در نشست بررسی نقش مدیریت شهری در توانمندسازی بانوان مطرح شد:
مشاور امور زنان و خانواده معاونت اقتصادی شهرداری مشهد گفت: ایجاد زیرساخت های لازم برای اشتغال بانوان و باور توانمندی های بانوان در عرصه های مدیریتی از جمله ضروریات مدیریت شهری مشهد است.
کد خبر: ۴۲۰۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱ 08 May 2017
 به گزارش تابناک رضوی ، ژیلا حصاری، مشاور امور زنان و خانواده معاونت اقتصادی شهردار مشهد گفت : در جمهوری اسلامی ایران نیز  علی الرغم وجود معدود نگاه های بسته به حضور زنان دراجتماع و در عرصه  های اقتصادی ، شاهد ظهور جریان های مثبت اندیش در این حوزه هستیم که معتقد به برقرار"تعادل" جنسیتی هستیم.
فعال حوزه زنان خاطر نشان کرد: اسلام نگاه به زنان را در دنیا عوض کرد و بانوان بزرگی مثل خدیجه (س) در حوزه اقتصاد وتجارت؛  و حضرت زهرا(س) در عرصه سیاست و  حضرت زینب(س) در عرصه مجاهدت و احقاق حق و جنبش عاشورا،  هر یک تقشی تاثیرگذار در تمدن اسلام داشته اند.
استاد دانشگاه، افزود: باید دقت کنیم که دیدگاه فیمینیستی از برابری زن و مرد وارد گفتمان مدیریت شهری نشود،زیرا قطعا این برابری میسر نیست؛ ولی باید تعادلی در جامعه در این خصوص بوجود بیاید.
حصاری با بیان اینکه، مدیریت اقتصاد خانواده به زنان آ موخته که در مسایل مالی چگونه رفتارکنند و این مدیریت مالی میتواند در محیط های بیرونی هم تسری پیدا کند، گفت:یکی ازمواردی که در جامعه امروزی باید به آن توجه شود ، بحث توانمند سازی بانوان در عرصه های اقتصادی و کار افرینی و ایجاد کسب و کارهای کوچک برای آنهاست.
وی گفت:البته زنان توانمندی در عرصه  جامعه هستند که باید شرایط حضور آنها در قالب کسب وکار و در مناصب دولتی و به ویژه شهرداری فراهم شود و این نیازمند ایجاد باور به توانمندیهای بانوان است.
مشاورامورزنان و خانواده معاونت اقتصادی شهرداری افزود: حدود ۱۲۹ جایگاه مدیریتی درر شهرداری داریم که الان فقط ۲ مدیر زن از این 129 جایگاه مدیریتی  در مدیریت شهری فعال هستند.
حصاری افزود : مشهد به واسطه ظرفیت فوق العاده در اقتصاد زیارت میتواند، فرصت های شغلی بی شماری را برای شهروندان زن ومرد مشهدی ایجاد کند و در این بین مدیریت شهری و شورای شهر با  ایجاد زیرساخت های لازم  می توانند زمینه اقتصاد زیارت را برای شهروندان فراهم کنند.
وی با اشاره به صنایع دستی و سوغات مشهد برای تولید ملی و اقتصاد مقاومتی در خدمت خانواده های مشهدی گفت:گردش مالی سالانه نشان می دهد ،گردش۵۰۰میلیاردتومانی این صنعت الان در خدمت صنعتگران چینی هست! حساب کنید با این رقم چندخانواده مشهدی صاحب کار و زندگی می شوند.
حصاری با بیان اینکه شورا دارای 4 نوع ظرفیت است،خاطرنشان کرد:. ظرفیت قانونی از جمله این ظرفیت هاست ،یعنی همین وظایف و اختیارات بیست وچند گانه ای که قانون به شورا داده است ، از انتخاب شهردار تا تصویب طرح ها و نظارت و...میتواند موثر باشد.
وی با اشاره به  ظرفیت سیاسی شورای شهرگفت:یعنی اگر اعضای شورای شهر چیزی را جدی پیگیری و مطالبه کنند, می توانند در تحقق آن موثر باشند ، که متاسفانه تاکنون از این ظرفیت, استفاده مناسبی نشده است.
مشاور امور بانوان شهرداری با اشاره به ظرفیت اجتماعی خاطرنشان کرد:اعضای شورای شهر اگر واقعا برآمده از اقشار مردم باشند, مهمترین ظرفیت آنها, ظرفیت مردمی است که حاضرند با آنها مشارکت و حمایتشان کنند،شوراها چون غالبا جناحی هستند, کمترین ظرفیت اجتماعی را دارند.
وی با اشاره به چهار ظرفیت اقتصادی شورای شهرگفت:شورای شهر با ارائه  طرح های مختلف اقتصادی و یا با حمایت از طرح های اثربخش میتواند نقش تاثیرگذاری در اقتصاد شهر و مردم ایفا کند.
حصاری خاطرنشان کرد: شهرداری برخلاف سایر دستگاه های دولتی و اجرایی میتواند  مستقیما وارد مباحث اقتصادی شود ، پس باید از این ظرفیت استفاده کند و یا با ایجاد کارگاه های کوچک با رویکرد گردشگری و زیارت این اقتصاد پررونق را سرسفره مردم ببرد.
وی گفت:  طرح های مشارکتی شهرداری درحال حاضر برروی پروژه های بزرگ مقیاس و کلان تعریف میشود و مامیتوانیم بازارهای بزرگ تجاری با مشارکت مردم و آ نهایی که توان مالی ندارند ولی " هنر" و توان کار دارند ایجاد کنیم، مثلا بازار سوغات به این شکل که یک راسته بازار ایجاد بشود که تولید کنندگان صنایع دستی وسوغات در محل تولید اقدام به فروش محصولات خود کنند.
مشاور اموربانوان و خانواده افزود: طرح هایی از این دست قطعا میتواند نقش مهمی در توانمندسازی بانوان این شهر داشته باشد و در بخش زنان سرپرست خانوار، نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و کمیته امداد، وام های کارافرینی واشتغال می دهند که درصد پایینی از این وام ها واقعا برای اشتغال زایی  و راه اندازی کسب و کار موثر است.
وی گفت : شورا وشهرداری می توانند،با همکاری با این نهاد ها و ارایه طرح های سر مایه گذاری مشترک نسبت به کارآفرینی برای این قشر اقدام کرده و درکنارایجاد زیرساخت ها  در حوزه آموزشی نیز فرهنگ سراهای شهری هم  می توانند وارد عرصه آموزش شهروندان شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار