رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: به رغم این که بیشترین اشتغال در این استان در بخش کشاورزی است کشاورزان زحمتکش از کمترین سواد علمی برخوردار هستند.
کد خبر: ۴۴۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲ 08 June 2015

به گزارش ایرنا، عدیل سروی در آیین معارفه رییس جدید مرکز آموزش ، تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان افزود: توسعه بخش کشاورزان این استان در گرو توسعه تحقیقات کاربردی و اهتمام آموزش بهره برداران است و متولیان آموزش و تحقیق و مسوولان ذیربط باید از ادغام دو مجموعه آموزش و تحقیقات در حداقل ترین زمان ممکن بهره وری و کارایی را داشته باشند.

وی گفت: آموزش بهره برداران با علوم و فنون روز دنیا جزو سیاست های مهم وزارت جهاد کشاورزی است و در دولت تدبیر بر آموزش بهره برداران به جای تربیت دانشجویان تاکید شده است.

او افزود: در صورت تحقق این امر بنیه علمی کشاورزان تقویت شده و میزان تولید محصولات کشاورزی افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی تحقیق ، آموزش و ترویج را سه مقوله مهم در فرایند تدوین و کاربردی کردن علوم و دانش کشاورزی دانست.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی استان اردبیل ، رییس جدید مرکز تحقیقات ، کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل هم در این جلسه گفت: در کشورهای پیشرفته تحقیقات محور توسعه جوامع بشری است و در تمام بخش ها به ویژه کشاورزی که در تولید مواد غذایی انسان ها نقش اول را دارد بسیار حائز اهمیت است.

دکتر حسین کربلایی افزود: دولت تدبیر و امید و وزارت جهاد کشاورزی آموزش کشاورزان و بهره برداران را زیربنای توسعه کشاورزی اعلام کرده است.

او گفت: اکنون که آموزش و تحقیقات در دل همدیگر ادغام یافته اند باید با رویکرد جدید به آن تحقیقاتی که مورد نیاز تولید کنندگان باشد اقدام شده و نتایج آن به عنوان یافته های تحقیقاتی به بهره برداران آموزش داده شود و با تکمیل این پروسه های علمی و عملی می توان به کشاورزی پایدار دسترسی یافت.

استان اردبیل با داشتن حدود ‪ ۷۰۰‬هزار هکتار اراضی قابل کشت و توان تولید بیش از سه میلیون تن انواع محصولات دامی ، زراعی و باغی یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور محسوب می شود.

وجود قابلیت های کشاورزی ، جمعیت فعال در این بخش ، جریانات آبی ، نزولات جوی و شرایط آب و هوایی لزوم سرمایه گذاری های مناسب برای بهره برداری بهتر از این قابلیت ها را دوچندان کرده است.

استان اردبیل با دارا بودن ‪ ۴/۴‬درصد اراضی زراعی کشور رتبه اول را در تولید عدس و راندمان تولید کلزا ، رتبه دوم در تولید سیب زمینی ، رتبه سوم در تولید دانه های روغنی و رتبه چهارم کشور در تولید محصول پنبه را دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار