رئیس بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: غالب گیاهان خودروی بومی استان در معرض خطر نابودی قرار گرفته‌ و برخی از آنها جزو گونه‌های درمعرض انقراض هستند.
کد خبر: ۴۱۷۸۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵ 03 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،محمدجواد ابراهیمی ، اظهار کرد: استان کرمانشاه که در زاگرس میانی واقع شده، بالغ بر  دو هزار گونه گیاهی دارد که منبع بسیار غنی از تنوع ژنی و میراث ملی این سرزمین می باشد.

ابراهیمی افزود: از دو هزار گونه گیاهی بومی که در سطح رویشگاه‌های استان دیده می شود، بیش از 280 گونه از آنها دارای ارزشهای بالای اقتصادی است که هر ساله توسط جوامع محلی برای کسب درآمد و یا خود مصرفی به‌فروش می رسد.

رئیس بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه ادامه داد: از مهمترین گیاهان بهاره و تابستانه‌ای که در سبد غذایی ساکنین زاگرس میانی و به‌خصوص استان کرمانشاه قرار دارد، می توان به موسیر، کنگر، پیازهای خوراکی سورانه و  پیچک، زعفران وحشی(جوقاسم)، آویشن، پنیرک(توله)، زو، پاغازه(قازیاقی)،ریواس، سریشم(خوژه)،  چویل(چویر)، میوه و صمغ درخت بنه، امرود(گلابی وحشی) و ده‌ها گونه مهم دیگرکه تا چند دهه قبل بصورت بسیار گسترده مورد استفاده تازه خوری  و یا خشک قرار می‌گرفتند اشاره کرد که درحال حاضر با تهدید رویشگاه‌های این گیاهان باز هم مورد مصرف قرار می گیرند.

ابراهیمی افزود: به باور بسیاری از محققین و صاحبنظران، کشت و پرورش گیاهان بومی و زراعی کردن آنها، علاوه بر اینکه نیازهای جوامع امروزی را تأمین خواهد کرد، منجر به تولید ثروت بیشتر در جوامع تولید کننده خواهد شد و باعث می‌شود که گونه های بومی که از طبیعت جمع آوری می‌شوند حفاظت شده و کمتر در معرض خطر نابودی باشند.

وی ادامه داد: این اقدام از طرف دیگر باعث تنوع بخشی الگوی کشت در دیم‌زارها می‌‌‌گردد که در نهایت باعث حفظ انسجام اکولوژیک سرزمین می‌شود و درآمد حاصل از این شیوه کشاورزی، درآمدی پایدار بوده و کشاورزان دیگر دغدغه نوسانات شدید بهای محصولات تولیدی خود را نخواهند داشت و از طرف دیگر باعث تامین امنیت غذایی و ثبات در بازار تولید محصولات کشاورزی می شود.

ابراهیمی افزود: برای توانمندسازی جوامع محلی باید ضمن آشنایی آنان با روش‌های تولید، کشت و پرورش گونه‌های بومی یا معرفی ارقام اصلاح شده، نحوه کشت، داشت و برداشت آنها را به آنان آموزش داده و بازارهای فروش این محصولات نیز به آنان معرفی گردد. دراین صورت جوامع تولید کننده روستایی که بدنبال تأمین معیشت خود ازطریق کشاورزی می باشند براحتی زمینه پذیرش این گونه ها را در الگوی کشت خواهند پذیرفت و بدین گونه از نابودی گیاهان و گونه های موجود در رویشگاه‌های طبیعی جلوگیری خواهد شد.

رئیس بهره برداری اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه بهره‌برداری و استحصال از محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع از دیرباز مورد توجه انسانها بوده، اذعان کرد: امروزه محصولات فرعی جنگل‌ها و مراتع که ارتباط نزدیک و تنگاتنگی با زندگی بشر دارند، بلحاظ اهمیت و ارزشی که در تهیه دارو، مواد خوراکی، بهداشتی و صنعتی دارند، موجب شده که سالانه مقادیر زیادی از این محصولات از جمله صمغ  درخت بنه(سقز)، کتیرا، گل گاو زبان، میوه درخت بنه، گال بلوط، شیرین بیان و... از استان کرمانشاه به بازارهای بین المللی صادر شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه برداشت محصولاتی مانند ثعلب زاگرسی از رویشهای جنگلی آن در استان کرمانشاه توسط بهره برداران یا برداشت ریواس، کنگر، آویشن، چنور، میوه و صمغ درخت بنه، قارچهای خوراکی، پیاز گل نرگس دالاهو، زو، شیرین بیان و بسیاری از گونه های گیاهی امری متداول است که در فصول مختلف بنابر نحوه رشد گیاه واندامهای قابل مصرف انجام می گیرد، اظهار کرد: علیرغم اینکه بهره برداران این گیاهان اذعان دارند که سعی بر رعایت اصول فنی برای جلوگیری از نابودی این گونه ها را مد نظر داشته و هدفشان علاوه بر بهره برداری، حفظ این گونه ها می باشد، ولی متأسفانه بررسی های میدانی نشان می‌دهد که فراوانی این گونه ها دررویشگاههای طبیعی رو به کاهش نهاده ودر پاره ای از موارد برخی از گونه ها دررویشگاهشان بسیار نادر وکمیاب شده اند.

این مسئول ادامه داد: هر یک از این گونه‌ها می توانند منبعی خدادادی برای تولید ثروت در این استان باشند که تاکنون به دیده غفلت به آنها نگریسته شده و حتی تحصیل کرده‌های ما از کنار آنها بی تفاوت عبور کرده اند، غافل از اینکه با کمی دقت در نظام طبیعی رشد و نمو آنها که متکی بر پتانسیلهای محیط طبیعی خود هستند و بدون اینکه نیازی به مراقبت داشته باشند، رشد و نمو و تکامل یافته و خوراک و یا دارویی بسیار پر ارزش برای ما انسانها بوده اند.

ابراهیمی افزود: با جمع آوری بذر، پیاز و یا اندامهای تکثیری این گونه‌ها و شناخت خصوصیات  آنها براحتی می توان اقدام به تکثیر و پرورش آنها کرد.

به گفته وی نگرش اقتصادی به گیاهان بومی  و رویشگاههای طبیعی آنها  علاوه بر حفاظت و احیاء آنها این امکان را فراهم خواهد کرد که ضمن تنوع بخشی به تولید محصولات متنوع در 
مزارع، ریسک تولید محصولات کشاورزی که با ناملایمات بسیار شدید بازار روبرو هستند را بسیار کاهش داده و از طرفی باعث رونق صنایع فرآوری و اشتغال در  صنایع جانبی شد .  

وی پیشنهاد کرد: مدیران ارشد استان، متولیان بخش کشاورزی و منابع طبیعی و مراکز تحقیقاتی و ترویجی با انسجام سازمانی و مدیریت یکپارچه در موضوع گیاهان دارویی، خوراکی 
بعنوان گیاهان اقتصادی آینده که می توانند اقتصاد مقاومتی را نیز محقق کنند  وارد عمل شده و این برنامه را بعنوان استراتژی اول در توسعه استان در برنامه کار خود قرار دهند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار