تابناک تهران - عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، در گفت و گو با تابناک تهران گفت: " موضوع تفکیک زباله از مبدا مسأله مهمی است، که نشان دهنده بی توجهی مسئولان شهری به مدیریت پسماند است، همچنین نکته مغفول مانده در این حوزه بحث کودکان کار است، که نیروی کار ارزان قیمت برای تفکیک زباله هامحسوب می شوند."
کد خبر: ۴۱۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴ 03 May 2017
زباله را در دنیا به طلای کثیف می‌شناسند اما در ایران زباله همان زباله است. درحال حاضر پسماند به یک معضل بحرانی تبدیل شده که از یک سو، خزانه شهرداری‌های درمانده از حل آن را خالی می‌کند و از سوی دیگر تیشه به ریشه محیط زیست کشور می‌زند.

روزانه هشت هزار تن زباله خانگی و 50 هزار تن زباله و نخاله ساختمانی در کلانشهر تهران تولید می‌شود. تنها درصد ناچیزی از این زباله‌ها مدیریت می‌شوند و درصد بالایی از آن توسط متولی آن، در دشت، بیابان و کوه‌های اطراف تهران رها می‌شوند.

زهره آشتیانی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، در گفت و گو با خبرنگار تابناک تهران درباره مدیریت پسماند در تهران گفت: "مساله مدیریت پسماند تهران همیشه به عنوان یک معظل اساسی مطرح بوده است. بر اساس برنامه پنج ساله مدیریت پسماند شهر تهران، شهرداری تهران موظف بود تا حدفاصل سال 91 تا 95 چند اقدام موثر در حوزه پسماند انجام دهد از جمله کاهش 10 درصدی تولید زباله،‌ تفکیک 30 درصدی زباله از مبدا و استحصال انرژی 3 درصد ."

وی ادامه داد: "روند استحصال انرژی از پسماند زمانی برای ایران اهمیت یافت که کشوری همچون چین سرمایه گذاری بیش از 12 میلیارد یوریی دراین زمینه انجام داد. از آن زمان مساله زباله سوزی اهمیت یافت و اولین زباله سوز با ظرفیت 200 تن در روز در تهران راه اندازی شد. ظرفیت این زباله سوز به نسبت میزان زباله تولیدی در تهران (8 هزار تن در روز) بسیار اندک است یعنی چیزی معادل 2.5 درصد. به عبارت دیگر می توان گفت که به بیش از 80 درصد برنامه در این زمینه دست یافته ایم."

آشتیانی با مهم خواندن مسأله تفکیک زباله از مبدأ اظهار کرد: "مساله مهمی که در حوزه مدیریت پسماند باید مورد توجه قرار گیرد موضوع تفکیک زباله از مبدا است، که نه تنها کارنامه موفقی برای شهرداری تهران نیست بلکه نشان دهنده بی توجهی به مدیریت پسماند است. در این خصوص نه تنها شهرداری باید اقدامات فیزیکی انجام دهد بلکه نیاز به فرهنگ سازی در میان مردم برای تفکیک زباله ها نیز صورت گیرد. متاسفانه تا کنون اقدامات انجام شده بسیار اندک و غیر موثر بوده است به طوری که تفکیک زباله توسط مردم تقریبا صفر است."

وی با اشاره ه سوء مدیریت پسماند تهران تصریح کرد: "بر اساس آماری که در سایت سازمان پسماند تهران منتشر شده است میزان پسماند تفکیک شده از مبدا در سال 89 معادل 1141 تن بوده است اما در سال 94 میزان زباله تفکیک شده در مبدا به 1001 تن رسیده است. این کاهش 14 درصدی حکایت از سوء مدیریت در عرصه مدیریت پسماند تهران است."
کودکان کار، نیروی کار ارزان قیمت برای تفکیک زباله
وی همچنین با انتقاد از فعالیت کودکان کار در حوزه تفکیک زباله افزود: "در حوزه مدیریت پسماند یک نکته بسیار مهم مغفول مانده است و آن آسیب های اجتماعی ناشی از بهره گیری از کودکان کار است که سازمان مدیریت پسماند در انتخاب پیمانکارانش به آنها توجه نکرده است. امروزه کمتر فردی است در تهران، کودکان را در حال تفکیک زباله ندیده باشد. این کودکان نیروی کار ارزان قیمت محسوب می شوند و به همین جهت مورد استفاده پیمانکاران شهرداری قرار گرفته اند. ثمره این رفتار پیمانکاران شهردرای، افزایش آسیب های اجتماعی به خصوص در حوزه کودکان کار بوده است."

زهره آشتیانی، عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، در پایان گفت: "توجه به مدیریت پسماندها و آسیب های ناشی از کوتاهی در این زمینه امروز برای تهران هزینه بسیاری به همراه داشته است. شورای پنجم باید به این مساله توجه ویژه داشته باشد."
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار