در ماه‌های اخیر بحث‌هایی پیرامون مشکلات صنعت هتلداری به عنوان یکی از پررونق‌ترین و سودآورترین تجارت‌ها در برخی کلانشهرها مطرح شده است.
کد خبر: ۴۵۲۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲ 03 July 2017
افزایش تعداد منازل مبله یکی از مهمترین دلایلی است که صنعت هتلداری کلانشهرها را تحت تاثیر قرار داده است صنعتی که با افزایش قیمت ها  خودش هم میلی به رقابت با خدمات ارزان گردشگری مانند منازل ارزان قیمت ندارد.

صاحبان منازل مبله بدون تحمل هزینه های اضافی از جمله مالیات، مشتریان هتل ها و مهمانسراها را از آن خود کرده و بخشی از درآمدهای  صنعت گردشگری از آن خود می کنند. تمرکز منازل مبله در سایتی جامع و قانونمند کردن نحوه واگذاری این منازل به گردشگران از مدت ها قبل توسط مسئولان مطرح شد و در مواردی با متخلفین برخورد و تعدادی از منازل مبله پلمپ نیز شد اما به نظر می رسد رشد مسافرت ها و حضور گردشگران زمینه بیشتری برای افزایش تعداد منازل مبله در شهر را فراهم کرده است.

رئیس جامعه هتداران فارس در گفت وگو با «افسانه» اگرچه از کنترل این منازل در شیراز سخن می گوید اما تاکید می کند: وجود منازل مبله غیرقانونی که رشدی قارچ گونه دارند در میزان حضور گردشگران و مسافران در هتل ها و مهمانسراها تاثیر منفی داشته است.

حسن سیادتان می افزاید: مشکل بزرگی که کلانشهری همچون مشهد در قیاس با شیراز با آن مواجه است رشد بی حد و اندازه منازل مبله است. منازلی که نه مالیات می پردازند و نه قانونی و ایمن هستند اما نکته مثبت شیراز این است که منازل مبله در حال کنترل هستند تا گسترده نشوند.

وی با اشاره به اینکه منازل مبله در شیراز نیز فعالیت دارند، تاکید می کند: ایجاد منازل و مراکز مجهز به تاسیسات گردشگری البته در شهرها و روستاها تحت عنوان مراکز بوم گردی انجام می شود اما این مراکز قانونی بوده و براساس چارچوب مشخص دنبال می شود.

سیادتان از 19 هتل در دست ساخت در استان نیز خبر می دهد که بناست طی سال های آتی به مجموعه زیرساخت گردشگری استان افزوده شود.

رئیس جامعه هتلداران فارس تصریح می کند: در حال حاضر در شهرستان های جهرم، مرودشت و .. چند هتل در حال ساخت است که البته زمان اتمام این پروژه ها مشخص و قطعی نیست و باید زمانی را که هتل بناست افتتاح شود به  هتلداران گوشزد کرد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه گذاری در صنعت هتلداری داشته ایم بیان می دارد: ساخت هتل چه به واسطه بخش خصوصی و چه دولتی مورد تاکید دولت است زیرا هتل مهمترین زیرساخت گردشگری محسوب می شود.

**هتل بیشتر مساوی با گردشگر بیشتر

رئیس جامعه هتلداران فارس با تاکید به اینکه ما همچنان در فارس نیاز به ایجاد هتل داریم، ادامه می دهد: ساخت هتل ها و مهمانپذیرهای بیشتر بستگی به سیاست های دولت دارد که چقدر نسبت به تاسیسات گردشگری و توریسم نگاه مثبت داشته باشد.

او تصریح می کند:اگر امسال هتل ها و مراکز گردشگری ما بیشتر بود قطعا درخواست گردشگران و توریست ها و تورگردانان برای حضور در فارس بیشتر از این تعداد بود.

«آن تعداد گردشگر و مسافری که امسال به فارس وارد شدند متناسب با ظرفیت هتل های استان بود و اگر این ظرفیت بیشتر بود طبیعتا تعداد گردشگران ورودی به استان نیز افزایش قابل توجهی داشت.»

وی با اشاره به مسئله مهم دیگری می گوید: موضوعی که باید مورد توجه باشد این است که در حال حاضر مدت اقامت گردشگران در استان از 2 شب به 3 شب افزایش یافته و می توان با تمهیدات لازم این مسئله را مورد تاکید قرار داد و برآن برنامه ریزی داشت.

سیادتان درادامه این مسئله با اشاره به اینکه گردشگران خارجی در بازه بهار و پاییز حضور بیشتری در استان دارند، اظهار می کند: سه ماه بهار و پاییز ظرفیت هتل های استان تا حدودی تکمیل بود و البته در تابستان حضور گردشگران در استان کمتر است.

او در خصوص هزینه اقامت در هتل‌های شیراز نیز می گوید: نرخ اقامت در هتل ها در تورهای مسافرتی را تورگردان های داخل و خارج استان و هتل ها تعیین کرده که بسته به درجه هر هتل متفاوت است. و البته هتل های استان در تابستان تخفیف های 10 تا 40 درصد اعمال می کنند تا بتوانند از حضور گردشکران خارجی بیشتر برخوردار شوند.

**اعطای تسهیلات به پروژه های نیمه تمام

رئیس جامعه هتلداران فارس با تاکید بر اینکه تسهیلات و کمک های مالی برای سرمایه گذاران صنعت هتلداری در نظر گرفته شده،می گوید:در نظر گرفتن تسهیلات خاص به اتمام زودتر این پروژه ها کمک کرده و از طرفی سرمایه گذاران جدید را راغب به حضور در این بخش می کند.

او ادامه می دهد: دولت بر اعطای تسهیلات کم بهره به هتل های نیمه ساخت به منظور اتمام پروژه ها مبادرت ورزیده و تسهیلات و مشوق هایی را برای ایجاد تاسیسات جدید در نظر گرفته است.

سیادتان با اشاره به اینکه هم اکنون 75 هتل فعال در استان داریم، می گوید: در کنار این هتل ها سال گذشته چند مهمانپذیر تبدیل به هتل شد که امسال نیز در کنار ساخت هتل های جدید این رویه دنبال خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه فارس ظرفیت و پتانسیل های زیادی در ایجاد مراکز گردشگری دارد، اظهار می کند: در شمال استان فارس جاذبه های طبیعی همچون سپیدان را داریم و در جنوب نیز به دلیل نزدیکی به عسلویه ظرفیت ایجاد مراکز گردشگری زیاد دیده می شود.رئیس جامعه هتلداران فارس گوشه گوشه استان پهناور فارس را مستعد ایجاد زیرساخت هتلینگ عنوان کرده و می گوید:این مهم می طلبد حمایت دولت از این بخش بیشتر شود.

وی می افزاید: خوشبختانه دولت اقداماتی در این زمینه داشته و البته دستگاه های دخیل در صدور مجوزهای ساخت هتل نیز باید برای افتتاح و بهره برداری از تاسیسات گردشگری همکاری بیشتر داشته باشند.او در خصوص درخواست سرمایه گذاران برای حضور در این بخش تصریح می کند: افرادی که مشتاق به ساخت و ساز هتل هستند به میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری معرفی و مجوزهای اولیه و البته حمایت هایی را در بخش هایی دریافت می کنند.

موضوع مورد تاکید این است که زمانی که هتل و هتل آپارتمان مجهز وجود دارد چرا باید خانه‌های شخصی در این شهر اقامتگاه مسافران شود؟ آن هم خانه‌های شخصی که غالبا بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

با سرازیر شدن مسافر و زائر نه تنها صنعت هتلداری که بسیاری صنایع و در کل اقتصاد شهری شکوفا خواهد شد. ایجاد زیرساخت اصولی با برنامه‌ریزی و نگاه کلان می تواند در رونق و توسعه استان تاثیر مثبت داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار