این آمار آتش سوزی در مراتع و جنگل های فارس مربوط به یک سال و چند سال و یک کشور نیست.این آتش سوزی ها و آتش زدن ها فقط مربوط به استان فارس و فقط در بازه زمانی دو ماه و نیم است!براستی که نابودی این حجم از جنگل ها و مراتع در سایه بی توجهی مسئولان مربوطه بسیار دردآور است.
کد خبر: ۴۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵ 07 June 2015
تابناک فارس می نویسد:درد آور است که ببینیم درختانی با 800 سال عمر به این راحتی می سوزند و زیستگاه حیوانات با ارزشی چون پلنگ و خرس و عقاب نابود می شود و مسئولان فقط به این جمله که امکانات نیست و هوا گرم است و دسترسی صعب العبور است،اکتفا می کنند و به راحتی از کنار این فجایع می گذرند.
محیط زیست فارس به کجا می رود؟؟؟....
البته عده ای انسان بی مبالات هم در بوجود آمدن این آتش سوزی ها نقش دارند و باید به حالشان تأسف خورد.از آنهایی که به عمد بختگان را به آتش می کشند تا انجیر بکارند و شکارچیانی که به نابودی حیوانات راضی نمی شوند و با بی احتیاطی زیستگاهشان را هم نابود می کنند.

تأسف خورد برای زغال فروشانی که برای جیبشان به جان بلوط ها  افتاده اند و انسانیت را روسیاه کرده اند.

معلوم نیست محیط زیست فارس با این وضعیت به چه روزی می افتد و معلوم نیست سازمان محیط زیست فارس چه می کند و به کجا می رود؟؟!!!

170 هکتار در جهرم

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جهرم گفت : آتش سوزی در 170 هکتار از مراتع کوه گُرم در اطراف روستای گلدامچه با تلاش مأموران محیط زیست ، منابع طبیعی ، بخشداری کردیان و نیروهای مردمی پس از 17 ساعت مهار شد .
جهانگرد علت وقوع این حادثه را بی احتیاطی شکارچیان و خاموش نکردن آتش اعلام کرد .

110 هکتار در فسا


رییس اداره محیط زیست فسا:در این آتش سوزی، 110 هکتار از منطقه میانجنگل فسا ازبین رفت .هرمزی افزود : میزان خسارت های وارد شده در حال بررسی است.
وی گفت : به علت کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه میانجنگل فسا، پوشش گیاهی فراوان و وزش باد شدید، مهار آتش ، زمان بر بود.
رییس اداره محیط زیست فسا افزود : در مهار این آتش سوزی 80 نفر از نیروی های مردمی، انتظامی، محیط زیست و منابع طبیعی همکاری کردند.
منطقه میانجنگل فسا به وسعت 50 هزار هکتار دارای پوشش گیاهی انواع درختان جنگلی مانند بنه ، بادام کوهی، سرو کوهی و کیکم است .
به گفته هرمزی ، برخی از درختانی که در این آتش سوزی ازبین رفتند قدمت 800 ساله داشتند و از گنجینه های محیط زیست بودند.

بخشی از این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده، محل زندگی حیواناتی مثل پلنگ، عقاب، جغد و انواع مار است.


200 تا 300 هکتار در بختگان استهبان

رئیس محیط زیست استهبان درباره وسعت آتش‌سوزي هم گفت: بايد تا زمان مهار آتش صبر كرد تا وسعت واقعي نمايان شود اما وسعت آتش‌سوزي حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هكتار پيش‌بيني مي‌شود.به گفته ابراهيمي كارنامي، اين آتش‌سوزي به پناهگاه حيات وحش آسيب وارد كرده به‌خصوص تأثير زيادي بر جانوران كوچك زير زمين و خزندگان مانند انواع مارها دارد. از طرف ديگر حيوانات نيز با نا امن شدن اين منطقه به سمت مناطقي كه قابل حفاظت نيست حركت مي‌كنند.

اقلید و فراشبند

مدیر کل مدیریت بحران استانداری استان فارس در خصوص آتش سوزی مراتع در دو منطقه این استان گفت: آتش سوزی مرتع در مناطق فراشبند و اقلید آغاز شده.

حسن فیاض پور افزود: در این خصوص به دنبال اعلام این آتش سوزی تلاشها برای مهار آن آغاز شد اما متاسفانه به دلیل شدت آن تاکنون مهار نشده است.

زغال فروشان ، روزگار جنگل های سبز بلوط کامفیروز مرودشت را سیاه کردند

رییس اداره منابع طبیعی کامفیروز گفت : در کنار سوسک های چوب خوار وآتش سوزی، سودجویان هم به جان جنگل های بلوط زاگرس در منطقه کامفیروز افتاده اند وبا قلع وقمع کردن درختان بلوط زغال تولید می کنند.
صادقی افزود : افراد سودجو شبانه با قطع کردن درختان و ساخت هیزم ، آنها را در چاه هایی که درمناطق کوهستانی حفر کرده اند قرار می دهند و به زغال تبدیل می کنند.
بیش از 30 هزار هکتار از جنگل های بلوط زاگرس در کامفیروز واقع شده ، که بیش از 500 هکتاراز این جنگل ها بیابانی شده اند.
قطع درختان بلوط در منطقه کامفیروز علاوه بر تهیه زغال با هدف کشت دیم گندم وجو صورت می گیرد.
منطقه کامفیروز شامل دو بخش کر یا کامفیروز شمالی و بخش کامفیروز جنوبی از توابع شهرستان مرودشت، در فاصله 80 کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد .


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
منو چهر یوسقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
سلام :
در منطقه جنگلهای بلوط دشمن زیاری از ابتدای دشت ازادگان تا برسد به گلوگاه منتهی به نور اباد ممسنی تنه سوخته ونیم سوخته و نسوخته و افتاده و از جنس بلوط های کهنسال و یادگار عمری تلاش طبیعت و ثمره سالهای متمادی که قامت بلند و سبزشان با ضربه های تبر و اره و سایل مکانیکی در کنار جاده پر تردد با وزنهای تنی سال هاست که قطع و زمین گیر شده اند و سالانه هزاران نفر بی تفاوت از کنارشان میگذرند و اگر سالهای افتادن دانه و میوه و رشدا ندک اندک نهال و بزرگ شدن و به زمین افتادن ان را در کنار هم بچینیم چه عددی به میزان عمر ما ادمها تا چند نسل میرسد و سوال اینجاست که ما عده ای ادمها اتش خشم خود را به تن طبیعت و درختان تنومند انداخته ایم و در حق ان جفا روا داشته ایم و اگر هر ساله این روند ادامه یابد تا چند سال اینده کم کم جنگل بلوط منطقه روبه نابودی خواهد رفت .در سال 93 و 94 در بهاران از جاده کوهستانی و جنگلی دشمن زیاری و بوان ، نوراباد -کازرون حدود ده اصل درخت تنومند براحتی قابل مشاهده و شمارش شد و سال هاست که مردم و رهگذران نظاره گرند و از این بابت یاری و حمایت مسولین و طبیعت دوستان را برای حفاظت و مراقبت بیشتر طلب میکند . باید از نزدیک ببینیم و باور کنیم . شاد و بر قرار باشید .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار