رئیس سازمان بهزیستی کشور در مراسم افتتاح 5 مرکز پیشگیری از معلولیت و آسیب‌های اجتماعی در مشهد:
5 طرح پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی و یک مرکز توانبخشی معلولین ذهنی با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور در مشهد افتتاح شد.
کد خبر: ۴۳۴۴۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۳ 02 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،در این سفر که مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی، هدف از آن را آغاز رسمی برنامه‌های سازمان بهزیستی برای ساماندهی حاشیه‌ی شهر مشهد عنوان کرد، سه مرکز جامع خدمات بهزیستی در سه پهنه‌ی حاشیه‌ی شهر مشهد، یک مرکز کاهش آسیب اعتیاد، طرح توسعه‌ی آزمایشگاه بنیاد خیریه‌ی ژنتیک خراسان رضوی و مرکز توانبخشی معلولین ذهنی ضامن آهو در منطقه‌ی مهرآباد در شرق مشهد به بهره‌برداری رسمی رسید.
معاون وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی در نشستی که در محل بنیاد خیریه‌ی پیشگیری از بیماری‌های ژنتیک و مادرزادی خراسان رضوی برگزار گردید گفت: یکی از برنامه‌های دولت تدبیر و امید، پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی با ابزار و تکنیک‌های علمی و تخصصی بوده است.
انوشیروان محسنی بندپی افزود: مراکزی که امروز در حاشیه‌ی شهر مشهد افتتاح شدند، تمام خدمات سازمان بهزیستی را به جمعیت هدف این سازمان و خدمات پیشگیرانه را به تمام ساکنان این مناطق ارائه می‌کنند.
وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید در موضوع معلولیت و آسیب‌های اجتماعی، یک رویکرد سیستمی، فرایند‌محور و اقدام مستمر دارد.
وی با تأکید بر اینکه خدمات پیشگیری از معلولیت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از سوی سازمان بهزیستی به تمام اقشار مردم ارائه می‌شود گفت: اگر چه در تصویب‌نامه‌ی دولت در خصوص غربالگری ژنتیک، وزارت بهداشت مسؤول است اما سازمان بهزیستی به دلیل سر و کار داشتن با پدیده‌ی معلولیت و رصد مستمر مشکلات خانواده‌های دارای معلول، احساس مسؤولیت می‌کند و به همین جهت، چتر خدماتی خود را بر سر همه‌ی مردم می‌گستراند.
محسنی گفت: در سال 94 از میان 40 هزار زوجی که در 30 شهرستان کشور مورد غربالگری ژنتیک قرار گرفتند 25 درصد نیازمند مشاوره‌ی تخصصی تشخیص داده شدند.
وی ادامه داد: از این تعداد 20 درصدشان نیاز به آزمایشات ژنتیک داشته و 10 درصد آنان احتیاج به آزمایشات گران‌قیمت داشتند که با کمک بهزیستی انجام گرفت.
وی با بیان اینکه هزینه‌ی این مشاورات و آزمایش‌ها توسط سازمان بهزیستی پرداخت شده گفت: هنوز نتایج 90 هزار زوجی که در سال 95 مورد غربال قرار گرفتند استخراج نشده اما اطمینان داریم که نتایج بدست آمده، لزوم اجرای برنامه‌ای با وسعت بیشتر و در سراسر کشور را روشن خواهد ساخت.
رئیس سازمان بهزیستی کشور که در جمع مدیران بهزیستی استان و متخصصین بنیاد ژنتیک خراسان رضوی سخن می‌گفت افزود: از اقدامات پیشگیر‌ی از معلول‌زایی در این بنیاد که به صورت خیریه اداره می‌شود قدردانی می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم در سال‌های آینده، مراکزی مشابه این بنیاد را در سایر استان‌هایی که میزان معلولیت بالاتری را شاهد هستند راه‌اندازی کنیم.
وی گفت: در نتیجه‌ی عملکرد دو مرکز ژنتیک خراسان رضوی و یزد، کاهش معلول‌زایی در دو شهر مشهد و یزد به ترتیب 25 و 18 درصد بوده که بسیار چشم‌گیر است.
محسنی با بیان اینکه برنامه‌های پیشگیری در درازمدت نتایج ملموس می‌دهد گفت: امیدواریم در 5 سال آینده بتوانیم ثمربخشی و اثرگذاری عمیق و دقیق برنامه‌های پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی بهزیستی را در قالب عدد و رقم به دولت و مردم ارائه دهیم.
رئیس سازمان بهزیستی تأکید کرد: نگهداری هر معلول در یک مرکز توانبخشی حدود 1.5 میلیون تومان هزینه دارد که بخشی توسط دولت و قسمتی توسط خیرین تأمین می‌شود.
وی ادامه داد: بنا بر این هر اندازه در زمینه‌ی مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک به منظور پیشگیری از معلول‌زایی هزینه کنیم باز هم به هزینه‌های نگهداری این عزیزان نمی‌رسد.
وی اظهار داشت: علاوه بر این، هزینه‌های معنوی، فرهنگی و اجتماعی که معلول‌زایی در جامعه و خانواده ایجاد می‌کند، بسیار بالاتر از اینهاست.
وی از اجرای اجباری مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج در برخی شهرهای کشور به صورت آزمایشی خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم در سال جاری، خدمات مشاوره‌ی اولیه‌ی ژنتیک را به تمام شهرهای استان ببریم که در صورت نیاز، خدمات تخصصی این کار، از سوی بنیاد ژنتیک خراسان رضوی دنبال خواهد شد.
وی افزایش آمار سقط جنین‌های معلول با نظر مقامات شرعی و قانونی در دو سال اخیر را نشانه‌ی اقبال مردم از پیشگیری معلولیت عنوان کرد و گفت: در حالی که ما ظرفیت‌های علمی و تخصصی بسیار بالایی در زمینه‌ی پیشگیری از معلولیت در منطقه داریم، نباید سالانه 30 هزار معلول در کشور متولد شود و میلیاردها تومان هزینه روی دست دولت و خانواده‌ها بگذارد و هزاران خانواده را از نعمت داشتن کودکان سالم محروم نماید.
رئیس سازمان بهزیستی همچنین از رایگان شدن مشاوره و آزمایش‌های ژنتیک برای خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر در زایمان‌های بعدی، خبر داد.
به گفته‌ی این مسؤول، احتمال تولد فرزندان معلول در این خانواده‌ها بیش از سایرین است بنا بر این باید آنها را آموزش دهیم که اگر خیال داشتن فرزندان دیگری دارند با مشاوره و آزمایش ژنتیک رایگان، از سالم یا معلول بودن فرزندان بعدی خود مطلع شوند و در صورت لزوم، خاتمه‌ی فرزندآوری آنها اعلام گردد.
اعتبار باشد خدمات بنیاد ژنتیک را برای همه‌ی مددجویان خریداری می‌کنیم
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سه مرکز جامع خدمات بهزیستی در حاشیه‌ی شهر مشهد، با هدف ارتقا و تجمیع خدمات بهزیستی برای جمعیت هدف ساکن در این مناطق احداث و بهره‌برداری شده است.
حمیدرضا پوریوسف گفت: بر اساس سند تقسیم کار ملی در استان، فاز اول در شهر خوشاب و فاز دوم در مشهد به اجرا درآمد که افتتاح این سه مرکز در سه پهنه‌ی حاشیه‌ی شهر که از جمله پرآسیب‌ترین مناطق بوده‌اند در همین راستا بوده است.
وی گفت: در این مناطق پوشش جمعیتی مراکز افتتاح شده، حدود 400 هزار نفر را شامل می‌شود که شامل مناطق خواجه ربیع، بلوار توس و دروی می‌باشد.
وی همچنین در خصوص فعالیت‌ها و خدمات بنیاد ژنتیک خراسان رضوی گفت: بنیاد ژنتیک خراسان رضوی نخستین حرکت خیرین کشور در زمینه‌ی پیشگیری از معلولیت بوده و خدمات بسیار خوبی را به مردم استان و کشور ارائه داده است.
وی با بیان اینکه مشاوره در این مراکز برای مددجویان بهزیستی کاملا رایگان است گفت: برای آزمایش‌ها نیز یارانه‌ی قابل توجهی به افراد پرداخت می‌شود و در صورتی که مددجوی بهزیستی بوده و بضاعت کافی نداشته باشد، تمام هزینه‌ها را بهزیتسی می‌پردازد.
پوریوسف قیمت خدمات این مرکز را نسبت به بازا بسیار نازل و کیفیت آن را خوب توصیف کرد و گفت: اگر اعتبار کافی به بهزیستی استان تخصیص یابد می‌توانیم خدمات این بنیاد را برای تمام مددجویان متقاضی خریداری کنیم.
180 مجوز سقط برای جنین‌های معلول در سال گذشته
مدیر عامل بنیاد خیریه ژنتیک خراسان رضوی نیز گفت: در سال 95 در مجموع بیش از 180 مادر را برای سقط جنینی با احتمال معلولیت قطعی به مراکز مسؤول معرفی کردیم.
رضا تقویان افزود: در مجموع سه سال قبل از آن چیزی حدود 150 سقط انجام شد ولی با پیشرفت دستگاه‌ها و دقیق‌تر شدن تشخیص‌ها و نیز افزایش مراجعات، در سال گذشته از حدود 182 تولد دارای معلولیت پیشگیری شد.
وی با بیان اینکه مراجعات مردم برای مشاوره ژنتیک در حال گسترش است گفت: در سال 93 تعداد مراجعین 500 مورد، در سال 94 حدود 1500 نفر، در سال گذشته 3 هزار و 650 نفر و در امسال به طور میانگین هر ماه 500 زوج برای مشاوره و آزمایش ژنتیک مراجعه می‌کنند که نشان از بالا رفتن آگاهی مردم و افزایش مراجعات برای پیشگیری از معلولیت می‌باشد.
وی ادامه داد: آمار سقط جنین‌های معلول یا دارای مشکل جدی، بخشی از کار پیشگیری از معلولیت و بیماری‌های مادرزادی است و بخش دیگری از طریق مشاوره و مراقبت‌های محیطی پیش از بارداری یا دوران بارداری انجام می‌گیرد که میزان آمار آن بسیار بالاتر از سقط جنین‌های معلول است.
وی گفت: قرار است مراکز مشاوره و آزمایش ژنتیک مشابه بنیاد خیریه‌ی خراسان رضوی توسط هیأت مدیره‌ی این مرکز در استان‌های بوشهر و اصفهان احداث و راه‌اندازی شود.
وی ادامه داد: ما آمادگی داریم تجربیات خود را در اختیار سایر استان‌های کشور نیز قرار دهیم و مراکز مشابه یا حتی بزرگ‌تر و مجهزتر برای آنها احداث و راه‌اندازی کنیم.
 
 
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار