مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: کار حفاظت و مرمت دو بازار تاریخی شاه حمزه و ابافتح با تامین اعتبار استانی بزودی آغاز می شود.
کد خبر: ۴۲۹۷۲۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸ 24 May 2017
مصیب امیری ضمن اعلام این خبر اضافه کرد: بازار شاه حمزه به شماره ۱۵۵۳۷ به تاریخ۸۵/۳/۱۷  متعلق به دوران صفوی وبازار ابافتح به شماره۱۵۶۱۴ مربوط به دوره قاجاریه به تاریخ ۱۳۸۵/۳/۱۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.این بازارها علاوه بر رونق اقتصادی، به سبب قدمت تاریخی ، همواره مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار دارند.

وی افزود: مصالح به کار رفته در این بازار ها عمدتا سنگ و گچ بوده وپلان آن بصورت خطی شکل گرفته که مسیر حرکت را جهت استفاده کنندگان در بازار تعیین می کند .

مصیب امیری اظهار کرد: بازار سرپوشیده شاه حمزه قبلا در دو مرحله مورد حفاظت و مرمت قرار گرفته که ایجاد کانال دفع نم ،کف سازی، اجرای بلوکاژکف ،اجرای سنگ و تعویض اندود گچ بدنه با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فارس ادامه داد: در مرحله سوم، مرمت اضطراری خرپاهای بکار رفته در سقف به علت پوسیدگی و خطر ریزش، بازسازی و جایگزینی ستون های کوچک زیر خرپا، تعویض ورق پوشش سقف در دستور کار تیم حفاظت و مرمت قرار دارد .

 وی در پایان خاطر نشان کرد: در بازارثبتی ابافتح نیز یک باب مغازه جهت الگو سازی طرح مرمت به منظور تعمیر و باز سازی مغازه های موجود در بازار مورد حفاظت و مرمت قرار گرفته  ودر مرحله دوم مرمت بازار ابافتح با اعتباری بالغ بر۴۸۰ میلیون ریال، برای ایجاد کانال دفع نم ،کف سازی ،اجرای بلوکاژکف ،اجرای سنگ ازاره و تعویض اندود گچ بدنه و.. در برنامه اجرایی تیم حفاظت و مرمت قرار گرفته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار