به تازگی در شبکه های اجتماعی فیلمی در حال پخش است که فردی ادعا می کند از جایی حلیم خریده و درون آن به جای گوشت، پنبه ریخته اند. اما واقعا چنین اتفاقی رخ داده است؟ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران آن را نفی نمی کند و از مردم می خواهد به هیچ وجه این گونه مواد غذایی را از مراکز غیر مجاز و دستفروشان تهیه نکنند.
کد خبر: ۴۳۸۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵ 10 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از سلامت آنلاین،دکتر مهران ولایی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران در واکنش به انتشار کلیپی در فضای مجازی در مورد وجود پنبه و پشم گوسفند در حلیم با تاکید بر این که شهرداری تهران موظف به جمع آوری دستفروشان حلیم های خیابانی است، گفت: هر نوع ماده ای حتی سیرابی گوساله می تواند در حلیم های خیابانی وجود داشته باشد و از  از مردم عزیز خواهشمندیم به جز مراکز دارای مجوز قانونی، تحت هیچ شرایطی از دست فروشان معابر عمومی، حلیم خریداری نکنند.

ولایی افزود: فردی که در مورد وجود پشم و پنبه در حلیم با من صحبت کرد، یکی از افراد مورد وثوق است و کوچکترین شکی در این مورد ندارم. سودجویان، به جز موارد ذکر شده، ممکن است از هر نوع ماده دیگری برای قوام پیدا کردن حلیم استفاده کنند که مصرف آن در افرادی که بنیه ضعیفی دارند، ممکن است عوارضی بدهد. یا امکان دارد از امعا و احشا مختلف گوساله در پخت حلیم استفاده کنند که شاید باعث ایجاد بیماری نشود، اما تقلب است و به لحاظ اخلاقی قابل قبول نیست که فروشنده ای برای دستیابی به سود بیشتر، دست به انجام چنین رفتارهای ناپسندی بزند. 

وی در پاسخ به این سوال که سازمان شهرداری عنوان می کند، کارشناس بهداشتی ندارد و وزارت بهداشت خود باید در امر  نظارت بر دستفروشان حلیم های خیابانی پیشقدم شود، اظهار داشت: بارها وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به مردم اعلام کرده اند که از مراکزی خریداری کنند که اگر تخلفی کردند، بازرسان بهداشتی بتوانند آن را پیگیری کنند. اگر کسی از مرکزی، مغازه ای که دارای مجوز است شکایت کند، بازرسان معاونت بهداشت به محل تخلف می آیند، نمونه برداری می کنند، در صورت وجود مشکل، برخوردهای قانونی با او صورت می گیرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: مشکل اساسی از جایی شروع می شود که یکسری دست فروش بخصوص در ماه مبارک رمضان در مراکز خرید تجمع کرده و اقدام به فروش آش و حلیم می کنند، ادامه داد: بارها گزارشاتی در خصوص مسمومیت و حتی بستری شدن مردم در بیمارستان به دست مان رسیده است که وقتی پیگیر محل فروشنده شدیم، حضور نداشت. امروز یک جا را برای فروش حلیم و آش انتخاب می کنند، فردا جای دیگری می روند. متولی دستفروشان شهرداری است و برای حفظ سلامت مردم باید اقدام به جمع آوری آن ها کند.  این که شهرداری بگوید کارشناس بهداشتی نداردمنطقی نیست. در جایی که فرد فروشنده وابسته به هیچ مرکزی نیست، سرقفلی ندارد، اگر شهرداری متولی جمع آوری آن نیست، پس چه کسی است؟ سازمان های متولی که نباید از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کنند و مسئولیت را به سازمان و نهاد دیگری واگذار کنند. 

ولایی با تاکید بر این که مردم باید هشیار باشند و از دستفروشان مواد غذایی خریداری نکنند، عنوان کرد: واقعا نمی دانیم در پخت غذاهای خیابانی از چه نوع موادی استفاده می شود و نمی توانیم بگوییم خوب است یا بد، با این حال هیچ کس جز خود مردم به خودشان نمی توانند کمک کنند و خواهش مان از مردم این است که به دلیل قیمت ارزان یا در درسترس بودن حلیم یا آش از دستفروشان خیابانی خرید نکنند.

دکتر محمد حسین عزیزی، رئیس انجمن صنایع غذایی ایران نیز در گفتگو با سلامت آنلاین اظهار کرد: گفته های معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران اگر در این مورد واقعیت داشته باشد نهایت تنزل انسانیت را نشان می دهد.

این متخصص علوم و صنایع غذایی در مورد صحت ریختن پنبه و پشم دام در حلیم گفت: در فیلم ارسالی زیاد مشخص نیست که داخل حلیم پنبه باشد یا رشته های گوشت، اما گلوتن یا همان پروتئین گندم هم می تواند شبیه همان گلوله ای باشد که در فیلم آن را به پنبه تشبیه کرده اند. به گفته وی شبیه همین فیلم را برای کیک و کلوچه هم درست کرده بودند که ته مانده آن گلوتن بود.

دکتر عزیزی افزود: حلیم غذایی بر پایه گندم است و چون گندم حاوی پروتئینی به نام گلوتن است و چون گلوتن در آب غیر محلول است، می توان با شستن نشاسته ای که به آن متصل است آن را خالص سازی و گلوتن را استخراج کرد. در خانه و یا رستوران هم اگر یک گلوله خمیر حاصل از آرد گندم، جو یا چاودار، آن قدر زیر جریان آب سرد ورز داده ‌شود، نشاسته موجود در آن شسته و خارج و در نهایت آنچه که باقی می ماند گلوتن گندم است. گلوتن زمانی که در آبگوشت یا حلیم پخته شود مقداری از آب و مزه غذا را به خود گرفته و بافت خاصی پیدا می کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصریح کرد: گلوتن می‌تواند برای بیماران سلیاکی که شرایط بدنی خاصی دارند، مشکل ایجاد کند و معمول‌ترین علائم آن ناراحتی گوارشی، نفخ، اسهال، درد معده و... است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اغلب حلیم های خیابانی را مستقیما از آرد گندم و نه از دانه های گندم، آن هم در شرایط غیربهداشتی و کنترل نشده تهیه می کنند، بهتر است به خصوص روزه داران آش و حلیم و همه غذاهای سنتی را لزوما از رستوران ها و مراکز توزیع دارای مجوز بهداشت و مجوز صنف مربوطه که به شدت تحت نظارت و پیگرد قانونی هستند خریداری کنند. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار