فریمان به عنوان یکی از خاستگاه‌های مهم فرهنگی و اجتماعی در خراسان رضوی محسوب می‌شود که گوهری ارزشمند همچون شهید مرتضی مطهری را در دامن خود پرورش داده است.
کد خبر: ۴۱۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۴ 02 May 2017
به گزارش تابناک رضوی،به نقل از سایت رصد اخبار مشهد،این شهرستان، دارای قدمت تاریخی بسیار بالایی بوده به گونه‌ای که حتي مورد توجه رضاشاه پهلوی قرار گرفته و از آن دوران آثار تاریخی بسیار زیبا و ماندگاری را مشاهده می‌کنیم؛ در میان بناهای تاریخی و فرهنگی فریمان مکان زندگی شهید مرتضی مطهری معلم بزرگ انقلاب اهمیت ویژه‌ای دارد.
در واقع مکان فعلی شهرداری فریمان، خانه سابق پدری شهید مطهری بوده است، همان جا که شهید مطهری در آنجا متولد شد، اما رژیم پهلوی آن را مصادره کرد و خانه کنونی را در اختیار آن‌ها قرار داد كه بنای امروز شهرداری فریمان در آن بنا شده است.
پدر شهید مطهری بعد از این اتفاق چند وقتی در خانه یکی از دوستانش به همراه خانواده‌اش سکنی گزید تا خانه‌ای که امروز از آن به عنوان خانه ـ موزه شهید مطهری یاد می‌شود را بنا ‎کند، هرچند خانه‌ای که امروز به عنوان خانه ـ موزه شهید مطهری وجود دارد، بخشی از خانه اولیه پدر شهید مطهری است.
خانه اولیه، وسعتی حدود ۳۷۰۰ مترمربع داشته که از این مجموع تنها حدود ۱۲۰ مترمریع شامل دو اتاق، هال، پذیرایی و فضای بهارخواب (تراس) را میراث فرهنگی فریمان خریداری کرده است و بعد از مرمت و بازسازی از ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۲ به خانه موزه شهید مطهری معروف شده است،
راهی خانه سابق پدری شهید مطهری می‌شویم، در ابتدای ورودی خیابان، عکس شهید مطهری را مشاهده کردیم، این عکس تنها عکس و نماد شهر فریمان پس از تندیس واقع شده در میدان مطهری بود.
خانه‌موزه شهید مطهری در حال آماده‌سازی برای اضافه شدن به خانه و موزه شهید مطهری بود، وارد خانه که می‌شوم چند پله گرد مرا به داخل منزل می‌رساند، ویترین‌های پر از قاب عکس‌های قدیمی و کتاب‌ها و یاداشت‌های استاد اولین چیزی است که با ورود به خانه توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند.
جلوتر که می‌رویم اتاق کوچکی ما را مجذوب خود می‌کند، اتاقی که محل مطالعه استاد مطهری و پدر بزرگوارشان بوده، چیدمانی ساده‌ که با موکتی پوشانده شده و گلیمی کهنه و ساده در وسط اتاق جای گرفته است.
روی گلیم سجاده آرمیده و رحل قرآن بالای سجاده قرار دارد، قرآنی که معلوم است صاحبش انس زیادی با او داشته چرا که برگه‌هایش فرسوده شده است، کنار آن‌ها نیز عمامه و عبای استاد گذاشته شده است، همان عبا و عمامه‌ای که استاد روزگاری از آن‌ها استفاده می‌کرد.
کتاب‌های قدیمی روی میز گوشه اتاق مرا وسوسه می‌کند تا نگاهی به آن‌ها بیندازم، این‌ها کتاب‌های پدر شهید مطهری هستند، کتبی ارزشمند و قدیمی؛ آن‌ها را در دست گرفته و ورق می‌زنم برگ‌های آن جا به جا می‌شود.
عینک ذره‌بینی استاد غریبانه کنار سجاده قرار گرفته است، او که سا‌ل‌ها همدم استاد بود، اکنون ۳۷ سال است تنها مانده و دیگر آن روزهای خوش با هم بودن با استاد را نمی‌تواند تجربه کند؛ امروز این سجاده و وسایل همراه با آن حرف‌های نگفته زیادی برای بازدیدکنندگانش دارد. 
در سال گذشته که در فریمان حضور یافته بودیم، خانه‌موزه شهید مطهری در حال توسعه بود، توسعه‌ای که گویا قرار است این خانه‌موزه همچون روزهای اول به خانه باغی تبدیل شود.
طرح توسعه این خانه‌موزه در دست اجراست اما به گفته مدیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فریمان اتمام این طرح نیازمند بودجه است.
امید است که در آینده‌ای نزدیک شاهد اتمام این پروژه باشیم زیرا خانه‌موزه شهید مطهری در شهر فریمان خودنمایی کرده و هر ساله در ایام مختلف بازدیدکنندگان بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند تا زندگی ساده یکی از بزرگ‌ترین عالمان و مبارزان جهان اسلام را مشاهده کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار