در روزهاییکه موسسات خودجوش خیریه و مردم نهاد در حال توزیع ارزاق در کوچه پس کوچه های حاشیه شهر و اطراف شهر، هستند،ادارات دولتی نیز به این فکر افتاده اند که با توزیع ارزاق،بخشی از سنت حسنه را احیا کنند،
کد خبر: ۴۳۴۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴ 01 June 2017
به گزارش تابناک رضوی،امام علی علیه السلام همواره در شب های تاریک، آرد و نان و غذاهای دیگر را بر دوش می گرفت و به خانه فقرا می برد و آن ها را سیر می کرد در حالی که خود گرسنه بود. به راستی که قلم و بیان از توصیف عظمت احسان و ضعیف نوازی و همدردی حضرت علی علیه السلام با دردمندان و بینوایان، عاجز است.
مرحوم کلینی به سند خویش از هشام بن سالم نقل می کند: امام صادق علیه السلام همین که پاسی از شب می گذشت انبانی پر از نان و گوشت و پول فراهم می کرد و آن را به دوش می گرفت و به سوی نیازمندان مدینه رهسپار می شد و آن را میانشان تقسیم می کرد. ایشان نیز او را نمی شناختند تا هنگامی که امام صادق علیه السلام از دنیا رفتند و این امر متوقف شد. آن وقت بود که دانستند آن شخص خیّر، امام صادق علیه السلام بوده است.
 "ریا" از مادّۀ "رأی" به معنی این است که شخص کاری را به انگیزۀ جلب توجه مردم انجام دهد.[1] و نیز به معنای تظاهر و نشان دادن به غیر است.[2]و در اصطلاح به معنی این است که انسان کار خوبی انجام دهد و قصدش تظاهر و نشان دادن به مردم باشد نه برای خدا، خواه این کار عبادی باشد مانند نماز و خواه غیر عبادی باشد مانند انفاق.
   واژۀ "ریا" در قرآن پنج مرتبه تکرار شده است که سه مرتبه بصورت مصدر و دو بار بصورت فعلی و معنای آن به همان معنای اصطلاحی می‌باشد.  ریا در انفاق:«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنِّ وَ الأذَى کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء النَّاسِ وَ لاَ یُؤْمِنُ بِاللّهِ وَ الْیَوْمِ الآخِرِ»(بقره/2644)«ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بخشش‌های خود را با منّت و آزار باطل نسازید همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم، انفاق می‌کند و به خدا و روز رستاخیز ایمان نمی‌آورد.»
حجت‌الاسلام محمد احمدزاده ، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: هزار بسته افطاری خشک و ساده در قالب (ضیافت الهی) به مناطق محروم خراسان رضوی ارسال شود.
احمدزاده در حاشیه اجرای طرح بسته‌های افطاری خشک (ضیافت الهی) به مناطق محروم خراسان رضوی و ارسال آن‌ها به این مناطق، در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: این بسته‌ها در مجموع در میان نیازمندان و محرومان 5 گروه کانون نابینان، جامعه ناشنوایان، زلزله‌زدگان و سیل زدگان، ستاد دیه و انجمن بیماران ام اس توزیع می‌شود و از نمایندگان این تشکل‌ها می‌خواهیم که خواسته‌ها و نیازهای جامعه و تشکل خود را در جمع رسانه‌ها مطرح کنند تا زمینه جذب و مشارکت خیران در این عرصه‌ها مهیا شود.
وی افزود: طرح ضیافت الهی در 85 بقعه متبرکه استان اجرا می‌شود و زائران با سفره‌های ساده افطاری پذیرایی می‌شوند و مشابه آن را با همکاری خیران نیک‌اندیش برای محرومان و نیازمندان این 5 گروه اجرا می‌شود.
وی تأکید کرد: اقلام این بسته‌ها شامل 5 کیلو برنج ایرانی، دو بسته ماکارانی، یک کیلو نخود، یک کیلو عدس، یک کیلو لوبیا قرمز، نیم کیلو سویا، 1.5 کیلو شکر، دو قوطی رب، یک جعبه خرما و یک قالب پنیر است و به هر خانواده یک کارتن که از این بسته‌ها توزیع می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: هفته گذشته در نیشابور 420 بسته افطاری خشک و ساده با کمک خیران بسته‌بندی شد و در اختیار نیازمندان و محرومان جامعه هدف این شهرستان قرار گرفت.
احمدزاده با اشاره به اینکه این بسته‌ها در چند نوبت تا پایان ماه مبارک رمضان توزیع می‌شود، گفت: محدودیتی به لحاظ میزان مشخص نکرده‌ایم و هرچه‌قدر که میزان مشارکت خیران نیک‌اندیش در این امر خیر و خداپسندانه بیشتر باشد به همان نسبت میزان توزیع این بسته‌ها بیشتر خواهد شد و افتخارمان در این ماه مبارک خدمت به خانواده‌های محروم و نیازمند آبرودار است و اوقاف به عنوان محور و ناظر فعالیت‌های عام‌المنفعه و مردمی در این کار فعال است.
وی افزود: آمار محرومیت‌‌ها در استان عدد بالایی است که به‌طور دقیق نمی‌توان اعلام کرد و این اقدام در مقابل نیازهای محرومان و نیازمندان بسیار ناچیز است و افتخار ما خدمت‌گذاری به این گروه از اقشار جامعه است.

گفتنی است،برای پوشش خبری و تصویری توزیع این بسته ها،به حضور خبرنگاران و عکاسان از طرف روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی  اصرار و تاکید بسیاری شده بود که پس از حضور در محل ،آنچه که بیشتر خودنمایی می کرد، نمایش دادن این کار خداپسندانه بود،درحالیکه پیشتر خواندیم،ائمه اطهار(ع) برای انفاق طوری رفتار می کردند و شبانه به احسان و انفاق می پرداختند که دیگران متوجه نشوند.درحالیکه خبر ارسال این کمک های خیریه و نذورات مردمی اگر جنبه اطلاع رسانی داشته باشد،می توانست به اندازه یک خبر برای رسانه ها ارسال شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار