دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس:هدف اصلی از برگزاری این همایش، ایجاد فرصت برای بیان دیدگاههای مختلف در سطوح ملی و استانی و تببین نقش مردم، سازمان های غیردولتی و نهادهای عمومی در مبارزه همه جانبه با پدیده شوم مواد مخدر است.
کد خبر: ۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱ 11 February 2015
به گزارش دریافتی چهارشنبه ایرنا، محمدرضا ابراهیمی، افزود: این همایش، با حضور صاحبنظران، نخبگان و متخصصان امر مبارزه با مواد مخدر و با همکاری دستگاههای دولتی مرتبط و تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه مبارزه با آسیب های اجتماعی، پنجم اسفندماه در شیراز برگزار می شود.

وی، مبارزه همه جانبه و هدفمند با معضل مواد مخدر را مستلزم فراهم کردن زمینه مشارکت خلاق، واقعی و سازمان یافته مردم دانست.

ابراهیمی تصریح کرد: هدف اصلی از برگزاری این همایش، ایجاد فرصت برای بیان دیدگاههای مختلف در سطوح ملی و استانی و تببین نقش مردم، سازمان های غیردولتی و نهادهای عمومی در مبارزه همه جانبه با پدیده شوم مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس، ضمن تاکید بر اجرای فعالیت ها و برنامه های پیشگیری از اعتیاد مبتنی بر اصول علمی اظهار کرد: اعتیاد همواره به عنوان یکی از دغدغه ها و مسائل مهم اجتماعی در اکثر جوامع مطرح بوده است و که باید با انجام کارهای علمی، نسبت به کاهش و مهار آن در جامعه اقدام شود.

ماده مخدر، نامی عمومی برای انواع مختلفی از داروها و ترکیبات طبیعی و شیمیایی است که اغلب به دلیل احتمال ایجاد وابستگی به مصرف، جزء مواد اعتیادآور طبقه بندی شده است.

انواع مختلفی از مواد مخدر و اعتیاد آور وجود دارند و به همین دلیل، فرد معتاد در طول زمان، برای ارضا و احیای حس نشئگی، معمولا از یک ماده مخدر به مخدری قوی تر نیازمند می شود.

بنابر آمار سازمان ملل متحد، در سال 2010 میلادی، از میان 220 میلیون مصرف کننده مواد مخدر اعتیاد آور در جهان، بیش از 160 میلیون نفر، حشیش و فرآورده های گیاه شاه دانه هندی (کانابیس) استفاده می کنند.

مواد مخدر را به چهار گروه اصلی تقسیم می کنند که عبارتند از؛ عامل پریشانی (depressant) که واکنش های مغز را آهسته می کند و از اثرات آن می توان به کم شدن سرعت تنفس و ضربان قلب، کم شدن فشار خون و خواب آور بودن اشاره کرد.

هروئین، تریاک و مورفین از این گروه مواد مخدر هستند.

محرک (stimulant)، مواد مخدری که به سیستم عصبی بدن سرعت می بخشد مانند کوکائین و نیکوتین و اثراتی مانند افزایش سرعت تنفس و ضربان قلب، افزایش فشار خون و کاهش خواب را به دنبال دارد.

توهمزا (hallucinogen)، مواد مخدری که باعث حالت هایی مثل هذیان می شود مانند ال اس دی و اکستازی که موجب از دست دادن حافظه، لرزش، حالت استفراغ و عوض شدن اخلاق در فرد می شود.

استنشاقی (inhalant)، مواد مخدری که از طریق استنشاق استفاده می شود، مانند ماری جوانا و از اثرات آن نیز می توان به آهسته شدن فرایند مغز، افزایش ضربان قلب و سردرد اشاره کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار