مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: ویژه برنامه‌های شاد و مفرح دهه کرامت در طرح نشاط معنوی گنجانده شده که شاخص‌ترین این برنامه‌ها برگزاری همایش امام زادگان است.
کد خبر: ۴۵۳۴۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹ 04 July 2017
به گزارش تابناک رضوی به نقل از خبرگزاری فرهنگ رضوی حجت‌الاسلام محمد احمدزاده در نشست خبری که امروز با موضوع «طرح تابستانی نشاط معنوی» در اداره اوقاف خراسان رضوی برگزار شد؛ گفت: پیامبر اکرم (ص) به اباذر سفارش کردند که پنج چیز را قبل از پنج چیز دیگر غنیمت شمار؛ جوانی را قبل از پیری، سلامتی را قبل از بیماری، بی‌نیازی را قبل از فقر، اوقات فراغت را قبل از گرفتار شدن و زندگی دنیایی را قبل از مرگ؛ در همین راستا این اداره با در نظر گرفتن اوقات فراغت در ایام تابستان اقدام به برگزاری طرح سلامت معنوی کرده است.
 
آغاز طرح سلامت معنوی از 17 تیرماه
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: طرح سلامت معنوی برای ششمین سال متوالی در 78 بقاع متبرکه استان با حضور 800 روحانی از 17 تیرماه آغاز می‌شود و به مدت شش هفته ادامه دارد و در 26 مردادماه سال جاری به کار خود پایان می‌دهد.
حجت‌الاسلام احمدزاده هدف از این طرح را پر کردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در جوار مقدس بقاع متبرکه استان ذکر کرد و افزود: مخاطبین طرح عموم افراد به ویژه دختران و پسران دانش‌آموز در رده سنی 7 تا 18 سال است که البته کلاس‌ها در سه رده سنی برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به فعالیت‌های این طرح؛ اظهار کرد: فعالیت‌های این طرح شامل برگزاری کلاس‌های مستمر در بقاع متبرکه با محتوای کتابچه‌های حفظ حضوری آیات قران کریم ؛ حفظ سوره واقعه، کتاب نشاط معنوی برای رده‌های سنی کودکان و نوجوانان، مباحث تربیتی و اخلاقی، مهارت‌های زندگی، سبک زندگی اسلامی، کلاس‌های هنری و مهارتی، کلاس‌های احکام، کلاس‌های ورزشی و تفریحی و در کنار آن تبلیغ و ترویج فرهنگ در نظر گرفته‌شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در ادامه بابیان اینکه پیش‌بینی برپایی 100 غرفه خیمه معرفت در 30 بقعه متبرکه  شده است؛ تصریح کرد: خیمه‌های معرفت شامل غرفه‌های کودک و نوجوان چندرسانه‌ای، مشاوره قرانی، عفاف و حجاب است.
 
آمادگی 10 بقعه متبرکه برای پذیرایی از گروه‌های اردویی
وی افزود: زیارت امام زادگان و روایت گری رشادت‌های شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، تعامل با دستگاه‌های فعال در اوقات فراغت نوجوانان از جمله آموزش و پرورش، بسیج، کانون‌های مساجد، حوزه علمیه، ورزش و جوانان برای حضور حداکثری و خدمت بیش‌ازپیش به نوجوانان و جوانان از جمله برنامه‌های طرح معنوی سلامت است.
وی بیان کرد: چنانچه دستگاه‌ها اعم از دولتی و همه گروه‌هایی که می‌خواهند در قالب اردویی به زیارت امام‌زاده‌های استان مشرف شوند این اداره در 10 امام‌زاده استان که قابلیت اردویی دارد از زمان ورود به بقعه خدمات اسکان موقت، کارهای فرهنگی، خدمات مشاوره‌ای، اهدا بسته‌های متبرک ارائه می‌دهد.
حجت‌الاسلام احمدزاده این 10 امام‌زاده را امام زادگان حضرت یحی بن زید میامی، حضرت سید ناصر و یاسر طرقبه، سید حمزه و سید مرتضی کاشمر، حضرت عابد کاخک گناباد، سلطان ابراهیم قوچان، امام‌زاده سید عبدالعزیز ده سرخ و ...عنوان کرد.
وی بابیان اینکه در سال گذشته پنج هزار و ده نفر در طرح نشاط معنوی شرکت کرده بودند؛ بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از پنج هزار نفر در این طرح شرکت کنند.
 
برگزاری همایش امام زادگان در دهه کرامت
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در خصوص ویژه برنامه‌های دهه کرامت در طرح سلامت معنوی گفت: ویژه برنامه‌های شاد و مفرح دهه کرامت جز طرح نشاط معنوی است که از سوم تا 13 مردادماه و به عبارتی از ولادت حضرت معصومه(س) تا ولادت امام رضا (ع) برگزار می‌شود.
وی فضاسازی بقاع متبرکه از جمله آذین‌بندی آستان مقدس امام زادگان، نصب پوسترهای نمایشگاهی، برگزاری همایش بزرگداشت امام زادگان، اجرای برنامه‌های شب‌شعر، برگزاری مسابقات فرهنگی از قبیل کتاب‌خوانی و سایر مسابقات فرهنگی مرتبط را از برنامه‌های ویژه دهه کرامت عنوان کرد.
وی ادامه داد: برگزاری جشن میلاد امام رضا(ع) و ولادت حضرت معصومه(ع) و نورافشانی در شب ولادت امام رضا(ع)، برگزاری مراسم ویژه خواهران در روز ولادت حضرت معصومه در بقاع متبرکه، اقامه نماز جماعت، برگزاری مراسم ادعیه، خدمت‌رسانی به زائرین به صورت شبانه‌روز در بقاع متبرکه میقات الرضا و شاخص‌ترین برنامه این دهه یعنی برگزاری همایش امامزادگان از دیگر برنامه‌های دهه کرامت در این طرح است.
حجت‌الاسلام احمدزاده  بابیان اینکه این برنامه‌ها به صورت رایگان و با کمک خیرین از محل نذورات امام زادگان برگزار می‌شود؛ گفت: در اجرای این طرح از اساتید، سخنرانان و کارشناسان برجسته حوزه  کودک و نوجوان استفاده خواهد شد.
 
زیارت امام زادگان موجب آرامش فرد می‌شود
وی در پاسخ به سؤال نقش زیارت در نشاط معنوی فرد، بیان کرد: موضوع زیارت بسیار مهم است؛ اسلام دو رکن اصیل یعنی  قران و عترت دارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بابیان اینکه امام زادگان یادگاران عترت هستند و مقام و منزلت بسیاری دارند؛ افزود: در روایات متعددی به زیارت مؤمن سفارش شده است؛ حال اینکه این مؤمن ذریه و سلاله اهل‌بیت پیامبر باشد قطعاً برای انسان فضائل بسیار خواهد داشت.
وی تصریح کرد: امام زادگان نقش مؤثری در آرامش افراد دارند و زیارت ایشان موجب تحول و کمال می‌شود؛ امام راحل نیز در این باره فرمودند بقاع متبرکه و زیارت این بقاع موجب آرامش فرد می‌شود؛ لذا خود زیارت می‌تواند افراد را منقلب و متحول نماید و زمبنه کمال فرد را فراهم آورد.
حجت‌الاسلام احمدزاده اظهار کرد: بقاع متبرکه فرصتی هستند که باید به عنوان پایگاه و قطب فرهنگی به تعبیر مقام معظم رهبری بهره برد تا زمینه‌های رشد و شکوفایی زائرین را فراهم نماید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار