تقسیم بندی رشته ها به رده بالا و رده پایین – رشته هر فرد که از روی علاقه و توانمندی انتخاب شده باشد فارغ از نام و نوع آن، برای او رشته ای بالا رده است- و تجلیل از پذیرفته شدگان رشته ای خاص و ... از سیگنالهای جهان سومی هستند که نیازمند اصلاح از طرف صاحبان امر می باشد.
کد خبر: ۴۳۵۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴ 04 June 2017
آنچه که در زیر آورده شده است یادداشت ارسالی مخاطبان تابناک کهگیلویه و بویراحمد است و این سایت محتوای آن را تایید یا تکذیب نمی کند. شما هم می توانید نظر خود را در تایید یا تکذیب این مطلب بیان کنید.
پتانسیلی عظیم در آموزش و پرورش که در تقسیم بندی رده بالا و پایین مغفول مانده است!
در بازه زمانی بعد از امتحانات مدارس به سر می بریم و بسیاری از خانواده ها منتظر اعلام نتایج امتحانات فرزندان خود می باشند. نگرانی و استرس خانواده هایی که دارای فرزند پایه نهم می باشند به مراتب بیشتر است. چرا که یکی از بزرگترین تصمیمات دانش آموز و خانواده در این مقطع باید گرفته شود: انتخاب رشته تحصیلی. این انتخاب یکی از انتخاب های مهم و اثرگذار در زندگی است که جهت بسیاری از اتفاقات و فعالیتهای زندگی دانش آموز را تعیین می کند.
به دلیل پیشرفت سریع علوم و تکنولوژی و نیاز کشورها از جمله ایران دوست داشتنی ما به نیروی انسانی متخصص، علاقمند و کارامد، و همچنین سخت تر شدن رقابت در بازار کار و به تبع آن تامین هزینه های زندگی، اهمیت انتخاب رشته ای که فرد را خشنود و راضی کند و به او امکان فعالیت ارزشمند و هماهنگ با شخصیتش را بدهد، بیشتر شده است.
نیازهای بازار کار و ظرفیت های موجود آن –اشباع رشته های دانشگاهی نظری- و در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و صنعتی کشور –مرحله گذر و نیاز به تکنیسین های فنی- با نگاه و چشم انداز حداقل پنج ساله، از جمله مواردی است که مشاوران و مدیران دخیل در امر هدایت تحصیلی باید به دانش آموزان و خانواده آنها متذکر شوند.
رفتار بسیاری از ما بخصوص بعضی از مدیران فرهنگی باعث جهت گیری گاها نادرست در دانش آموزان و خانواده ها می شود. تقسیم بندی رشته ها به رده بالا و رده پایین – رشته هر فرد که از روی علاقه و توانمندی انتخاب شده باشد فارغ از نام و نوع آن، برای او رشته ای بالا رده است- و تجلیل از پذیرفته شدگان رشته ای خاص و ... از سیگنالهای جهان سومی هستند که نیازمند اصلاح از طرف صاحبان امر می باشد. کما اینکه این ارزش گذاری های کاذب باعث هدر رفت و اتلاف سرمایه های مادی و معنوی می شود چراکه هدایت بدون علاقه دانش آموز به رشته ای، تحت تاثیر این رفتارها، تنها صرف هزینه و زمان بوده و فرد بهترین سال های خود را صرف امری می کند که نه برای خود و نه برای جامعه سودی ندارد و نمونه آن در جامعه جویای کار فعلی به وفور یافت می شود.
با نگاه به وضعیت فعلی متقاضیان کار و ظرفیت موجود، چاره ای جز توجه بیش از پیش به تحصیل در رشته های فنی با نگاه مهارت محور نداریم. طبق گفته وزیر محترم کار و رفاه اجتماعی، مشکل اصلی چندین میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی جویای کار، نداشتن هیچگونه مهارت و فنی برای جذب می باشد و پیشنهاد ایشان مراجعه این افراد به مراکز فنی و حرفه ای و آموختن مهارت است. طبق برآوردها ۷۰ درصد ورودی ها به مراکز فنی و حرفه ای برای کسب مهارت دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند و این برای کشور یک درد است. امری که مدارس فنی و حرفه ای و کاردانش با میانبر زمانی حداقل پنج ساله مشغول به انجام آن هستند همین آموزش مهارت های لازم بازار کار به دانش آموزان در سنین نوجوانی است. هدف از تاسیس مدارس فنی و کاردانش، کوتاه تر کردن دوره تحصیل و راهیابی سریع تر دانش آموختگان به بازار کار است. تفاوت این مدارس با دانشگاه ها در کاربردی و حرفه ای بودن آنها بواسطه آموزش مهارت است.
امید است بدور از هیاهوهای کاذب و نگاه دقیق به وضعیت و کشش بازار کار و اشباع رشته های نظری در دانشگاه ها و مهمتر از آن در نظر گرفتن علاقه و توانمندی دانش آموز، همه عوامل دخیل، زمینه افزایش آگاهی دانش آموز، خانواده و جامعه و به تبع آن هدایت تحصیلی و انتخاب رشته را به بهترین نحو ممکن فراهم نمایند تا هم جلوی اتلاف سرمایه ها گرفته شود و هم به تحقق اهداف اسناد بالادستی، سند تحول بنیادین، که همانا یکی از ساحت های آن تعلیم و تربیت دانش آموزان بر اساس ساحت تربیت اقتصادی و حرفه ای است، کمک شود.
در پایان یادآور می شوم، شهرستان لنده با دارا بودن هنرستان های کاردانش و فنی در رشته هایی نظیر مکانیک(تعمیر موتور خودرو)، برق صنعتی، حسابداری، نقشه کشی و کامپیوتر، دارای کادری مجرب با تحصیلات دانشگاهی عالی و مهارت های فنی و امکانات و تجهیزات کارگاهی مناسب می باشد. و این مجموعه فنی آمادگی خود را جهت ثبت نام از دانش آموختگان پایه نهم اعلام می دارد .

صاحب عزیزی – مدیر هنرستان کاردانش رازی


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
Mohammad
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
بسيار عالي و آموزنده..خسته نباشي مدير زحمتكش
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
این تبلیغ هنرستان بود یا نقد بود?
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار