روز گذشته نشست شهر من با حضور دو فعال زن حوزه شهری و اصحاب رسانه برگزارشد و جنبه های مختلف حضور زنان در حوزه های شهری ،اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کد خبر: ۴۲۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷ 09 May 2017
به گزارش تابناک رضوی،در نشست مشهد،شهر من،که روز گذشته با حضور اصحاب رسانه و فعالان زن در حوزه شهری برگزارشد،ژیلا حصاری مشاور امورزنان و خانواده معاون اقتصادی شهردار مشهد؛ بیان کرد: زیرساخت های لازم برای اشتغال بانوان توسط مدیریت شهری و  ایجاد باور به توانمندی های بانوان در عرصه های مدیریتی ضروری است.
وی تصریح کرد: اسلام نگاه به زنان را در دنیا عوض کرد؛ بانوان بزرگی مثل  حضرت خدیجه (س)در حوزه اقتصاد و تجارت؛ حضرت زهرا(س) و  در عرصه سیاست، حضرت  زینب (س)در عرصه مجاهدت و احقاق حق و جنبش عاشورا هر یک نقشی تاثیرگذار در فرهنگ اسلام داشته اند.
این فعال حوزه زنان گفت: درجمهوری اسلامی ایران نیز علی الرغم وجود معدود نگاه های بسته به حضور زنان دراجتماع و در عرصه های اقتصادی، شاهد ظهور جریان های مثبت اندیش در این حوزه هستیم که معتقد به برقرار"تعادل" جنسیتی هستند.
وی افزود: دقت کنید برخی دیدگاه فیمینیستی از برابری زن و مرد صحبت می کنند، ولی قطعا این مممکن نیست ،اما باید تعادلی در جامعه در این خصوص بوجود بیاید.
وی تصریح کرد: مدیریت اقتصاد خانواده به زنان اموخته که در مسایل مالی چگونه رفتارکنند و این مدیریت مالی می تواند در محیط های بیرونی هم تسری پیدا کند.
حصاری توانمند سازی بانوان در عرصه های اقتصادی و کار افرینی و ایجاد کسب و کارهای کوچک را یکی ازمواردی عنوان کرد که در جامعه امروزی باید به آن توجه شود. 
وی افزود: البته زنان توانمند زیادی در جامعه هستند که باید شرایط حضور آنان هم در قالب  کسب وکار و هم در مناصب دولتی و به ویژه شهرداری فراهم شود.
وی با اشاره به  ۱۲۹ جایگاه مدیریتی در شهرداری تنها با دو مدیر زن، بیان کرد: و افزایش مدیران در عرصه مدیریت شهری نیازمند ایجاد باور به توانمندیهای بانوان هست.
  حصاری در ادامه بیان کرد: مشهد به واسطه ظرفیت فوق العاده در اقتصاد زیارت می تواند فرصت های شغلی بیشماری را برای شهروندان زن ومرد مشهدی ایجاد کند و در این بین مدیریت شهری وشورای شهر با  ایجاد زیرساخت های لازم می تواند زمینه ساز این امر باشند.
وی یکی از مواردی که می تواند در خدمت خانواده های مشهدی قرار بگیرد را  بحث صنایع دستی وسوغات دانست  و عنوان کرد: سوغات مشهد با گردش مالی سالانه ۵۰۰ میلیارد تومانی در خدمت صنعتگران چینی هست! حساب کنید با این رقم چند خانواده مشهدی صاحب 
کار و زندگی می شوند.
وی با اشاره به چهار ظرفیت شورا بیان کرد: ظرفیت قانونی که همین وظایف و اختیارات بیست و چند گانه ای که قانون به شورا داده است ، از انتخاب شهردار تا تصویب طرح ها و نظارت و ظرفیت سیاسی ، یعنی اگر اعضای شورای شهر چیزی را جدی پیگیری و مطالبه کنند، می توانند در تحقق آن موثر باشند...که از این ظرفیت، استفاده مناسبی نشده است.
وی ظرفیت اجتماعی را این گونه بیان کرد: اعضا اگر واقعا برامده از اقشار مردم باشند، مهمترین ظرفیت آنها، ظرفیت مردمی است که حاضرند با آنها مشارکت کنند و حمایتشان کنند و شوراها چون غالبا جناحی هستند، کمترین ظرفیت اجتماعی را دارند.
فعال حوزه بانوان، ظرفیت اقتصادی که شورای شهر با ارایه طرح های مختلف اقتصادی و یا با حمایت از طرح های اثربخش می تواند نقش تاثیرگذاری در اقتصاد شهر و مردم ایفا کنند.
وی بیان کرد: شهرداری برخلاف سایر دستگاه های دولتی و اجرایی می تواند  مستقیما وارد مباحث اقتصادی شود، پس باید از این ظرفیت استفاده کنند  و با ایجاد کارگاه های کوچک با رویکرد گردشگری و زیارت این اقتصاد پررونق را بر سرسفره مردم ببرند.
وی بیان کرد: طرح های مشارکتی شهرداری در حال حاضر برروی پروژه های بزرگ مقیاس و کلان تعریف می شود و از این طریق می توانیم بازارهای بزرگ تجاری با مشارکت مردم و کسانی که توان مالی ندارند ، ولی " هنر" و توان کار دارند ایجاد کنیم ،مثلا بازار سوغات، به این شکل که یک راسته بازار ایجاد شود که تولید کنندگان صنایع دستی و سوغات در محل تولید اقدام به فروش محصولات خود کنند. 
حصاری در ادامه بیان کرد: طرح هایی از این دست قطعا می تواند نقش مهمی در توانمندسازی بانوان این شهر داشته باشد و در بخش زنان سرپرست خانوار نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد وام های کارافرینی واشتغال می دهند که درصد پایینی، از این وام ها برای اشتغال زایی و راه اندازی کسب و کار استفاده می کنند.
وی تصریح کرد: شورا و شهرداری می توانند با همکاری با این نهاد ها و ارایه طرح های سرمایه گذاری مشترک نسبت به کارافرینی برای این قشر اقدام کنند.
مشاور امورزنان وخانواده معاون اقتصادی شهردار مشهد؛ افزود: شهرداری در کنار ایجاد زیرساخت ها در حوزه اموزشی نیز فرهنگ سراها می توانند وارد عرصه اموزش شوند.
مردم در انتخابات به فرد متخصص رای بدهند
ستاره شکاری، مدیر املاک و مستغلات معاونت اقتصادی شهرداری مشهد،مهمان دیگر این جلسه در ادامه بیان کرد: بانوان جدا از اقایان نیستند؛ در بحث اجتماعی اگر جنسیت افراد مطرح شود هیچ جایگاهی ندارد، بلکه جنسیت اشخاص به مسائل خانواده بر می گردد. 
وی تصریح کرد: زن یا مرد فرد فعالیت کننده در جامعه مهم نیست بلکه توانمندی فرد و مسئولیتی که به عهده گرفته مهم است؛ اینکه کارساز و فعال باشد و تکلیفی که در محیط کاری به عهده گرفته را به طور کامل انجام دهد.
مدیر املاک و مستغلات در ادامه افزود: باید نگاه جنسیتی در جامعه برداشته شود چرا که بسیاری از بانوان توانایی بسیار زیادی دارند و در مقابل آقایانی هستند که حتی توانایی اداره منزل خود را ندارند؛ توانایی به نهاد هر شخصی بر می گردد نه به جنسیت؛ در مباحث اجتماعی و مدیریت پذیری، اشخاص هیچ جایگاهی ندارد .
پیشنهاد تشکیل معاونت امور بانوان شهرداری
وی درباره  تشکیل معاونت در امور بانوان،گفت: با در نظر گرفتن جنبه اقتصادی که فقط بگوییم معاون در امور بانوان داریم یا اینکه خانمی می خواهد مدیریت یک شهر را به عهده بگیرد و تحت لوای ان مشاور یا مدیر خاص عملکرد خود را نشان دهد از نظر من پذیرفته نیست ولی اگر از این بعد نگاه کنیم که زنان در کنار زندگی اجتماعی به دلیل اینکه دو تکلیف اجتماعی به عهده می گیرند و نیاز به مباحث حاشیه دارند موافق تشکیل آن هستم.
وی افزود: اگر بعد حمایتی که  زن موجودی با فطرت ظریف است که  این فطرت نیاز به حمایت دارد نگاه کنیم، تشکیل معاونت امور بانوان ضرورت است  زیرا که تکالیف زن بسیار بیشتر است ولی با نگاه از بعد مدیریت شهری هیچ جایگاهی ندارد. 
شکاری در ادامه با بیان اینکه حضور بانوان در پست های مدیریتی کم رنگ بوده است ولی حضورشان موثر بوده است؛ از مردم خواست در انتخابات پیش رو به فرد متخصص رای بدهند.
وی درباره جایگاه بانوان در مدیریت شهری  افزود: اگر خانمی بخواهد جایگاه داشته باشد اول باید خود را به اثبات برساند در حالی که آقایان اثبات شدنی هستند و نگاه جنسیتی در این زمینه وجود دارد.
وی با اشاره به تبلیغات کاندیداها تحت حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه و قشر مستضعف بیان کرد: متاسفانه با توجه به اینکه نگاه جامعه به این قشر ترحمی است کاندیداها از این موضوع برای تبلیغات خود استفاده می کنند.
شکاری در ادامه گفت: من معتقدم شهرداری ،برای کمک به اقشار نیازمند، می تواند از روش های مختلف و کمک مالی غیر مستقیم بهره بگیرد. 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار