کد خبر: ۴۳۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳ 08 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»؛مرمت و بازسازی گنبد بقعه سیدون علی نقیا در دستور کار اداره میراث فرهنگی شهرستان ابرکوه قرار گرفت .

 «عباس قدیریان» سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ابرکوه ضمن اعلام این خبر، افزود: بقعه سیدون علی نقیا از بناهای ارزشمند قرن ششم تا هشتم هجری قمری است که در محله‌ی نوادان شهرستان ابرکوه واقع شده است .

وي در خصوص این بنای تاریخی و باستانی توضیحاتی ارائه كرد و سیدون را بنایی چهار ضلعی از خشت با گنبدی بلند و آجری عنوان کرد و گفت: در بالای پنجره ی این بقعه کتیبه‌ای از کاشی معرق و با خطوط آبی کار شده و در دایره داخل گنبد کتیبه‌ای از آیات قرآن با خط کوفی و با رنگ آبی تیره مزین شده است.

وي افزود: بالای سر در ورودی از سمت شرق و غرب دو شمسه با نقوش هندسی و آیات قرآنی به خط کوفی و با رنگ‌های الوان آبی، سبز، خاکستری و قهوه‌ای به صورت محو شده‌ای دیده می‌شود .

قدیریان در ادامه تصریح کرد: پس از مشاهده ترک در گنبد بقعه سیدون، این بنای باارزش در برنامه پایش و کنترل اداره میراث فرهنگی ابرکوه قرار گرفته و با نصب داربست و همچنین با حضور کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان موضوع بررسی شد .

وی در ادامه با بیان این که پس از بررسی موضوع ،مرمت و بازسازی گنبد بقعه سیدون علی نقیا در دستور کار اداره میراث فرهنگی شهرستان قرار گرفت، گفت: علاوه بر مشکلات سازه ای بیشتر آسیب ها ناشی از تخریب پوشش تزییینی اصلی گنبد که تلفیقی از آجر و کاشی بوده میباشد .

گفتنی است، قدمت بقعه سیدون علی نقیا به دوران سلجوقی بر‌می‌گردد و این بنای تاریخی و با ارزش در سال 78 با شماره 2451 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار