جلسه کنکور به اینآوای ملکوتی و روح بخش،گوش جان بسپارید .

۲) سعی کنید در شب آزمون خواب شما در حد طبیعی-هشت ساعت در شبانه روز-باشد . فکر این که باید امشب آرام بخوابم ممکن است شما را دچار بی خوابی کند . بدین لحاظ پیشنهاد می شود با مقدار کمی نرمش و گرفتن دوش با آب ولرم و با یاد خدا بخوابید.

۳) قبل از امتحان به هیچ وجه به فکر نتیجه نباشید . سعی کنید به وظیفه خود عمل کنید؛ یعنیاستفاده مطلوب از وقتی که در اختیار دارید .

۴) شب امتحان مطالعه نکنید . ممکن است مطالبی را یاد بگیرید اما اگر به مطالعه بپردازید در جلسهآزمونخسته خواهید شد که ضرر و زیان آن بیش از نفع آن است ، چون کنکور انرژی لازم را می طلبد .

۵) در روزهای آخر اگر خلاصه نوشته دارید همان ها را مرور کنید و به دروس سنگین و سخت نپردازید.

۶) روز قبل از امتحان به محل برگزاری امتحان بروید و در ورودی آن را شناسایی کنید،زیرا از لحاظ روانی اثر خوبی دارد .

۷ـ همه وسایلی را که لازم دارید،از نوع مرغوب تهیه کنید ( ۲ عدد مداد از نوع نرم – پاک کن ، تراش ) و در کیف قرار دهید .

۸) قبل از امتحان به توانایی های خود و آنچه که می توانید جواب دهید فکر کنید .

۹) قبل از خارج شدن از منزل،وسایل مورد نیاز خود ازقبیل کارت شناسایی ، کیف و …. را وارسی کنید تا چیزی کم و کسر نداشته باشید.

۱۰) روز امتحان را با آرامش آغاز کنید . از موقعیت هایی که ممکن است به شما فشار و استرس وارد کند،بپرهیزید ( مثلاً با برادر و خواهر خود بگومگو و… نکنید . )

۱۱) حتماً روز امتحان صبحانه میل نمایید . صبحانه،مقویوکم حجم باشد. یک ساعتقبل از امتحانهمچیزی نخورید.

۱۲) از ورود در جمع افرادی که قبل از برگزاری امتحان از همدیگر سؤال می کنند،خودداری کنید؛ چون ممکن است بعضی سئوالات را بلد نباشید و احساس ضعف و ناتوانی کنید .

۱۳) اگر قبل از امتحان با دوستان مواجه شدید و از شما پرسیدند که آمادگی دارید یا خیر،شکسته نفسی نکنید . با اعتماد به نفس اعلام کنید با زحماتی که کشیده ام امیدوارم .

۱۴) موفقیت هاییراکه تا به حال کسب کرده اید بررسی کنید،حتی موفقیت های کوچکتان را . اعتماد دادن به خود و به تصویر کشیدن توانایی هایتان،اثر مثبت و سازنده ای دارد .

۱۵) با این تصور که باید صد در صد سئوالات را پاسخ دهید،به جلسه امتحان نروید. زیرا اگر چند سوالات را نتوانید جواب دهید ممکن است دچار اضطراب ، دلهره و نگرانی شوید .

۱۶) به هنگام توزیع ورقه های آزمون،ابتدا نام و نام خانوادگی و شماره داوطلبی خود را بررسی کنید که اشتباهی رخ ندهد .

۱۷) آزمون را با پاسخگویی به درسی که آمادگی بیشتری در آن دارید شروع کنید .

۱۸) وقت خود را به طور صحیح و با توجه به تعداد سئوالات، بین دروس مختلف تنظیم کنید . مثلاً اگر برای اولین ماده امتحانی ۲۲ دقیقه در نظر گرفته شده سعی کنید به نحوی عمل کنید که در پاسخگویی را همان زمانی که در نظر گرفته شده،به اتمام برسانید .

۱۹) در مورد سؤالاتی که تردید دارید درنگ نکنید و وقت را هدر ندهید . با مداد در گوشه پرسشنامه علامت بزنید تا در فرصتی که باقی مانده به آنها بپردازید .

۲۰) به دیگران توجه نکنید که به سرعت مشغول پاسخگویی هستند . سعی کنید با حفظ خونسردی و روش منطقی به پاسخگویی سئوالات بپردازید .

۲۱) گزینه ای را که به عنوان صحیح علامت زده اید،دوباره تغییر ندهید چون تجربه نشان داده است که هفتاد درصد گزینه هایی که دوباره تصحیح می شوند، اشتباه از کاردر می آیند.

۲۲) سرعت و دقت خودتان را بالا ببرید . مَثـَل مشهوری است که خواندن دقیق و فهم سؤال، نصف جواب است . در هر سئوال نکته خاصی نهفته است که دقت شما را می طلبد.مثلاً کلمات”معمولاً” ،”تا حدی” ،”همیشه” ،”هر” ،”همه” و …. را نادیده نگیرید و زیر این کلمات را خط بکشید. مخصوصاًبهافعال منفی توجه کنید. سئوال و همه گزینه ها را بخوانید و سپس به آن جواب دهید .

۲۳) این نکته را فراموش نکنید که شما تا حد امکان تلاش خودتان را نموده اید . به خدا توکل کنید و به فضل و یاری اش امیدوار باشید و با آمادگی کامل در آزمون شرکت کنید .وبه خاطر داشته باشید که زندگی سراسر آزمون است : این اولین و آخرین آنها نخواهد بود .

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :